تمامی مطالب

در نشست‌های خبری چهارمین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر چه گذشت؟

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

روز شنبه ۱۳ بهمن‌ماه در چهارمین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر شاهد برگزاری نشست‌های خبری فیلم‌های «زهرمار»، «روزهای نارنجی»، «مسخره باز» و «شب آفتابی» بودیم.

رضویان: «زهرمار» ضد ارزشی است

منبع: سوره سینما

نشست خبری فیلم «زهرمار» با حضور جواد نوروزبیگی (تهیه‌کننده)، سیدجواد رضویان (کارگردان)، سیامک انصاری، شبنم مقدمی (بازیگران)، ثنا نوروزبیگی (طراح لباس)، پیمان عباسی (نویسنده)، عبدالله اسکندری (گریمور)، رضا خسروی (آهنگساز) و محمود خرسند (صداگذار) برگزار شد.

رضویان در برابر این سوال که فکر نمی‌کنید ساخت فیلم‌های ضد ارزشی به سبک دهه ۸۰ تمام شده است چنین پاسخ داد: من اعتقاد ندارم «زهرمار» ضد ارزشی است. اتفاقا به ارزش‌های بسیاری توجه دارد. اما اگر اینطور به نظر نمی‌رسد، به خاطر من است.

شبنم مقدمی هم درباره بازی‌اش در این فیلم گفت: من همیشه سعی می‌کنم نقش‌های متفاوت انتخاب کنم.

یکی از خبرنگاران حاضر در نشست خبری از رضویان پرسید آیا انتظار گرفتن سیمرغ را دارد یا خیر؟ رضویان در پاسخ گفت: به هیچ‌وجه.

او درباره شیوه انتخاب بازیگران فیلمش چنین توضیح داد: اولین و آخرین انتخاب ما آقای انصاری بودند. گزینه‌های دیگری هم بودند، گپ‌هایی هم زده شد. به واسطه تغییر سرمایه‌گذاری که برای من اتفاق افتاد،‌ همچنان روی آقای انصاری تاکید داشتم. خانم مقدمی هم از همان ابتدا اولین انتخابم بود، چون می‌دانستم قدشان از آقای انصاری بلندتر است.

جواد رضویان در پاسخ به سوالی در مورد هدف فیلم گفت: هدف یک نقد اجتماعی بود و اینکه نشان دهیم فقر می تواند منجر به چه چیزهایی شود. چه فقر مالی چه فقر فرهنگی. این فیلم تلاش کرد این مورد را به تصویر بکشد.

رضویان درباره انتظارش از مخاطب پس از تماشای فیلم عنوان کرد: وقتی هر نقد اجتماعی ساخته می‌شود تلاش بر این است که یک آگاهی بخشی به جامعه صورت بگیرد. این جاهایی که ما در فیلم‌مان نشان دادیم وجود دارد و هست. من می‌توانم مستنداتش را هم به شما نشان بدهم. کمی حواس‌مان را جمع کنیم و اطراف‌مان را بهتر ببینیم.

مصفا: قصه «روزهای نارنجی» برایم جدید بود

منبع: سوره سینما

نشست خبری فیلم «روزهای نارنجی» با حضور آرش لاهوتی (کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس)، علی مصفا، ژیلا شاهی، صدف عسگری (بازیگران)، علیرضا قاسم‌خان (تهیه‌کننده)،‌ شهنام شهباززاده (مجری طرح)، فرشاد محمدی (مدیر فیلم‌برداری)، کریستف رضاعی (آهنگساز)، فاضل ژیان (طراح صحنه و لباس) و شهرام خلج (طراح گریم) برگزار شد.

اولین سوال این نشست درباره شیوه فیلم‌برداری دوربین روی دست فیلم از مدیر فیلم‌برداری اثر پرسیده شد. فرشاد محمدی در پاسخ به این سوال گفت: در این فیلم دوربین روی دست طبیعتا عمدی بوده. اجازه بدهید درباره دلیل این اتفاق من توضیح ندهم. دنبال یک روش دوربین روی دست نوین نیستم. این روش در تاریخ دنیا بی سابقه نیست. شاید در ایران کمتر دیده شده است. احساس کردیم دوربین هم می‌تواند اضطراب و غلیان درونی کاراکتر را راحت تر توضیح دهد. دوربین یک کاراکتر یا شخصیتی بود که کنجکاو بود و فقط راوی نبود و یک جاهایی به قضاوت هم می‌پرداخت.

آرش لاهوتی نویسنده و کارگردان فیلم «روزهای نارنجی» درباره اینکه چطور یک شخصیت منفعل در نهایت فیلم نقش قهرمان را ایفا می‌کند گفت: فکر نمی‌کنم شخصیت مجید یک کاراکتر سوپرقهرمان شد. به نظرم مجید زمان کمی در پیش دارد که تصمیم بگیرد که آیا به آبان کمک کند یا نه. این یک پروسه چندین ساله نیست و فقط باید در دو سه روز این تصمیم را بگیرد و این به نظرم یک واکنش کاملا طبیعی است.

علی مصفا هم درباره پذیرفتن نقشی که در این اثر ایفا کرده گفت: فیلمنامه خیلی جذاب بود. چند بار با هم صحبت کردیم من گرفتار بودم و نمی توانستم. خانم تهرانی خیلی فیلم‌نامه را دوست داشت و من را ترغیب کرد سر این کار بیاید. برای من نقش جذابی بود. چو برای خیلی‌ها پذیرفتن این نقش‌ها سخت است. ولی برای من جذاب بود که این کاراکتر منفعلی که مرد عمل نیست را ایفا کنم. جدا از این خود قصه فیلم هم در کنار قصه هایی که در این روزها می خواندیم و سعی می‌کردند یک خطوط از پیش تعیین شده‌ای را دنبال کنند که قبلا جایزه هم گرفته، قصه جدیدی بود. سومین دلیل هم تصویری بود که این فیلم از زن ایرانی می‌داد و برای من جذاب بود. چون در مقایسه خیلی از فیلم‌هایی که زن ایرانی را زن تحت ظلم و کتک خور نشان می‌دهد، جالب بود.

غنی‌زاده: فیلم‌نامه چندپاره انتخابم بوده است

منبع: سوره سینما

نشست خبری فیلم «مسخره باز» با حضور همایون غنی‌زاده (کارگردان)، صابر ابر (بازیگر)، فرزان جلالی (بازیگر خردسال)، علی مصفا (تهیه‌کننده)، محمدرضا غنی‌زاده (موسیقی)، محمود کاشانی (صدابردار)، سهیل دانش اشراقی (طراح صحنه)، جواد مطوری (جلوه های ویژه)، ماهان حیدری (مجری طرح)، علی قاضی (مدیر فیلمبرداری)، آرش اتابک (جلوه های ویژه میدانی) و نازنین گودرزی (دستیار کارگردان) برگزار شد.

غنی زاده کارگردان اثر در پاسخ به سوالی در مورد فیلمنامه گفت: با چندپارگی فیلم نامه موافق هستم. البته که این چندپارگی انتخاب بنده بوده است. این نکته درست است. تکرارهای زیادی در فیلمنامه وجود دارد که بعضا ممکن است کسالت‌آور و خسته‌کننده باشد که البته امری تعمدی بوده است. این چندپارگی برای من یک انتخاب بوده است.

غنی‌زاده در مورد احتمال تکرار موفقیتش در سینما اظهار کرد: وقتی از لزوم ساخت فیلم حرف می‌زنیم یعنی چندان موافق ساخت چنین فیلمی نیستیم. من تلاش کردم این فیلم از تئاتر «می سی سی پی» بهتر بشود. وقتی من کارگردان آن اثر بودم و حالا کارگردان یک اثر سینمایی می‌شوم، در دام یک شباهتی می‌افتم که تلاش می‌کنم از آن بجهم، اما گاهی نمی‌توانم چون این تشابه در وجود من است. من اصلا قصد نداشتم که بیننده یاد «می سی سی پی» بیفتد و فرضم هم این بود که خیلی از تماشاگران این تئاتر را ندیده‌اند. با این حال اگر تشابه و تکراری در فیلم وجود دارد این ضعف از من است. من همیشه دوست دارم در کارهایم نوآوری داشته باشم.

علی مصفا نیز در پاسخ به سوالی درباره بودجه فیلم گفت: بودجه فیلم ۴میلیارد تومان بود.

مدنی: حتی کارت گرافیک هم نداشتیم

منبع: سوره سینما

نشست خبری انیمیشن سینمایی «شب آفتابی» با حضور الهام باجلان (طراح کارکتر)، آزاده مدنی (مجری طرح و طراح صحنه)، عادل مدنی (کارگردان فنی)، مریم حبیبی (دستیار کارگردان)، علی مدنی (کارگردان)، زهرا مشتاق (تهیه‌کننده)، یونس لطفی (نویسنده)، آرمین رهبر (آهنگساز) و گلناز ثانی (انیماتور) برگزار شد.

مشتاق درباره سختی‌های کار انیمیشن سخن گفت و تاکید کرد: کار انیمیشن بسیار سخت است و سخت‌تر از آن قضاوت کردن است. چون آنقدر نمونه‌های خوب خارجی داریم که کار سخت‌ می‌شود. من از نیمه راه به این گروه پیوستم. موقعی که کار را شروع کردند، تهیه‌کننده شخص دیگری بود. من با کمک فارابی از نیمه راه به عنوان تهیه‌کننده به این کار پیوستم.

علی مدنی درباره تولید این انیمیشن گفت: از سال ۸۴ ساخت اولین کارم را شروع کردم. بعد از سه ماه شکست خوردم. سال ۸۸، بار دیگر کاری را شروع کردم ولی تصمیم گرفتیم کاری کنیم که سرمایه‌گذارها تشویق به ساخت انیمیشن شوند. پیشنهاد ۱۰۰ میلیونی به یکی از ارگان‌ها دادم که در سال ۹۲ شکست خورد.

مدنی ادامه داد کرد: سال ۹۲ ساخت «شب آفتابی» را شروع کردیم. سال ۹۵ تهیه‌کننده اول، سرمایه‌اش را خواست. از روی دوستی خانم مشتاق تهیه‌کنندگی کار را برعهده گرفتند.

وی درباره هزینه تولید ساخت این انیمیشن نیز توضیح داد: ۲۰۰ میلیون نقدینگی به فیلم تعلق گرفت که ۱۰۰ میلیون برای کار اول بود. برای این فیلم هم ۱۰۰ میلیون صرف شد.

در ادامه نشست پرسش و پاسخ انیمیشن «شب آفتابی» عادل مدنی در مورد کارگردانی فنی فیلم گفت: حجم مشکلات فنی بسیار بود دلیل اصلی آن هم به نبود بودجه برمی‌گردد. آنقدر امکانات کم بود که حتی کارت گرافیک نداشتیم که بتوانیم رندر بگیریم. در نهایت مجبور شدیم به سمت موتورهای بازی برویم تا بتوانیم کار را رندر بگیریم. ناامید بودیم که یک شرکت ژاپنی نرم‌افزار بازی را منتشر کرد که ما توانستیم در حد امکاناتش از آن استفاده کنیم.

The post در نشست‌های خبری چهارمین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر چه گذشت؟ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا