تمامی مطالب

یادداشت فیلم رد خون؛ مهدویان، تاریخی بساز!

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

بعد از فیلم سطحی «لاتاری» مهدویان دوباره با فیلم ماجرای نیمروز ۲: رد خون به اصل خویش بازگشته است: بازسازی تاریخی .

شنیده‌های من از این حکایت دارد که فیلمنامه این اثر بعد از ۲۹ بار بازنویسی(حتی بیشتر) ساخته شده است. با این اوصاف انتظار شاهکاری داشتم ولی انتظاراتم نقش بر آب شد. خرده پیرنگ‌هایی را در فیلم می‌توان حذف کرد. مثلا عملیات مخفی در عراق. می‌شد خیلی سر راست‌تر مرگ شادکام نشان یا حتی گزارش داده شود. نه اینکه به این راحتی یک مامور حرفه‌ای برود پشت پنجره و با اولین تیر کشته شود. البته با وجود این مشکلات هنوز هم فیلمنامه یک سر وگردن از فیلم‌های دیگر جشنواره (تا به اینجای کار) بالاتر است. فیلمنامه به اندازه کافی درگیرمان می‌کند تا بتوانیم یکی از طولانی‌ترین فیلم‌های ایرانی را تماشا کنیم.

دوربین مهدویان یا امضای او همان دوربین در فیلم‌های قبلی است. دوربین روی دست با فلو کردن بخشی از کادر و… اگر در «لاتاری» کمکی به انتقال پیام اثر نمی‌کرد و حتی به آن ضربه می‌زد ولی اینجا به اثر کمک کرده تا وجه تاریخی خود را برساند (بهترین استفاده از این دوربین در همان اثر اول او یعنی «ایستاده در غبار» بود). مهدویان کارگردانی صحنه‌های اکشن را به خوبی اجرا کرده است. هرچند که عملیات مرصاد در فیلم یک موضوع فرعی محسوب می‌شود ولی ای کاش عملیات مرصاد را با دقت در جزئیات بیشتر نشان می‌داد! فقط با یک هلی‌کوپتر کبری و یک‌بار رگبار ستون دشمن عملیات مرصاد انجام شد؟

در بین بازی‌های فیلم بازی جواد عزتی خوب بود. می تواند به عنوان کاندیدای نقش مکمل مرد انتخاب شود. هادی حجازی فر و محسن کیایی هم خوب از پس نقش‌هایشان برآمدند و زوج خوب و باورپذیری را تشکیل داده‌اند. فیلم می‌تواند در طراحی صحنه و لباس و چهره پردازی هم حرفی برای گفتن داشته باشد.

حرف آخر

مهم‌ترین دستاورد مهدویان در این فیلم رهایی از تراژدی افت قسمت دوم نسبت به قسمت اول است. فیلم‌های بسیاری بوده‌اند که با ساخته شدن قسمت دوم یا سوم خاطره‌های خوش قسمت‌های قبلی را از بین برده‌اند! حتی برای قسمت سوم «پدرخوانده» چنین اتفاقی افتاد و ولی مهدویان با ساخت قسمت دوم ناامیدمان نکرد. شاید قسمت دوم به خوبی اول نباشد ولی افت کیفیت محسوس هم نداشته است.

و اما «ماجرای نیمروز» تبدیل به سه‌گانه می‌شود؟ امیدوارم که این اتفاق بیفتد. اگر قسمت سوم ساخته شود شاید به دهه هفتاد یا حتی هشتاد برسیم. موضوع قتل‌های زنجیره‌ای دهه هفتاد می‌تواند بسیار موضوع حساس و بحث برانگیزی باشد. یا اگر به دهه هشتاد برسیم قتل دانشمندان هسته‌ای. شخصیت صادق (جواد عزتی) می‌تواند امید ما برای قسمت‌های بعد باشد.

«این یادداشت را کاربر دیجی‌کالا مگ نوشته است. محتویات این مطلب بیانگر دیدگاه تحریریه دیجی‌کالا مگ نیست.»

برای آگاهی از آخرین اخبار و اطلاعات جشنواره فیلم فجر به صفحه ویژه جشنواره فیلم فجر ۹۷ در دیجی‌کالا مگ بروید.

The post یادداشت فیلم رد خون؛ مهدویان، تاریخی بساز! appeared first on دیجی‌کالا مگ.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا