تمامی مطالب

آکوامن؛ چهره‌ی روز سینمای جهان

«مرد دریایی» که جدید‌ترین فیلم کمیک بوکی دنیاست، با آغاز اکران خیره‌کننده و ۹۳.۶میلیون دلاری‌اش در چین طی هفته رو به پایان تبدیل به چهره روز سینمای جهان شده است. این در حالی است که نمایش این فیلم از امروز (پنجشنبه ۲۲ آذر) و فردا به ۴۰ کشور دیگر بسط می‌یابد اما کشور مبدأ و سازنده فیلم که امریکا باشد نمایش آن را زودتر از ۳ دی‌ماه شروع نخواهد کرد.

«Aquaman» محصول مشترک استودیوی قدیمی برادران وارنر و شرکت دی‌سی کمیکز به حساب می‌آید که دومی همپا با مارول، خالق اصلی مشهورترین ابر قهرمانان خیالی داستان‌های مصور بوده است و به‌رغم عادت داشتن چینی‌ها به آغاز اکران‌های غول‌آسایی از این دست برای فیلم‌های پرهزینه هالیوودی، این نکته که فیلم ۱۸۰ میلیون دلاری «مرد دریایی» این هفته ۸۵ درصد از کل پولسازی‌ هنر سینما در کشور ۱.۴میلیارد نفری چین و مبالغ جمع شده در گیشه‌ها را به تنهایی تأمین و همه چیزها را قبضه کرد. از دستاوردهای تازه سینمایی تلقی می‌شود.

مرد دریایی با بازی جیسون موموا در نقش اصلی ششمین مرتبه‌ای را شکل می‌دهد که یکی از قهرمانان داستان‌های دی.سی.کمیکز در قالب فیلم‌های بلند سینمایی به تصویر کشیده می‌شود و کارگردانی با جیمز وان مالزیایی تبار تبعه استرالیا و مقیم امریکاست که در سال‌های اخیر ساخت فیلم‌های متعدد از ژانرهای ترسناک و ماورایی و یکی از قسمت‌های مجموعه ۸ فیلم «سریع و خشمگین» را در کارنامه‌اش به ثبت رسانده و داستان‌پردازی البته براساس قصه‌های دی.سی.کمیکز با دیوید لسلی جانسون مک گولدریک و ویلی بیل بوده است.

شاید حک شدن زمان دسامبر ۲۰۱۸ روی این فیلم خبر از تازه بودن روند تولید Aquaman بدهد اما تلاش‌ها برای تحقق این پروژه از ۲۰۰۴ شروع شد و طرح‌های متعددی در این راه ریخته و سپس لغو شد و طی همین مدت انواع قهرمانان خیالی دیگر کمیک استریپی حکومت‌های مالی فوق‌العاده‌ای را برای خود در سینماهای جهان پی‌ ریختند. حرکت اصلی و مؤثر از بهار ۲۰۱۵ آغاز شد اما برای وان ۴۱ساله و همکارانش هم دست کم دو سال طول کشید تا «مرد دریایی» فعلی را به مرحله تصویربرداری برسانند.

اتفاقات فیلم و کل کمیک‌بوک‌ها مرد دریایی متمرکز بر موجودی با همین نام است که نیم انسانی‌است و نیم دریایی و تمایلی به حکمت بر آب‌های زیر دریا ندارد اما ناخواسته به‌سوی آن کشیده می‌شود و به دریا نظمی را می‌بخشد که خلافکاران و سهل‌انگاران از آن ستانده‌اند. «مرد دریایی» را البته آرتور کاری هم می‌نامند و او کسی است که میرا (با بازی امبر هرد) به‌وی دل می‌بازد و چون او یک جنگاور زن توانا و دختر فرمانروا نره‌ئوس (دالف لاندگرن) است، از قدرت‌های ماورایی بهره می‌برد و می‌تواند با همتاهای خود ارتباط برقرار کرده و بر محیط آبی خویش حکم براند و هم او و هم آرتور کاری از نیودیس وولکو (با بازی ویلم دافو) خط فکری می‌گیرند که مشاور ارشد حاکمان کشور دریایی آتلانتیس و یک مربی توانا در هنرهای جنگی و رزمی است.

کاراکتر اول «مرد دریایی» که پاتریک ویلسون و نیکول کیدمن سایر بازیگران اصلی آن هستند و به‌رغم نخستین حضور انفرادی‌اش در یک فیلم بلند پیشتر در فیلم‌های ترکیبی کمیک بوکی «بت‌من مقابل سوپرمن» (۲۰۱۶) و «اتحادیه عدالت» (۲۰۱۷) هم به تصویر کشیده شده بود، در شروع فیلم جدیدش به‌گونه‌ای توسط نیدیوس وولکو به یک جنگاور توانای غیرقابل کنترل تبدیل می‌شود که حتی اهالی آتلانتیس قادر به تحمل وی نیستند و او مجبور به ترک این شهر می‌شود ولی یک سال بعد که در تهاجم‌های جیسی‌کین و سپس پسر وی دیوید کین آتلانتیس با خطرات مهلکی روبه رو می‌شود، اهالی و البته حاکم منطقه به کمک‌های آرتور نیازمند می‌شوند و او می‌آید تا اوباش دریایی را درهم بکوبد و این‌ کار را انجام می‌دهد و در این راه با انواع یاوران و خیانتکاران مواجه می‌شود. این تم به قدری رؤیایی و شیرین است که مثل هر فیلم موفق کمیک بوکی دیگر از حالا طرح ساخت قسمت‌های بعدی آن نیز ریخته شده است و قسمت دوم می‌تواند در سال ۲۰۲۰ روی پرده‌های نقره‌ای بنشیند و تا آن زمان و بواقع طی ۳ ماه پیش رو بعید است که نسخه فعلی گیشه‌ها را قبضه نکند و کمتر از یک میلیارد دلار در سطح جهان بفروشد.

نوشته آکوامن؛ چهره‌ی روز سینمای جهان اولین بار در نقد فارسی. پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا