تمامی مطالب

گزارش نشست خبری هیات مدیره خانه سینما متشکل از فاطمه معتمدآریا و همایون اسعدیان

رییس هیات مدیره خانه سینما با اعلام هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی برای برگزاری تمام جشن‌های خانه سینما تاکید کرد:در جشن امسال حتی یک رای جابجا نشده است.

صبح نهم‌ مهر ماه، هیات مدیره خانه سینما متشکل از فاطمه معتمدآریا، همایون اسعدیان، مرتضی رزاق کریمی، روانبخش صادقی، کامران ملکی و علی قائم مقامی در سالن سیف الله داد خانه سینما حاضر شدند و ضمن تشریح گزارش عملکرد، پاسخگوی سوالات خبرنگاران هم شدند.

اسعدیان در ابتدا به طرح ساختار خانه سینما و قرارداد تیپ اشاره‌ کرد که برای هر دو پیگیری‌هایی شده و طرح ساختار تا قبل از مجمع عمومی تمام می‌شود و قرارداد تیپ هم رونمایی خواهد شد.

او افزود: سال گذشته بیمه سینماگران از طریق صندوق اعتباری هنر و بیمه رازی بود و امسال به بیمه «سرمد» منتقل شد. خانه سینما برای تمام اهالی سینماست و ما به تمام صنوف اعلام کردیم برای بیمه اقدام کند و بخش اعظمی از پول مربوط به بیمه هر صنف پرداخت شد. ضمن اینکه بیش از یک میلیارد و دویست میلیون تومان پرداخت بلاعوض در همین‌ موارد داشتیم و به آن بخش از سینماگران که نیازمند بودند، کمک شده است.

وی ادامه‌داد: یک مشکلی در بیمه پیش آمده که آن هم به لزوم عضویت در صندوق اعتباری هنر مربوط است و برای استفاده از بیمه تکمیلی این کار باید انجام شود.

اسعدیان ‌با اشاره به جشن خانه سینما گفت: تصمیم درست خانه این بود که در آن شرایط اقتصادی ما جشن را با امکانات محدودی برگزار کنیم و اگر جشن سال گذشته‌ ۸۰۰ میلیون تومان هزینه داشت، دوستان اجرایی امسال توانستند با ۵۰۰ میلیون تومان تمام جشن‌های خانه سینما را با همت هر کدام از مسئولان جشن‌ها برگزار کنند.

وی درباره حاشیه‌های که نسبت به غیبت برخی اعضای هیات مدیره در جشن مطرح شد افزود: هر کدام از دوستان به دلیلی در آن روز غیبت داشتند، مثل امروز که غیبت آقای حقیقی به دلیل مشکلی است که برای دفتر ایشان پیش آمده و پلمب شده است، نتوانستند،بیایند.

او تاکید کرد: در جشن خانه سینما با قطعیت اعلام می‌کنم که حتی یک رای جابجا نشده است.

اسعدیان همچنین از راه اندازی سایت فروش بلیت و شروع به کار ساختمان شماره سه خانه سینما در خیابان پیرنیا خبر داد.

در ادامه فاطمه معتمد آریا با انتقاد از برخی اخبار زرد در حوزه سینما به ارائه توضیح درباره‌ تدوین طرح ساختار سینما پرداخت.

این بازیگر گفت: ما فکر کردیم اول باید ببینیم کی هستیم و چه می‌خواهیم انجام دهیم.‌به همین دلیل از یک تیم پژوهشی که به طور مستقل در ارشاد فعالیت می‌کند، خواستیم در این راستا ما را همراهی کند تا موارد مختلفی که شامل اساسنامه هم می‌شود بررسی شود. این کار از دی ماه سال قبل شروع شد و مرحله دوم آن اخیرا آغاز شده است.

او با تشکر از خوشنویس و اعرابی که انجام این کار سنگین را پذیرفتند افزود: تا قبل از اسفندماه گزارش مفصل تری دراین‌ باره ارائه خواهیم داد.

در بخشی دیگری از این نشست، رزاق کریمی با بیان اینکه در این دوره تلاش هیأت مدیره‌ بر انجام کارهایی بود که تاکنون فرصت انجامش نبود و اگر حاشیه‌ها اجازه دهند، پیگیریم که به متن کار بپردازیم.‌

او با اشاره به قرارداد تیپ که به او ماموریت داده شده بود، گفت: با یک حقوقدان حوزه فرهنگ ‌که در عرصه بین‌المللی نیز فعالیت دارد کار ‌در این باره را شروع کردیم و بررسی‌های مختلفی انجام شد و الان پیش نویس ۲۰ صنف نوشته شده که در حال ویرایش و نهایی شدن هستند.

مرتضی رزاق کریمی تاکید کرد: این قرارداد هماهنگی‌هایش با سازمان سینمایی انجام شده و این زمینه‌ای برای تأمین امنیت شغلی خواهد بود.

در ادامه روانبخش صادقی درباره سامانه فروش بلیت خانه سینما گفت: سایت این برنامه‌ آماده شده و آدرس آن filmticket.org است که تا دو هفته آینده به طور کامل رونمایی خواهد شد و عایدات آن برای اهالی سینما نیز مشخص می‌شود.

سپس کامران ملکی که مدتی قبل استعفایش از بخش روابط عمومی و رسانه‌ای خانه سینما حاشیه ساز شده بود، درباره استعفایش توضیحاتی داد.‌

او با اشاره به اینکه من با نیت خوب خودم جهنمی شدم، گفت: آقای شهسواری اولین کسی بودند که من در خانه سینما با ایشان قرارداد بستم. بعد از آن پنج دوره عضو هیات مدیره خانه سینما بودم و تصورم این است که این دوره از بهترین دوره ها بوده چون رودربایستی وجود نداشته است.

ملکی با بیان اینکه از یک سال قبل دنبال استعفا بوده چون در توان خود ادامه همکاری با رسانه‌ها را نمی‌دید ولی منوچهر شاهسواری نمی پذیرفته و او از طریق هیات مدیره وارد شده است، افزود: در صحبت‌هایی که عنوان شد، برداشتهایی پیش آمد که منظور من آنها نبود و بابت آن عذرخواهی می‌کنم.

در ادامه پرسش‌های خبرنگاران مطرح شد که ابتدا این مسئله پرسیده شد که برخلاف آنچه اعضاء می‌گویند از بیرون وضعیت هیات مدیره مثل شورای امنیت است و اختلافاتی شنیده می‌شود که در این‌ باره اسعدیان گفت: اختلاف نظر در تمام هیات مدیره های قبلی خانه سینما بوده و اینها مشکل نیست اما اعلام می‌کنم الان یک اکثریت قاطع وجود دارد و اگر مسئله‌ای بوده برای زمانی است که اقلیت رای اکثریت را نپذیرفته و گرنه در رای گیری‌ها معمولا اکثریت قاطع وجود داشته است.

او خاطرنشان کرد: درباره مدیرعامل هم بگویم که این هیات مدیره دو بار راجع به ادامه کار آقای شاهسواری رای‌گیری کرده و هر دوبار رای آورده‌اند.

اسعدیان در بخشی دیگری از نشست با اشاره به برخی انتقادها از خانه‌سینما،گفت: اینکه خانه را فقط به برگزاری مراسم ختم متهم می‌کنند نهایت بی انصافی است! چون دست کم در چند مورد اخیری که پیش آمد و آقایان دُری و صمدی فوت کردند، اقدامات دیگری انجام شده بود که فقط برگزاری مراسم ختم آنها دیده شد.

فاطمه معتمدآریا درباره اینکه ‌چرا در خانه سینما شفاف سازی نشده است بیان کرد: این تاخیر در برگزاری جلسات به این دلیل بوده است که فرصت برگزاری جلسه فراهم نشده است.

در ادامه باز هم به بسته بودن فضای خانه سینما و ارایه نشدن گزارش و پاسخگو نبودن به رسانه‌ها اشاره شد که دراین‌باره فاطمه معتمدآریا توضیح داد: متاسفم از اینکه بگویم ۹۰ درصد اخباری که منتشر می‌شود بیشتر هیجانی است و اصلا چرا باید برخی اخبار مثل آمدن یک نفر به روابط عمومی خانه سینما یا رفتنش اهمیتی داشته باشد؟
اسعدیان هم اضافه کرد: ما در بخش رسانه‌ای و اطلاع رسانی ضعیف عمل کردیم و این ضعف ماست. مخصوصا اینکه فضای رسانه‌ای خیلی تغییر کرده است اما فضای بسته‌ای در خانه سینما وجود ندارد.

در ادامه این سوال مطرح شد که با عزل علی ربیعی به عنوان وزیر کار و رفتن احتمالی حیدریان، شنیده می‌شود برخی صنوف خواستار تغییر در ثبت رسمی خود هستند و همچنین این نکته که یکی از مدیران جشن، فیلم‌ خود را در داوری قرار داد و در آخر هم حضور نداشت که نوع لحن پرسش، باعث گله معتمد آریا شد.

اسعدیان دراین‌باره گفت: آقای مازیار میری در آرای جشن در بخش کارگردانی هم رای بالای آورد، ولی فیلم‌ خود را از این بخش حذف کرد اما برای بقیه همکارانش در سایر رشته‌ها، فیلم خود را از جشن کنار نبرد.

او درباره ثبت قانونی صنف هم‌ توضیح داد: ما از آقایان ربیعی و حیدریان تشکر می‌کنیم‌ برای همکاری‌هایشان ولی ثبت قانونی فقط با حضور آقای ربیعی نبود که پیگیری شد و پیش از آن در پروسه‌ای دنبال می‌شد چون تنها قانون مدون و مناسب برای ما همین وزارت کار است.

رزاق کریمی هم توضیح داد: وقتی شیوه رای گیری آکادمی و با حضور چند صد نفر است، منعی برای شرکت چنین مواردی در جشن نیست.‌

این عضو هیات مدیره خانه سینما درباره آنچه ‌درباره روابط عمومی مطرح شد تاکید کرد، منظور از ضعف اطلاع رسانی به افراد حاضر در این مجموعه ‌برنمی‌گردد بلکه کلید ساختار مدنظر ماست که در کنار ساختار خانه سینما دنبال اصلاح آن هستیم.‌

همایون اسعدیان در پاسخ به ایسنا درباره انتخاب نماینده ایران در اسکار و رد شدن امیریوسفی از سوی فارابی به عنوان نماینده خانه سینما گفت: طبق خواست فارابی ۱۵ نفر را اعلام کردیم که شامل رخشان بنی اعتماد، عیاری ، امیریوسفی و … می شدند و خوشحالیم ‌که از این جمع؛ ۷ نفر حضور داشتند اما به نظر ما این اسامی معرفی شده با هم برابر بودند و نبود هر کدام از آن‌ها، توهین به کسانی بود که در آن جمع پذیرفته شده بودند چون ما هیچ اولویت‌بندی نداشتیم.‌

سپس مرتضی رزاق کریمی در پاسخ به دیگر سوال ایسنا درباره هزینه‌های دیگر جشن‌های خانه سینما و نیز تکلیف پول صرفه جویی شده برای جشن خانه سینما بیان کرد: برای جشن‌های‌ کوتاه و مستند و … رقم ۲۰ تا ۴۰ میلیون اختصاص دادیم که جزئیات آن کاملا وجود دارد و مشخص است، حدود ۴۰۰ میلیون هم به جشن اصلی اختصاص پیدا کرد. همچنین‌ پول ذخیره شده از جشن در صندوق خانه سینما است و آیین نامه برای صندوقی‌ که این پول در آن صرف شود، در حال آماده شدن است.

در این نشست منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در پاسخ به سوالی که درباره بیمه و مشکل چند نفر از اعضا مطرح شده بود،توضیح داد: سال گذشته ما بیش از سه و نیم میلیارد خسارت از بیمه «رازی» برای همکاران مان گرفتیم و حدود ۱۵۰ نفر که از وابستگان درجه یک اعضا بودند، عضو صندوق نبودند و ثبت نام آنها دیروز انجام شد.

او افزود: همچنین سال گذشته نامه‌ای در اسفند ماه از سازمان بازرسی رسید و گزارش مالی خواستند که اوایل اردیبهشت این گزارش ارائه شد. البته سازمان طبق وظیفه ذاتی خود موظف است از هرجایی که پول عمومی صرف می‌شود عملکرد و اسناد را در اختیار بگیرد و این‌طور نبوده که مشکلی بوده باشد. همچنین حسابرسی سال ۹۶ هم ارائه شده است که گزارش آن در مجمع مطرح خواهد شد و آنچه درباره اختلاف حساب گفته شد؛ به این ‌صورت نبود و بر همین اساس با توجه به تفاوت زمانی سال مالی، بهتر است مجمع به تیرماه منتقل شود.

بازرس خانه سینما نیز درباره هزینه جشن‌ها گفت: اگر این هزینه‌ها درست صرفه جویی نمی‌شد امسال به رقم دو برابر سال قبل می‌رسید.‌

در این نشست از سوی‌ روانبخش صادقی درباره تلویزیون اینترنتی گفته شد که با توجه به حضور عوامل فیلم‌ها در خانه سینما به دنبال مجوزهای vod هستیم.

منبع :ایسنا

نوشته گزارش نشست خبری هیات مدیره خانه سینما متشکل از فاطمه معتمدآریا و همایون اسعدیان اولین بار در نقد فارسی. پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا