تمامی مطالب

مصاحبه فوتبالی با محراب قاسم‌خانی: بین برانکی و کیروش گیر کرده ام

نویسنده و طنزپرداز سینما و تلویزیون گفت: به شخصه ترجیح می‌دادم سیدجلال در تیم ملی حضور داشته باشد، ولی باید به تفکرات کی‌روش احترام گذاشت.

محراب قاسم خانی یکی از خوش‌قلم‌ترین نویسنده‌های کشور است. او به همان اندازه که در نویسندگی تبحر دارد، فوتبال را هم به خوبی می‌فهمد و جز به جز دنبال می‌کند. در همین ارتباط فرصتی دست داد تا با محراب قاسم‌خانی در مورد شرایط تیم محبوبش پرسپولیس، کی‌روش و سایر مسائل فوتبالی گفت‌وگویی انجام بدهیم که خواندنش خالی از لطف نیست…

* تیم محبوب‌تان به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسید و…

بله، خیلی خوشحالم از اینکه پرسپولیس به آنچه استحقاقش را داشت رسید. بچه‌های پرسپولیس واقعاً شاهکار کردند که به اینجا رسیدند و باید به آن‌ها تبریک گفت.

* برانکو با دست خالی توانست تیمش را به فینال برساند.

درست است که پرسپولیس از نقل و انتقالات محروم بود و نتوانست بازیکن جدید جذب کند، ولی من همیشه به این فکر می‌کنم که واقعاً تیم پرسپولیس کامل است و اگر دچار مصدومیت و محرومیت نشود در هر پست بازیکنان خوبی دارد. ضمن اینکه باید قبول کرد نیمکت تیم خیلی قوی نیست و اکثر بازیکنان جوان و کم‌تجربه هستند و دست برانکو برای تعویض خالی است. همچنین کادر فنی پرسپولیس و در رأس آن‌ها برانکو فوق‌العاده با دانش و کاربلد هستند.

* پرسپولیس می‌تواند قهرمان آسیا شود؟

چرا نشود؟ به نظرم پرسپولیس شایستگی قهرمانی در آسیا را دارد و با شکست کاشیما به مقام قهرمانی می‌رسد.

* بازی را چند چند پیش‌بینی می‌کنید؟

زیاد اهل پیش‌بینی نیستم و معمولاً خوب حدس نمی‌زنم. نمی‌دانم واقعاً، ولی دوست دارم قطعاً پرسپولیس برنده بازی باشد.

* بر عکس شما محسن کیایی پیش‌بینی‌های فوق‌العاده‌ای دارد و هر بازی که پیش‌بینی کرده درست از آب درآمده.

خب هر چی محسن گفته همان را بنویسید (با خنده). جدا از شوخی فکر می‌کنم بازی یک- یک مساوی شود و گل پرسپولیس را هم علیپور می‌زند.

* بیرانوند هم با درخششی که داشته کاندیدای مرد سال آسیا شده است.

تا حالا سابقه نداشته این جایزه را به گلر بدهند، ولی اگر این اتفاق بیفتد فوق‌العاده است. علیرضا در این بازی‌ها به خصوص از زمان جام جهانی عملکرد بی‌نظیری داشته و لیاقت این عنوان را دارد. یادمان نرفته چه توپی و از کجا در بازی مقابل السد از ژاوی گرفت. واقعاً پیشرفت بیرانوند در این چند وقت اخیر محسوس بوده است.

* در مورد سیدجلال صحبت کنیم که با وجود بازی‌های فوق‌العاده در ترکیب پرسپولیس به تیم ملی دعوت نمی‌شود.

در اینکه سیدجلال بهترین مدافع ایران است هیچ شکی وجود ندارد. در واقع بهتر از او نداریم و من به شخصه ترجیح می‌دادم سیدجلال در تیم ملی حضور داشته باشد، ولی باید به تفکرات کی‌روش احترام گذاشت. نتایجی که تیم ملی با کی‌روش گرفته کاملاً مشخص است و نیازی به تعریف ندارد. وقتی کسی مثل الکس فرگوسن از کی‌روش تعریف می‌کند یعنی این آدم توانایی فنی بالایی دارد، آن وقت در فوتبال خودمان یکسری مربی از تاکتیک کی‌روش ایراد می‌گیرند.

من هم کی‌روش را دوست دارم و هم برانکو را و در مربیگری جفت‌شان را قبول دارم و واقعاً بین این دو نفر گیر کرده‌ام.با اینکه در بعضی اوقات کی‌روش و برانکو اختلاف نظر دارند، ولی هر دو نفر مورد احترام هستند؛ مثلاً من در قضیه مشکلات علی دایی و علی کریمی هم جفت‌شان را دوست دارم و نمی‌توانم بین آن‌ها فاصله بگذارم.

* حالا که بحث به تیم ملی و کی‌روش رسید، نظر شما در مورد خداحافظی سردار آزمون و برگشت دوباره این بازیکن چیست؟

به نظر من سردار آزمون مهره مؤثری برای تیم ملی به حساب می‌آید و نوع خداحافظی او با رحمتی متفاوت بود. با اینکه پرسپولیسی هستم، ولی آن زمان مهدی رحمتی با فاصله بهترین گلر ایران بود. او به شرایط تیم ملی و کادر فنی معترض بود که کی‌روش دیگر دعوتش نکرد، ولی سردار به دلیل مسائل شخصی و توهین‌های یکسری در فضای مجازی تصمیم به خداحافظی گرفت و به نظرم خداحافظی او احساسی و به خاطر جوانی سردار بود.

شما نگاه کنید واقعاً بعضی‌ها شورش را درآوردند و به هر کس که بخواهند توهین می‌کنند، جوک می‌سازند و انصافاً این کار‌ها درست نیست. برخورد‌ها با سردار غیر منطقی بود و شاید باتجربه‌ترین و بزرگترین بازیکن‌ها هم توان مقابله با این همه هجمه را نداشته باشند. ضمن اینکه او مطابق تاکتیک کی‌روش بازی کرد و، چون ما دفاعی بازی می‌کردیم هر مهاجمی جای سردار هم بود کارایی هجومی نداشت.

* طبق اعلام فدراسیون تنها در صورت قهرمانی تیم ملی در جام ملت‌های آسیا قرارداد کی‌روش تمدید می‌شود. نظر شما چیست؟

من که قطعاً دوست دارم کی‌روش برای سال‌ها در ایران بماند، چون در این ۷، ۸ سال برای فوتبال ما مفید بوده، ولی اگر قرار است ماندن کی‌روش باعث ایجاد تنش و حاشیه پیرامون تیم ملی شود و یکسری که هیچ کارنامه‌ای در قیاس با کی‌روش ندارند به او حمله کنند، کی‌روش برود به نفع همه است. من معتقدم اگر نگاه‌ها به کی‌روش مثل این باشد که او یک مزدور آلمانی است و آمده پول این مملکت را بگیرد و برود، همان بعد از جام ملت‌های آسیا از ایران برود به نفعش است.

ضمن اینکه مگر ما هر دوره قهرمان جام ملت‌های آسیا می‌شدیم که از او انتظار قهرمانی در آسیا را داریم و می‌گویند اگر تیم ملی را قهرمان نکرد باید از ایران برود؟ اگر تیم ملی به هر نحوی قهرمان آسیا هم نشود برای من کی‌روش یک آدم شکست‌خورده نیست. به طور مثال من دوست داشتم علیرضا منصوریان در استقلال نتیجه بگیرد، چون او یک آدم مدرن و امروزی است که یک اصولی دارد. دوره‌های مربیگری را طی کرده و خوب بود که در استقلال نتیجه می‌گرفت، ولی حیف شد. کلاً من مربیانی که برای خودشان اصول و قاعده دارند مثل کی‌روش و برانکو را دوست دارم.

* برای تشویق تیم ملی به امارات نمی‌روید؟

آن‌قدر هزینه‌ها بالا رفته که دیگر به سختی می‌شود با این وضعیت دلار به مسافرت خارج از کشور رفت، ولی اگر شرایط مهیا شود حتماً برای تشویق تیم ملی به امارات می‌روم.

* البته برای جام جهانی ۲۰۱۴ شما به همراه یکسری هنرمند به برزیل رفتید که حواشی زیادی داشت.

برای آن سفر ما اسپانسر داشتیم و از پول بیت‌المال استفاده نکردیم و فکر نمی‌کنم مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد.

* حالا که پرسپولیس به فینال آسیا رسیده فکر می‌کنید بازیکنانی که اول فصل از این تیم جدا شدند چه حس و حالی دارند؟

من فکر می‌کنم خوشحال هستند که تیم کشورشان به فینال راه پیدا کرده است. در مورد این جدایی‌ها باید به تصمیمات آن‌ها احترام گذاشت. این بازیکنان باید به فکر آینده خودشان باشند و از لحاظ مالی و فوتبالی به سطح بالایی برسند. این که در پرسپولیس نماندند به خودشان مربوط است. مثلاً من عاشق رونالدو بودم و دوست نداشتم به تیمی مثل یوونتوس برود که رفت. باید به این نوع تصمیمات احترام گذاشت. در موضوع طارمی هم اشتباه مدیریتی بود و خود مهدی کمترین تقصیر را در محرومیت پرسپولیس داشت. به شخصه دوست داشتم این بازیکنان در پرسپولیس بمانند، ولی شرایط آن‌ها را باید درک کرد.

* پرسپولیس می‌تواند در قهرمانی لیگ برتر هت‌تریک کند؟

بله، قطعاً این توانایی در پرسپولیس وجود دارد که دوباره قهرمان شود. پدیده با یحیی فوتبال خوبی بازی می‌کند. استقلال حتماً بالاتر می‌آید و تراکتور و سپاهان هم مدعی هستند، ولی با اضافه شدن نفرات جدید پرسپولیس باز هم قهرمان می‌شود.

* سؤال آخر اینکه پژمان جمشیدی که توسط شما به عرصه بازیگری قدم گذاشت، هنرمند بهتری است یا فوتبالیست بهتری بود؟

من پژمان را از دوران بازی‌اش در پرسپولیس می‌شناسم و با او رفاقت دارم و هنوز هم برای من همان پژمان فوتبالیست است و انصافاً هم بازیکن خوبی بود، ولی قطعاً پژمان بازیگر بهتری است، چون استعداد فوق‌العاده و طرفداران بیشتری دارد.

منبع :خبر ورزشی

نوشته مصاحبه فوتبالی با محراب قاسم‌خانی: بین برانکی و کیروش گیر کرده ام اولین بار در نقد فارسی. پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا