تمامی مطالب

باکس آفیس ۲۰۱۸ به روایت اعداد

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

باکس آفیس ۲۰۱۸ چقدر موفق بوده است؟ ورایتی برای تعیین این ماجرا چند شاخص در نظر گرفته است. صنعت سینما در مسیری است که یک رکورد جهانی را در گیشه ثبت کند. برای اولین‌بار بعد از مدت‌ها باید از گیشه سینماهای آمریکای شمالی بابت این موفقیت تشکر کرد. بعد از این که گیشه سینماها بر اثر عوامل متعدد از جمله ساخت دنباله‌های مختلف روی فیلم‌ها دچار مشکل شده بودند، دوباره استودیوها موفق شدند تماشاگران را با ترکیب خوبی از بلاک‌باسترهای ارزشمند و فیلم‌های غیرقابل انتظار به سالن‌های سینما بکشند.

این‌ها تعدادی از آمار و ارقامی هستند که کمک می‌کند بیشتر متوجه موفقیت‌های گیشه سینماها در سال گذشته میلادی باشیم.

۱۱.۹ میلیارد دلار – عایدی کل در آمریکای شمالی

گیشه‌های داخلی سینمای آمریکا امسال رکورد جدیدی به جا گذاشتند. فروش گیشه‌ها از مرز ۱۱.۹ میلیارد دلار برای اولین‌بار در تاریخ عبور کرد. این جهش خارق‌العاده، که هفت درصد بیشتر از بازده سال گذشته بود، بخشی مدیون بلاک‌باسترهایی مثل «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» استودیوی دیزنی یا «دنیای ژوراسیک: قلمرو سقوط کرده» یونیورسال (Jurassic World: Fallen Kingdom) یا «ددپول ۲» کمپانی فاکس است و بخش دیگر هم مرهون موفقیت فیلم‌هایی مثل «یک جای ساکت» ( (A Quiet Placeمحصول پارامونت یا «ستاره‌ای متولد شده است» برادران وارنر. البته که شکست‌هایی هم در سال گذشته وجود داشته اما در کل سال خوبی برای هالیوود بوده است. حالا سینماها در سال ۲۰۱۹ برای دوام آوردن چیزهای زیادی دارند که به آن متکی باشند.

۷۰۰ میلیون دلار – پرفروش‌ترین فیلم سال

فیلم «پلنگ سیاه» (بلک پنتر) برنده بزرگ در آمریکای شمالی بود. یکی از سه فیلمی که توانست در تاریخ سینما در گیشه آمریکای شمالی از مرز فروش ۷۰۰ میلیون دلار عبور کند. «پلنگ سیاه» تبدیل به سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما در گیشه سینماهای آمریکای شمالی شد. این فیلم که در حقیقت مرزها را جا به جا کرد تبدیل به یک پدیده فرهنگی در عالم سینما شد که همه باید آن را می‌دیدند و فروش آن در کل جهان از مرز ۱.۳ میلیارد دلار عبور کرد. آیا مجسمه طلای اسکار می‌تواند رکورد افتخارات این فیلم را تکمیل کند؟

۶۴.۴% – درصد سینماروهای بین ۱۸ تا ۴۴ سال

این را بخوانید: جوان‌ها هنوز هم به سینما می‌روند. دیدن فیلم‌ها از نت‌فلیکس البته کار راحت‌تری است اما هنوز هم هزاران نفر هستند که دوست دارند تجربه درست حضور کنار دیگران را در سینما داشته باشند. به همین دلیل هم بیش از نیمی از مخاطبان سینما در سال گذشته بین ۱۸ تا ۴۴ سال داشتند.

۹.۳۸ دلار – قیمت متوسط بلیت در آمریکای شمالی

سینما رفتن امسال تبدیل به تجربه‌ای گران‌تر شد. متوسط قیمت بلیت در آمریکای شمالی این تابستان به ۹.۳۸ دلار افزایش پیدا کرد که نسبت به سال گذشته ۴۳ سنت افزایش داشت. این عدد از میانگین قیمت بلیت در شهرهای بزرگ و روستاها به دست آمد که طبعا در روستاها قیمت بلیت ارزان‌تر است. اگر شما در نیویورک یا لس‌آنجلس زندگی می‌کردید مطمئنا قیمت بلیت زیر ده دلار برایتان شبیه رویاست!

۴ – تعداد ماه‌هایی که رکوردهای جدید به جا گذاشتند

هالیوود امسال یک یا دو ریسک انجام داد و جواب خوبی هم گرفت. درست مثل هر سال تابستان پتانسیل عظیمی داشت. اما استودیوها به جای اینکه فقط روی تعطیلات تابستانی یا تعطیلات شکرگزاری سال نو تمرکز کنند و بلاک‌باسترها فقط در این ایام اکران شوند، نمایش این فیلم‌ها را در طول سال پخش کردند. این موضوع باعث شد تا ۴ ماه از سال ۲۰۱۸ به ماه‌هایی با فروش بی‌سابقه تبدیل شود. ماه فوریه فیلم «پلنگ سیاه» را داشتیم، «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» و «یک جای ساکت» آوریل اکران شدند. «شگفت‌انگیزان ۲» و «دنیای ژوراسیک: قلمروی سقوط کرده» اکران ماه ژوئن بودند و «ونوم» و «ستاره‌ای متولد شده است» اکتبر روانه پرده سینماها شدند.

بیشتر بخوانید: برندگان و بازندگان باکس‌آفیس در تابستان ۲۰۱۸

منبع: Variety

The post باکس آفیس ۲۰۱۸ به روایت اعداد appeared first on دیجی‌کالا مگ.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا