تمامی مطالب

کارتون نوستالژیک؛ بارباپاپا عوض می‌شه!

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

یک خانواده خوش ‌آب و رنگ که همگی مثل حباب‌هایی بی‌شکل هستند، بخش مهمی از خاطرات دوران کودکی ما را در کارتون «بارباپاپا» ساخته‌اند. در دهه ۶۰ مخاطب انیمیشن‌های درجه یک غالبا روشنفکرانه‌ای که از تلویزیون پخش می‌شد فقط کودکان نبودند. در آن کمبود برنامه‌های مفرح تلویزیونی نوجوانان دهه ۵۰ و حتی پدران و مادران هم با بچه‌ها پای برنامه کودک می‌نشستند. یکی از کارتون‌های دهه ۶۰ که طرفداران زیادی هم داشت کارتون بارباپاپا بود.

تاریخ ساخت خالقان کشور سازنده
۱۹۷۳-۱۹۷۶ میلادی تالوس تایلور، آنت تیسون فرانسه، آمریکا، ژاپن، هلند

کارتون بارباپاپا خودش هم مثل اسمش عجیب و غریب بود. یک پدر به رنگ صورتی، یک مادر به رنگ سیاه (از همین رنگ‌بندی متوجه می‌شوید که خالقان این انیمیشن ذهنیت متفاوتی با سنت‌های معمول داشتند!) و تعداد زیادی بچه به رنگ‌های مختلف، خانواده بارباپاپا را تشکیل می‌دادند.

بارباپاپا و بارباماما و بچه‌هایشان با هم زیاد حرف نمی‌زدند و یک راوی، قصه هر اپیزود و کنش‌ها و واکنش‌های کاراکترها را هر جا که لازم بود روی تصویر روایت می‌کرد. انیمیشن کلا روی تصویر و رابطه تصویری کاراکترها بنا شده بود. نکته خانواده بارباپاپا این بود که می‌توانستند به هر شکلی که می‌خواهند دربیایند. جمله معروف انیمیشن این بود: «حالا بارباپاپا عوض می‌شه!» و آن موجودات مثل خمیر اسباب‌بازی می‌توانستند به هر شکلی دربیایند تا خودشان را از مخمصه نجات بدهد.

چیزهایی که درباره‌ کارتون بارباپاپا نمی‌دانید

  • کارتون بارباپاپا درواقع اقتباسی از یک کتاب تصویری کودکان به همین نام بود که در دهه ۷۰ منتشر شد. آنت تایسون و تالوس تایلور زوج فرانسوی-آمریکایی ساکن پاریس آن را نوشته و طراحی کرده بودند.
  • کتاب بارباپاپا اول به زبان فرانسوی نوشته و بعدتر به ۳۰ زبان دیگر دنیا ترجمه شد و مورد استقبال قرار گرفت.
  • ایده بارباپاپا یک روز در باغ لوکزامبورگ به ذهن خالق‌شان رسید. زوج نویسنده در پارک قدم می‌زدند که تالوس تایلور صدای بچه‌ای را شنیده که از خانواده‌اش چیزی می‌خواهد شبیه به: با با با با. او که فرانسه بلد نبوده از آنت معنای کلمه را می‌پرسد و آنت توضیح می‌دهد که کودک درواقع «بارب ا پاپا» می‌خواهد که به معنای پشمک است. کمی بعد در رستوران زوج خلاق ما نشسته‌اند و روی دستمال‌ها عکس یک موجود صورتی رنگ و گرد شبیه پشمک را می‌کشند که اسمش بارباپاپا است.
  • بارباپاپا در باغچه خانه‌ خانواده‌ای فرانسوی زیر خاک به وجود می‌آید و ناگهان رشد می‌کند. بچه‌ها دوستش دارند اما پدر خانواده بارباپاپا را به باغ وحش می‌فرستد. بارباپاپا آنجا می‌فهمد که قابلیت این را دارد که به شکل‌های مختلف دربیاید. البته رنگش را نمی‌تواند تغییر بدهد.
  • تورج نصر دوبلور مجموعه بارباپاپا بود. او در بسیاری از مجموعه‌های مهم دهه شصت از جمله «سال‌های دور از خانه» یا همان سریال مشهور «اوشین» دوبلور بود.

دانلود کارتون بارباپاپا – اپیزود اول

The post کارتون نوستالژیک؛ بارباپاپا عوض می‌شه! appeared first on دیجی‌کالا مگ.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا