تمامی مطالب

با ۲۰ فیلم ورزشی برتر تاریخ سینما آشنا شوید

بهترین فیلم‌های ژانر ورزشی آن‌هایی هستند که مستقل از ورزشی که آن را به تصویر می‌کشند، روایت می‌شوند. داستان این فیلم‌ها هر کسی را فارغ از میزان علاقه‌اش به ورزش، جذب خود می‌کنند. قسمت موردعلاقه‌ی تماشاگران از ورزش و فیلم، غیرقابل‌پیش‌بینی بودن آن‌هاست. برای شما از ۲۰ فیلم ورزشی برتر سینما نوشته‌ایم، فیلم‌های ورزشی که درست مثل تماشایی‌ترین ورزش‌ها ما را شگفت زده می‌کنند.

۲۰- Moneyball ۲۰۱۱

بیست فیلم ورزشی برتر تاریخ سینما

با اینکه ما هیچ‌وقت نخواهیم فهمید اقتباس استیون سودربرگ Steven Soderbergh از رمان “مانیبال” Moneyball مایکل لوئیس Michael Lewis چطور می‌شد، فیلم اصلی نگاهی دقیق به گروهی از مردان بالغ بود که زندگی‌شان را صرف بازی که چند پسربچه آن را بازی می‌کنند، کرده‌اند. بخش بیسبالی baseball «مانیبال» آن‌طور که باید پرانرژی و عمیق نیست، اما کارگردان بنت میلر Bennett Miller و فیلم‌نامه‌نویسان فیلم استیون زایلیان Steven Zaillian و آرون سورکین Aaron Sorkin به کمک دیالوگ‌ها توانستند این موضوع را جبران کنند و بر تاثیرگذاری فیلم بیفزایند. «مانیبال» به کمک ایفای نقش‌های بی‌نظیرش موفق شد به زیبایی به موضوعاتی مثل بالا رفتن سن، پدر شدن و شکست بپردازد.

۱۹- The Damned United ۲۰۰۹

بیست فیلم ورزشی برتر تاریخ سینما

وقتی که پیتر مورگان Peter Morgan سرگرم پرداختن به خانواده‌ی سلطنتی نباشد (او «ملکه» The Queen و «تاج» The Crown را در کارنامه دارد)، به شخصیت‌های ورزشی پرحاشیه علاقه دارد. او علاوه بر «یونایتد لعنتی» The Damned United، «شتاب» Rush را نیز که آن هم بر اساس یک داستان واقعی است، بر روی کاغذ آورده است. این فیلم در مورد مربی فوتبال برایان کلاف Brian Clough است که در اواسط دهه‌ی ۷۰ میلادی برای سرمربیگری باشگاه لیدز یونایتد Leeds United انتخاب شده بود. «یونایتد لعنتی» از آن فیلم‌هایی است که مقابل کلیشه‌ی مربی تک‌رویی که با روش‌های غیرمعمول تیمش را به موفقیت می‌رساند، می‌ایستد.

۱۸- Miracle ۲۰۰۴

بیست فیلم ورزشی برتر تاریخ سینما

این فیلم در سال ۲۰۰۴ و در زمانی که روحیه‌ی مردم آمریکا به دنبال اتفاقات یازده سپتامبر حال و روز خوبی نداشت، بر روی پرده آمد. «معجزه» Miracle داستان اواخر دهه‌ی ۷۰ میلادی روایت می‌کند، سال‌هایی که مردم به خاطر رکود اقتصادی حال و هوای خوبی نداشتند. فیلم ماجرای مردان تیم هاکی روی یخ المپیک آمریکا و تلاش‌شان برای رسیدن به مدال طلای سال ۱۹۸۰ را روایت می‌کند. کرت راسل Kurt Russell در نقش مربی جدی تیم هرب بروکز Herb Brooks عملکرد چشمگیری داشته و کارگردان گاوین اوکانر Gavin O’Connor به نبرد‌های روی یخ فیلم حال و هوای خاصی بخشیده است.

۱۷- Chariots of Fire ۱۹۸۱

بیست فیلم ورزشی برتر تاریخ سینما

از میان تمام برندگان اسکار بهترین فیلم در ۴۰ سال گذشته، می‌توان گفت «ارابه‌های آتش» Chariots of Fire فیلمی است که کمتر از همه در یاد‌ها مانده است. با این حال فیلم به خاطر داستان مردانی که به کمک توانایی، عزم بالا و ایستادگی در مقابل تعصب و سختی‌ها پیروز شدند، به اثری تماشایی تبدیل شد. پیامی که «ارابه‌های آتش» به مخاطبینش می‌دهد امروزه اهمیت بیشتری از سال ۱۹۸۱ پیدا کرده است.

۱۶- He Got Game ۱۹۹۸

بیست فیلم ورزشی برتر تاریخ سینما

تنها یک دیوانه‌ی بسکتبال می‌توانست «او بازی را برد» He Got Game را آن طور که باید و شاید به تصویر بکشد، داستان پدر-فرزندی در مورد یک بسکتبالیست جوان (ری آلن Ray Allen) و دیدار دوباره با پدرش (دنزل واشنگتن Denzel Washington) که به تازگی از زندان آزاد شده است. خوشبختانه اسپایک لی Spike Lee این فیلم را از روی فیلم‌نامه‌ی غیراقتباسی خودش ساخت. او در این فیلم به نژادپرستی و ماشینی‌شدن machinery که از تلاش ورزشکاران جوان سواستفاده کرده و در نهایت آن‌ها را دست‌خالی رها می‌کند، پرداخته است.

۱۵- Murderball ۲۰۰۵

بیست فیلم ورزشی برتر تاریخ سینما

وقتی تعدادی از کلیشه‌های احتمالی را انتخاب کرده و به اصل موضوع و قلب این کلیشه‌ها بپردازید، فیلمی به خوبی Murderball خواهید داشت. کارگردانان هنری الکس روبین Henry Alex Rubin و دانا آدام شپیرو Dana Adam Shapiro مستندی در مورد دو تیم راگبی معلولان آمریکایی و کانادایی و آمادگی آن‌ها برای بازی‌های پارالمپیک Paralympic ۲۰۰۴ را به تصویر کشیدند. Murderball با اینکه تاثیرگذار و هیجان‌انگیز است، اما در مورد زندگی این ورزشکاران بی‌نهایت صادق است.

۱۴- When We Were Kings ۱۹۹۶

بیست فیلم ورزشی برتر تاریخ سینما

فیلم‌های ورزشی زیادی هستند که داستان ورزشکارانی که شانسی برای بردن ندارند را به تصویر می‌کشند، اما «وقتی ما پادشاه بودیم» When We Were Kings ما را با تماشایی‌ترین آن‌ها آشنا می‌کند:محمد علی Muhammad Ali که مدت‌ها از دوران اوجش می‌گذرد.

با اینکه الان تصور آن برای ما سخت است، اما در سال ۱۹۷۴ این دقیقا همان تصوری بود که از کلی در آن دوران و به خصوص زمانی که برای مسابقه با جورج فورمن George Foreman در “غرش در جنگل” Rumble in the Jungle در زئیر Zaire نام نوشت، می‌شد. این فیلم به کارگردانی لئون گست Leon Gast ساخته شده است. گست از این مسابقه فیلم گرفت و دهه‌ها به دنبال پیدا کردن بودجه‌ی لازم برای ساخت فیلمش بود.

۱۳- Field of Dreams ۱۹۸۹

بیست فیلم ورزشی برتر تاریخ سینما

«سرزمین رویاها» Field of Dreams ری کینسلا Ray Kinsella (کوین کاستنر Kevin Costner) را به ماجراجویی جالب می‌فرستد تا بفهمد صدایی که درون سرش است به او چه می‌گوید. فیلم از آن‌هایی است که شخصیت مرد قوی و به ظاهر جدی را به گریه می‌اندازد. هرچقدر هم که شما سرسخت و جدی باشید& باز هم قسمتی از فیلم که ری در آخر به پدرش می‌رسد و از او می‌پرسد که “آیا می‌خواهد با هم بیسبال بازی کنند یا نه؟ ” اشک در چشمانتان جمع می‌شود. مسخره کردن «سرزمین رویاها» کار راحتی است، اما احتمالا برای خودتان بهتر است که قلبتان را به روی این فیلم صمیمی و درهم باز کنید.

۱۲- Breaking Away ۱۹۷۹

بیست فیلم ورزشی برتر تاریخ سینما

این فیلم در مورد چهار دوست صمیمی دبیرستانی است که برای فرار از لقبی (شهرستانی) که به آن‌ها در شهر دانشگاه ایندیانا Indiana می‌دادند و هم‌چنین برای محکم‌کردن دوستی‌شان تصمیم گرفتند به طور حرفه‌ای دوچرخه‌سواری کنند. «گسستن» Breaking Away احساس گیر کردن در یک شهر کوچک و دوست داشتن شهر خود و در عین حال تلاش برای خارج شدن از آن را به خوبی به تصویر می‌کشد. این فیلم بازیگران مطرحی مثل دنیس کواید Dennis Quaid، جکی ارل هیلی Jackie Earle Haley، دانیل استرن Daniel Stern و دنیس کریستوفر Dennis Christopher را در اوج جوانی‌شان دور هم جمع کرده است.

۱۱- Million Dollar Baby ۲۰۰۴

بیست فیلم ورزشی برتر تاریخ سینما

درام بوکس کلینت ایست‌وود Clint Eastwood همه را در سال ۲۰۰۴ متحیر کرد: هیچ‌کس تا قبل از موعد اسکار Oscar آن را ندیده بود و خیلی زود همه‌ی را شگفت‌زده کرد. «دختر میلیون دلاری» Million Dollar Baby موفق شد اسکار بهترین فیلم، بهترین بازیگر زن، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل و بهترین کارگردانی را از آن خود کند. با اینکه بعضی از صحنه‌های فیلم زیادی کلیشه‌ای و معمولی هستند، اما فیلم به خاطر ایفای نقش فوق‌العاده‌ی هیلاری سوانک Hilary Swank و ایست‌وود بسیار قوی از آب درآمده است. شاید یکی از دلایل موفقیت «دختر میلیون دلاری» این باشد که با این که یک فیلم بوکسی است، اما مخاطب در حین تماشای فیلم این موضوع را حس نمی‌کند.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ی تیم گریرسون Tim Grierson و ویل لیتچ Will Leitch در سایت www.vulture.com است.

۱۰- Slap Shot ۱۹۷۷

بیست فیلم ورزشی برتر تاریخ سینما

این فیلم بیشتر از هر فیلم دیگری در این لیست، طرفداران آن ورزش را، در اینجا هاکی، بیش‌تر از تماشاگران عادی جذب خود می‌کند: این فیلم همان چیزی است که طرفداران هاکی از ورزششان انتظار دارند. «ضربه‌ی محکم» Slap Shot به طرز چشمگیری در مورد چیزی که افراد را به این ورزش جذب می‌کند، صادق است: خشونت، خون و باز هم خشونت.

۹- A League of Their Own ۱۹۹۲

بیست فیلم ورزشی برتر تاریخ سینما

جالب است که در زمان پخش این فیلم یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های آن حضور مدونا Madonna در میان بازیگرانش بوده است. کمدی پنی مارشال Penny Marshall در مورد لیگ بیسبال حرفه‌ای زنان در زمان جنگ‌جهانی دوم حسابی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. داستان فیلم بر روی رابطه‌ی میان دو خواهری که جینا دیویس Geena Davis و لوری پتی Lori Petty در نقش آن‌ها جلوی دوربین رفته‌اند، جلو می‌رود. A League of Their Own بهتر از هر فیلم دیگری بیسبال را درک می‌کند. از میان تمام فیلم‌های این لیست که در مورد بیسبال هستند، این فیلم انتخاب ما برای تماشای چندین و چند باره است.

۸- Ali ۲۰۰۱

بیست فیلم ورزشی برتر تاریخ سینما

در آن زمان مردم از خود می‌پرسیدند که چرا مایکل مان Michael Mann تصمیم گرفته است فیلمی بر اساس داستان زندگی محمد علی کلی بسازد؟ این بوکسور که در سال ۲۰۱۶ از دنیا رفت، یکی از مشهورترین مردم در سرتاسر جهان بود و آثار دیگری همانند مستند «وقتی ما پادشاه بودیم» که در قسمت قبل بررسی شد هم به زیبایی به این سوژه پرداخته بودند. علاوه بر این آیا ویل اسمیت Will Smith می‌توانست روحیه‌ی قوی این بوکسور را به تصویر بکشد؟ با گذشت دو دهه از آن زمان، «علی» Ali هنوز هم تمامی شک‌ها و تردید‌ها در مورد ساختش را با قدرت رد می‌کند. این فیلم همان‌قدر که در مورد علی است، به همان میزان هم به سیاست و نژادپرستی می‌پردازد.

۷- The Wrestler ۲۰۰۸

بیست فیلم ورزشی برتر تاریخ سینما

«کشتی‌گیر» The Wrestler که داستان یک کشتی‌گیر فراموش‌شده را به تصویر می‌کشد، بعد از سال‌ها پروژ‌ه‌های ضعیف و تصمیمات شخصی عجیب، میکی رورک Mickey Rourke را دوباره بر سر زبان‌ها انداخت. میکی نقش کشتی‌گیری را بازی می‌کند که از دوران اوجش سال‌ها گذشته، اما هنوز هم به خاطر علاقه‌اش کشتی را ول‌نکرده است. او با زنی (مریسا تومی Marisa Tomei) که سختی‌های زیادی را در زندگی پشت سر گذاشته آشنا می‌شود و دوباره با دخترش (ایوان ریچل وود Evan Rachel Wood) ارتباط می‌گیرد. «کشتی‌گیر» هم‌چنین برای کارگردانش دارن آرونوفسکی Darren Aronofsky نیز بازگشتی موفق به حساب می‌آید.

۶- Pride of the Yankees ۱۹۴۲

بیست فیلم ورزشی برتر تاریخ سینما

چند سال پیش طی تحقیقی که در مورد محبوب‌ترین لحظات پخش شده از تلویزیون می‌شد، سخنرانی “من خوش‌شانس‌ترین مرد روی کره‌ی زمین هستم” لو گهریگ Lou Gehrig در میان پرطرفدارترین‌ها بود. این خود نشان‌دهنده‌ی اهمیت این قهرمان یانکی‌های Yankees است که گری کوپر Gary Cooper نیز به زیبایی در «غرور یانکی‌ها» در نقش او جلوی دوربین رفت. این فیلم این بازیکن موفق را که در اوج دوران شهرتش به علت بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک ALS از دنیا رفت را به عنوان قهرمان یانکی‌ها در خاطر ما ثبت کرد.

۵- Foxcatcher ۲۰۱۴

بیست فیلم ورزشی برتر تاریخ سینما

بسیاری از فیلم‌های ورزشی ناراحت‌کننده و یا تاثیرگذار هستند، اما هیچ‌کدام از آن‌ها به اندازه‌ی «فاکس‌کچر» Foxcatcher ترحم‌برانگیز نیستند. در این فیلم کارگردان بنت میلر Bennett Miller موفق شد به خوبی نقش ورزش در زندگی مردم را به تصویر بکشد. این داستان واقعی در مورد برادران شولتز Schultz و مربی غیرعادی و عجیب‌شان، به طرز قابل ملاحظه‌ای بدبینانه است. استیو کارل Steve Carell در نقش جان ای. د پونت John E. du Pont ثروتمند و عجیب که به امید قهرمانی در المپیک سال ۱۹۸۸ مارک Mark (چنینگ تیتوم Channing Tatum) و دیو Dave (مارک رافلو Mark Ruffalo) شولتز را برای تیمش انتخاب می‌کند، جلوی دوربین رفته است.

۴- Bull Durham ۱۹۸۸

بیست فیلم ورزشی برتر تاریخ سینما

کوین کاستنر Kevin Costner در این فیلم در نقش کرش دیویس Crash Davis بازیکن قدیمی بیس‌بال که برای مربی‌گری یک بازیکن جوان و کله‌شق (تیم رابینز Tim Robbins) استخدام می‌شود، بسیار جذاب ظاهر شده است. هنگامی که این دو با آنی ساوی Annie Savoy (سوزان ساراندون Susan Sarandon) آشنا می‌شوند تعامل و کشمکش این دو بر سر آنی، نشان‌دهنده‌ی بعد فلسفی بازی بیس‌بال نیز هست. نبردی دائمی بین پیر و جوان، میان استعداد و تلاش و میان گذشته و آینده. هیچ فیلمی به خوبی «بول دورهام» نتوانسته است بیس‌بال را تا ریزترین جز خود بفهمد.

۳- Rocky ۱۹۷۶

بیست فیلم ورزشی برتر تاریخ سینما

راجر ایبرت Roger Ebert منتقد سینما در نقد اولیه‌ی خود از «راکی» نوشته بود که سیلوستر استالونه Sylvester Stallone او را به یاد یک مارلون براندو Brando جوان می‌اندازد. پیش از تمام دنباله‌ها، سکانس‌های مونتاژ شده و پیش از اینکه استالونه به این مرد عضلانی که امروز هست تبدیل شود، او مردی بود که می‌خواست داستان مردی که از دوران اوجش گذشته و با دختری آشنا شده و بالاخره شانسی برای نشان دادن خودش پیدا می‌کند را روایت کند. «راکی» داستان قهرمانی خوش‌قلب را بازگو می‌کند که کسی انتظار پیروزی او را ندارد. با اینکه امروز بیش از ۴۰ سال از پخش این مجموعه فیلم‌ها می‌گذرد، اما هنوز هم همانند قبل تماشایی هستند.

۲- Raging Bull ۱۹۸۰

بیست فیلم ورزشی برتر تاریخ سینما

مارتین اسکورسیزی Martin Scorsese هیچ‌وقت ورزش را دوست نداشت. جمله‌های “هر چیزی که در آن توپ باشد، چیز خوبی نیست” و یا “من همیشه فکر می‌کردم بوکس کسل‌کننده است” او را همه‌ی ما شنیده‌ایم. اما رابرت دنیرو Robert De Niro سعی کرد به او بفهماند که داستان جیک لاموتا Jake LaMotta درمورد بوکس نیست، بلکه در مورد خشونت، زنان و درد است و این همان چیزی بود که اسکورسیزی آن را به خوبی درک می‌کرد. در نتیجه «گاو خشمگین» که در مورد ورزش است، در اصل در مورد خشونت، درد و بی‌رحمی است. این فیلم در مورد بدی‌های استفاده‌ی نادرست از قدرت بدنی است و به خوبی نشان می‌دهد که چطور این استفاده‌ی نادرست می‌تواند همه چیز از جمله خود شخص را از بین ببرد.

۱-Hoop Dreams ۱۹۹۴

بیست فیلم ورزشی برتر تاریخ سینما

«حلقه‌ی رویاها» Hoop Dreams مستندی در مورد دو نوجوان اهل شیکاگو Chicago ویلیام گیت William Gates و آرتور آگی Arthur Agee است که رویای بازی در اتحادیه‌ی ملی بسکتبال NBA را در سر دارند. این فیلم سه ساعته به کارگردانی استیو جیمز Steve James تصویری از فقر، خانواده‌های از هم پاشیده، سیستم آموزشی ناموفق و نژادپرستی نهادینه در آمریکا را به ما نشان می‌دهد. «حلقه‌ی رویاها» علاوه بر صحنه‌های ورزشی هیجان‌انگیز، تمامی جنبه‌های یک زندگی ورزشی را به مخاطب نشان می‌دهد، جنبه‌هایی که سایر فیلم‌ها به آن نمی‌پردازند. این فیلم هم‌چنین یکی از بهترین فیلم‌های مستند تاریخ سینما به شمار می‌آید.

منبع :برترین‌ها

نوشته با ۲۰ فیلم ورزشی برتر تاریخ سینما آشنا شوید اولین بار در نقد فارسی. پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا