تمامی مطالب

کارتون نوستالژیک؛ فوتبالیست‌ها، توپ دوست ماست!

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

کارتون فوتبالیست‌ها را بچه‌های متولد اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه هفتاد هم به یاد می‌آورند. انیمیشنی که اواخر دهه هفتاد از تلویزیون پخش شد و آنقدر تکه تکه شده بود که به نظر می‌رسید صدها قسمت دارد. بارها پیش آمد که یک توپ در قسمت هشتاد و هشتم وسط زمین بود و قسمت نود تازه جلوی دروازه رسیده بود و شوت می‌شد! خود دیدن این که شوت گل می‌شد یا نه هم سه چهار قسمت طول می‌کشید.

تاریخ ساخت خالقان کشور سازنده

۱۹۸۳ تا ۱۹۸۶ میلادی(کاپیتان سوباسا)

۱۹۸۶ تا ۱۹۸۷ (فوتبالیست‌ها)

نوریاکی ناگایی-

یوشی تاکاهاشی

ژاپن

«فوتبالیست‌ها» چند سری داشت. سری اول با داستان پسری به نام کاکرو شروع می‌شد که عاشق فوتبال بود. کاکرو به تیم «شاهین» می‌پیوندد که یکی از تیم‌های تراز اول مدارس ژاپن است. در سری دوم قهرمان سوباساست. او وارد یک مدرسه جدید می‌شد که تیم فوتبال ضعیفی داشت اما با کمک یک مربی جدید آنها تبدیل به قوی‌ترین تیم میان مدارس ژاپن می‌شدند. سوباسا و کاکرو در سری دوم تا مدتی رقیب یکدیگر هستند تا زمانی که در تیم منتخب مدارس ژاپن کنار هم قرار می‌گیرند تا تیم‌های خارجی را شکست بدهند. آن چیزی که ما به اسم «فوتبالیست‌ها» برای چند سال دیدیم در حقیقت کارتون «کاپیتان سوباسا» بود که برای هفت سال در ژاپن تولید و پخش شد.

چیزهایی که درباره‌ کارتون فوتبالیست‌ها و کاپیتان سوباسا نمی‌دانید

  • کارتون فوتبالیست‌ها در حقیقت یک مانگای کودکانه فوتبالی رومانتیک بود که توسط نوریاکی ناگایی کشیده شده بود. مانگاها در ژاپن تقریبا چیزی مشابه کمیک‌استریپ غربی هستند. مانگاها از دهه ۵۰ در ژاپن رواج پیدا کردند. ترجمه تحت‌اللفظی‌اش تصاویر طنزآمیز می‌شود ولی ویژگی شاخص مانگاهای ژاپنی اغراق بیش از اندازه در تصویرگری است. مثلا چشمان بیش از حد درشت یا دماغ‌های بیش از حد کوچک. شخصیت‌های مانگاها احساسات اغراق‌شده‌ای از خودشان نشان می‌دهند.
  • مانگای فوتبالیست‌ها بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۹ در یک مجله ژاپنی منتشر می‌شد و سال ۱۹۸۷ جایزه معتبر بهترین مانگای کودکان را گرفت. این مانگا بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۷ توسط استودیوی پیرو تبدیل به انیمیشن شد. مانگای «کاپیتان سوباسا» بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۸ منتشر می‌شد و بین سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۶ هم تبدیل به انیمیشن شد.
  • انیمیشن «فوتبالیست‌ها» در ۲۶ اپیزود ساخته شد و یک اپیزود ویژه ۴۰ دقیقه‌ای. اما فقط ۲۱ قسمت این انیمیشن در ژاپن روی آنتن رفت. از طرف دیگر کارتون «فوتبالیست‌ها» که ما دیدیم یعنی همان «کاپیتان سوباسا» ۳۷ قسمت داشت. البته فقط سری اولش چون دنباله‌های زیادی روی آن ساخته شد.
  • «فوتبالیست‌ها» به روایت ایرانی چند کاراکتر اصلی انیمیشن را حذف کرده بود. در «فوتبالیست‌ها»یی که ما دیدیم تقریبا تمام کاراکترهای زن و دختر قصه حذف شده بودند. درضمن حاشیه‌هایی که بعدها در مورد عموی سوباسا مطرح شده بود حقیقت ندارد. در اصل کارتون روبرتو دوست پدر سوباساست که برای مدتی به خانه آنها می‌آید و سوباسا تحت تعلیمش قرار می‌گیرد.
  • کارتون «فوتبالیست‌ها» (منظور همان سری «کاپیتان سوباسا» است) در رتبه چهل و یکم میان صد انیمه برتر تاریخ قرار دارد.
  • بیش از ۸۰ میلیون نسخه از کارتون «فوتبالیست‌ها» در سرتاسر جهان به فروش رسید و آن را تبدیل به پرفروش‌ترین مانگای همه دوران‌ها کرد.
  • نکته جالب این که خالقان این انیمیشن بعد از جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین تصمیم به ساخت داستان «فوتبالیست‌ها» گرفتند و سریال چنان در ژاپن محبوب شد که تعداد زیادی از بازیکنان ژاپن بعدها از زندگی کاراکترهای این انیمیشن و سیستم‌های بازی‌شان الهام گرفتند.
  • دانلود کارتون فوتبالیست‌ها

The post کارتون نوستالژیک؛ فوتبالیست‌ها، توپ دوست ماست! appeared first on دیجی‌کالا مگ.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا