تمامی مطالب

خرس طلایی جشنواره فیلم برلین به «مترادف‌ها» رسید

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

جشنواره فیلم برلین ۲۰۱۹ با اهدای مهم‌ترین جایزه این جشنواره به کارگردان اسراییلی ناداو لاپید به پایان رسید؛ فیلم لاپید که «مترادف‌ها» (Synonyms) نام دارد درباره جوانی اسراییلی است که در پاریس زندگی می‌کند و به اسراییل پشت کرده است؛ او در فرانسه به دنبال زایشی مجدد و بازآفرینی هویت خویش است و در این میان لغت‌نامه فرانسوی- اسراییلیِ او نقشی کلیدی دارد؛ موضوعی که نام فیلم هم به آن مربوط است. لاپید پیش از این با فیلم «معلم مهدکودک» (The Kindergarten Teacher) مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود اما تصاحب خرس طلای جشنواره برلین احتمالا بیش از هر زمان دیگر نامش را سر زبان‌ها خواهد انداخت.

لاپید در اظهارنظری گفته ممکن است فیلم جدیدش از نظر بسیاری اثری جنجال‌برانگیز باشد اما از نگاه او این تجلیل بزرگی است از سینما.

اما خرس نقره‌ای جشنواره یا همان جایزه بزرگ هیئت داوران که پس از خرس طلایی معتبرترین جایزه جشنواره است به فیلم «به لطف خداوند» (By the Grace of God) ساخته فرانسوا اوزون رسید. اوزون از کارگردان‌های مشهور نسل جدید فرانسه است که در سال‌های گذشته از چهره‌های ثابت جشنواره‌های جهانی بویژه جشنواره فیلم کن بوده است. اوزون با ساخت «سیتکام» (Sitcom) به شکل جدی‌تر وارد سینما شد و در همان ابتدا مورد توجه قرار گرفت. با این وجود کمدی سیاه «۸ زن» (۸ Women) و فیلم «استخر» (Swimming Pool) در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ او را به چهره‌ای جهانی تبدیل کرد.

فیلم جدید اوزون در رابطه با رسوایی‌هایی است که دامنگیر کلیسای کاتولیک شده و دادگاه در حال برگزاری فیلیپ باربرین اسقف اعظم لیون در فیلم نقش پررنگی دارد. اوزون درباره این اثر گفته نمی‌داند آیا اشاره کردن به موضوع سو استفاده از کودکان توسط کلیسا واقعا می‌تواند تغییری در وضعیت ایجاد کند یا خیر اما به هر حال او تلاش خود را کرده است.

شصت و نهمین دوره جشنواره برلین در حالی به کار خود پایان داد که آنگلا شانیلیک کارگردان، بازیگر و فیلم‌نامه‌نویس آلمانی خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی را برای فیلم «در خانه بودم، اما» (I Was at Home, But) به دست آورد؛ فیلمی که موضوع آن به خانواده‌ای بحران‌زده مربوط است.

امسال جایزه آلفرد بائر به فیلم «خرابکار سیستم» ساخته نورا فینگشید رسید و خرس‌های نقره‌ای بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن جشنواره نیز به وانگ جینگچون و یانگ می برای فیلم «بدرود،پسرم» اختصاص یافت.

در ادامه می‌‎توانید فهرست برندگان جشنواره فیلم برلین ۲۰۱۹ را بیشتر بررسی کنید:

خرس طلایی

«مترداف‌ها» ساخته «ناداو لاپید»

جایزه بزرگ هیات داوران

«فرانسوا اوزون» برای فیلم «به لطف خداوند»

جایزه آلفرد بائر

«خرابکار سیستم» ساخته نورا فینگشید

خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی

«آنگلا شانیلیک» برای فیلم «در خانه بودم، اما»

جایزه بهترین بازیگر زن

«یانگ می» برای بازی در فیلم «بدرود، پسرم»

جایزه بهترین بازیگر مرد

«وانگ جینگچون» برای بازی در فیلم «بدرود، پسرم»

جایزه بهترین فیلم‌نامه

«پیرانهاس»

جایزه بهترین فیلم مستند

«صحبت کردن درباره درختان» ساخته «سهاب گسملباری»

جایزه بهترین فیلم اول

«اورای» ساخته «مهمت اکیف بویوک‌آتالای»

جایزه خرس طلایی بهترین فیلم کوتاه

«اومبرا» ساخته «فلورین فیشر» و «یوهانس کرل»

The post خرس طلایی جشنواره فیلم برلین به «مترادف‌ها» رسید appeared first on دیجی‌کالا مگ.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا