تمامی مطالب

بیوگرافی Sam Rockwell (سم راکول)

نام کامل: Sam Rockwell (سم راکول)

تاریخ تولد: ۱۹۶۸، آمریکا

بیاتومگ – سم راکول در ۵ نوامبر سال ۱۹۶۸ در شهرستان سن میتو ایالت کالیفرنیا به دنیا آمد. او تنها فرزند پدر و مادر بازیگر خود به نام پیت راکول و پنی هس می‌باشد. پدر و مادر وی در سن پنج سالگی سم از یکدیگر طلاق گرفتند و وی توسط پدر خود در سان فرانسیسکو بزرگ شد. او به دبیرستان هنر سان فرانسیسکو رفت اما قبل از اینکه فارغ التحصیل شود، تحصیل را ترک کرد.

او بعدا در دبیرستان دیگری ثبت نام کرد و توانست دیپلم خود را بدست بیاورد. همین موضوع سبب شد تا او بار دیگری به اجرا و بازیگری علاقه‌مند شود. او پس از اینکه در حین تحصیل خود در چندین فیلم مستقل حضور یافت، فارغ‌التحصیل شد و به شهر نیویورک رفت تا در آنجا حرفه بازیگری را دنبال نماید.

سم راکول اولین نقش خود را در فیلم ترسناکی به نام Clownhouse (خانه دلقک‌ها) در سال ۱۹۸۹ بازی کرد. در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی به آرامی حرفه بازیگری وی در حال رشد و صعود بود و در همین زمان بود که وی در نقش‌های کوچک در سریال‌هایی همچون The Equalizer (ایکوالایزر)، NYPD Blue و Law & Order (نظم و قانون) و فیلم‌هایی چون Last Exit to Brooklyn (آخرین خروجی به بروکلین) و Teenage Mutant Ninja Turtles (لاک‌پشت‌های نینجای نوجوان جهش‌یافته) حضور پیدا کرد.

بیوگرافی Sam Rockwell (سم راکول)

در ادامه آن نیز او در فیلم‌هایی همچون The Search for One-eye Jimmy 1994 (جستجوی برای جیمی یک چشم)، Glory Daze 1995 (روزهای افتخار)، Mercy 1995 (بخشش)، Basquiat 1996 (باسکیا)، Lawn Dogs 1997 (سگ‌های علفزار) و Box of MoonLight 1996 (جعبه مهتاب) به نقش‌آفرینی پرداخت.

در اواخر دهه ۹۰ میلادی، سم راکول بیشتر به نقش‌های مکمل در فیلم‌های بزرگتر روی آورد که شامل فیلم The Green Mile 1999 (مسیر سبز)، Galaxy Quest 1999 (ماجراجویی کهکشانی)، Charlie’s Angels 2000 (فرشتگان چارلی) و The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy 2005 (راهنمای مسافران مجانی کهکشان) می‎باشد.

در سال ۲۰۰۲، سم راکول در یکی از نقش‌های اصلی نادر خود دیده شد. او نقش چاک باریس را در فیلم Confessions of a Dangerous Mind (اعترافات یک ذهن خطرناک) بازی کرد، فیلمی که اقتباسی سینمایی از یکی از شرح حال‌های باریس و به کارگردانی جورج کلونی می‌باشد. از میانه دهه ۹۰ میلادی به این سو، سم راکول به طور مدام برای نقش‌های مختلف به خدمت گرفته شده است.

بیوگرافی Sam Rockwell (سم راکول)
بیوگرافی Sam Rockwell (سم راکول)

از آن زمان تاکنون تقریبا هر ساله او در یک یا دو فیلم حضور داشته است. او در فیلم Frost/Nixon 2008 (فراست/نیکسون) نقش مقاله‎‌نویس مرحوم روزنامه نیویورک تایمز به نام جیمز رستون، در فیلم The Winning Season 2009 (فصل برنده شدن) نقش مربی بسکتبال دختران دبیرستانی، در فیلم Moon 2009 (ماه) نقش یک فضانورد، در فیلم Conviction 2010 (اعتراف) نقش مردی که به اشتباه محکوم به قتل شده، در فیلم Seven Psychopaths 2012 (هفت روانی) نقش مجرمی که تخصصش دزدیدن سگ برای گرفتن باج است و در فیلم Better Living Through Chemistry 2014 (بهتره از طریق شیمی زندگی کنی) نقش یک داروساز را بازی کرده است.

در سال ۲۰۱۷، سم راکول در کنار وودی هارلسون و فرانسیس مک‌دورمند در فیلم Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری) به نقش‌آفرینی پرداخت. او نقش جیسون دیکسون را در این فیلم بازی می‌کند، فردی زورگو و نژادپرست که بنابر اتفاق، یکی از اعضای اداره پلیس شهر خیالی ابینگ میزوری می‌باشد. پس از سال‎ها ایفای نقش‌های کمتر شناخته شده، این نقش بار دیگر وی را در مرکز توجه قرار داد و باعث شد تا وی اولین جایزه گلدن گلوب و اسکار خود را در دسته بهترین بازیگر مکمل مرد بدست بیاورد.

راکول در فیلم Vice (معاون رییس جمهور) قرار است نقش جورج دبلیو بوش را به تصویر بکشد. این فیلم به کارگردانی آدام مک‎کی و در مورد معاون بوش به نام دیک چینی می‌باشد و قرار است در سال ۲۰۱۸ به اکران دربیاید. در این فیلم، کریستین بیل نقش دیک چینی، امی آدامز نقش همسر چینی به نام لین و استیو کارل نقش وزیر پیشین دفاع به نام دونالد رامسفلد را به تصویر می‌کشند. سم راکول هرگز ازدواج نکرده اما از سال ۲۰۰۷، رابطه ثابتی با بازیگر لزلی بیب داشته است. این دو در شهر نیویورک زندگی می‌کنند.

نوشته بیوگرافی Sam Rockwell (سم راکول) اولین بار در بزرگترین پایگاه خبری فیلم و سریال »» Bia2Mag. پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا