تمامی مطالب

سینماگران در برابر آکادمی؛ جنجال بر سر پخش زنده جوایز اسکار

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

مجموعه‌ای از چهره‌های صاحب‌نام هالیوود در نامه‌ای به آکادمی اسکار واکنش نسبتا تندی به حذف پخش زنده جوایز چهار رشته از جوایز اسکار نشان داده‌اند. نامه‌ای که متعاقبا واکنش آکادمی‌ را نیز در پی داشته است.
مراسم اسکار ۲۰۱۹ که قرار است بیست و چهارم فوریه سال میلادی جاری (بامداد دوشنبه ۶ اسفندماه) برگزار شود تا همین امروز هم حاشیه‌های زیادی داشته. از بدون مجری بودن مراسم یا اهدای جایزه محبوب‌ترین فیلم که نهایتا توسط آکادمی‌ لغو شد گرفته تا حذف پخش زنده جوایز چهار بخش مختلف اسکار، بخشی از این حواشی بوده‌اند.
اما ماجرای حذف پخش زنده این چهار جایزه از کجا ریشه گرفته و چرا موجب واکنش سینماگران شده است.
چند روز پیش آکادمی اعلام کرد که براساس یک تصمیم جدید (که چندان هم غیرقابل پیش‌بینی نبود) قصد دارد امسال جوایز مربوط به چهار رشته را در زمان تبلیغات بازرگانی اهدا کند یعنی جوایز اسکار بهترین فیلمبرداری، بهترین طراحی چهره پردازی و آرایش مو، بهترین تدوین و بهترین فیلم کوتاه در زمان تبلیغات میان برنامه مراسم اهدا خواهد شد.
آکادمی این را هم اعلام کرد که این جریان در سال‌های آینده هم ادامه خواهد داشت با این تفاوت که ۴ تا ۶ رشته دیگر به شکل چرخشی انتخاب می‌شوند و مشمول همین قاعده خواهند شد.

همانطور که در بخشی از نامه سینماگران به آکادمی هم آمده، گویا این نهاد که اساسا برای تمجید و تشویق هنر تشکیل شده بود هدفش را گم کرده و به نهادی تبدیل شده که پاسداشت سرگرمی را بر هنر ارجح می‌داند.

این تصمیم آکادمی به سرعت واکنش‌های شدیدی را در پی داشت. بخشی از واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی اهالی سینما رخ داد اما ماجرا در این حد باقی نماند و سینماگران و اهالی اصناف مختلف فعال در هالیوود در نامه‌ای که به امضای بسیاری از چهره‌های صاحب‌نام رسیده رسما به این سیاست جدید آکادمی اعتراض کرده‌اند.
در متن این نامه آمده که تصمیم آکادمی چیزی جز توهین به بخشی از اهالی سینما نیست که زندگی و علایق خود را وقف حرفه خود کرده‌اند. امضاکنندگان نامه تاکید کرده‌اند که این رفتار آکادمی – به عنوان نهادی که اساسا برای حفاظت از هنر سینما تشکیل شده – خلاف روح قوانین آکادمی جهت پاسداشت سینما به عنوان یک هنر جمعی است. آن‌ها از آکادمی خواسته‌اند که تصمیم خود را لغو کند.
نام بسیاری از چهره‌های مشهور هالیوود در میان امضاکنندگان این نامه دیده می‌شود. چهره‌هایی چون مارتین اسکورسیزی، کوئنتین تارانتینو، اسپایک لی و دیمین شزل از جمله نام‌هایی بودند که در ابتدا در میان امضاکنندگان نامه قرار داشتند اما در ادامه نام‌هایی چون آلفونسو کوارون، آلخاندرو ایناریتو، گیرمو دل تورو، جرج کلونی، برد پیت و رابرت دنیرو در کنار تعداد قابل‌توجهی از اهالی سینما به مجموعه امضاکنندگان افزوده شدند.
در عین حال برخی دیگر واکنش‌های‌شان را به شبکه‌های اجتماعی هم کشاندند از جمله راسل کرو که در یک توییت تصمیم آکادمی را «از اساس احمقانه» توصیف کرد.
واکنش‌های تند سینماگران به سرعت آکادمی را به پاسخ واداشت. پاسخ آکادمی اما به نظر چندان قانع‌کننده نمی‌رسد و ابهامات زیادی داد. در این پاسخ اطمینان داده شده که هیچ یک از جوایز مراسم به شکلی اهدا نخواهند شد که باعث شود دستاورد نامزدها یا برندگان‌شان کم‌اهمیت‌تر از جوایز دیگر جلوه‌ کنند.
اما دلیل تصمیم جنجال‌برانگیز آکادمی‌ را باید در افت مخاطب قابل توجه مراسم اسکار جست‌وجو کرد. آمارهایی که پیش از این هم منتشر شده‌اند نشان می‌دهند بینندگان مراسم اسکار در سال‌های گذشته به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. آکادمی در این زمینه فشارهای زیادی را از سوی شبکه پخش‌کننده مراسم تحمل می‌کند؛ پخش‌کننده‌ای که به شکل جدی از برگزارکنندگان مراسم خواسته با شیوه‌هایی به پرمخاطب‌ترشدن مراسم کمک کنند.
آکادمی اسکار برای پاسخ به این بحران دو تصمیم مهم اتخاذ کرد. یکی از این تصمیم‌ها ایجاد رشته محبوب‌ترین فیلم در میان جوایز اسکار بود که نهایتا چند هفته بعد لغو شد. تصمیمی که می‌توانست بسیاری از مخاطبان فیلم‌های عامه‌پسند را به تماشای مراسم اسکار بکشاند.
اما تصمیم دوم همین تصمیم جنجال‌برانگیز فعلی است. آکادمی تلاش می‌کند از طریق حذف پخش‌زنده بعضی از رشته‌ها پخش مراسم را کوتاه‌تر کند چون ارزیابی‌ها نشان‌داده‌اند یکی از دلایل اصلی کاهش مخاطب، طولانی بودن مراسم است.
به هر حال همانطور که در بخشی از نامه سینماگران به آکادمی هم آمده، گویا این نهاد که اساسا برای تمجید و تشویق هنر تشکیل شده بود هدفش را گم کرده و به نهادی تبدیل شده که پاسداشت سرگرمی را بر هنر ارجح می‌داند.

The post سینماگران در برابر آکادمی؛ جنجال بر سر پخش زنده جوایز اسکار appeared first on دیجی‌کالا مگ.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا