تمامی مطالب

منیژه حکمت: توان مقابله با مافیای سینمای ایران را ندارم

منیژه حکمت کارگردان فیلم «زندان زنان» درباره توجه به معضل خشونت علیه زنان می‌گوید: «من نیازی ندارم آشغالهایم را زیر فرش پنهان کنم. نمی‌توانم از این خشونتی که علیه زنان صورت می‌گیرد به راحتی بگذرم. خشونت‌هایی که متفاوت و مدرن شده و برای کسانی که امروز در سینما قدرت دارند به هیچ وجه اهمیت ندارد. سیر صعودی اعتیاد، ایدز، تجاوز و خودکشی امروز در جامعه بیداد می‌کند.»

کارگردان «زندان زنان» و «سه زن» این روزها فیلم «جاده قدیم» را روی پرده سینما برده است. این فیلم درباره معضل تجاوز و بحث آسیب‌هایی است که در جامعه وجود دارد. این فیلم از روز چهارشنبه ۴ مهر ماه در سراسر سینماهای کشور اکران شده است.

منیژه حکمت کارگردان فیلم «جاده قدیم» با اشاره به عملکرد تلویزیون و وضعیت کنونی سینما به اعتمادآنلاین گفت: « سالهای سال است که تلویزیون را نقد می کنیم در صورتی که این روزها می‌بینیم که سینما، عملکردش دست کمی از تلویزیون ندارد. منظور تولید محتوا و نمایش‌هایی است که امروز در پرده نقره‌ای مشاهده می‌کنیم. متاسفانه روندی که امروز سینما دنبال می‌کند روبه رشد نیست و سخیف است. همیشه جایگاه سینما برای قشر‌های مختلف جامعه در گذشته قابل احترام بوده است.»

این کارگردان سینما درباره ورود پولهای کثیف و عدم ساخت ژانرهای مختلف در سینما گفت: « ما در دورانی دوره فیلمسازان مولف داشتیم سینمای اجتماعی ایران زبانزد خاص و عام بود. اما امروز با پولهایی که معلوم نیست از کجا به سینما آمده دارای یک سینمای سخیف شده‌ایم. اکنون باندهایی در سینما حضور دارند که همه چیز و همه کس را می‌خرند و مبتذل ترین آثار را نیز به نمایش می‌گذارند.»

حکمت درباره وجود فساد در سینما گفت: «کسانی هستند که در همه جای سینما نیرو دارند روزنامه‌نگار یا سالن‌دار هم برایشان فرقی ندارد همه را می‌خرند. سینمای ایران بیش از هر زمان دیگری نیاز به آسیب‌شناسی دارد. من آمادگی لازم برای اکران فیلم را ندارم و از افکار عمومی و مردم کمک می ‌خواهم. زیرا توان مقابله با مافیای سینما را ندارم.»

حکمت ادامه داد :« ۴۰ سال است که در سینمای ایران فعالیت می کنم شاید هم بیشتر. یعنی امروز یا دیروز به این اینجا نرسیده‌ام و آشنایی کامل با تمام کسانی که در سال‌های اخیر در سینما فعالیت کرده‌اند دارم. قطعا با گروه‌ها و سازمان‌های خاص که اخیرا وارد سینما شده‌اند همکاری نمی‌کنم. کاری که بسیاری در حال انجام آن هستند.»

کارگردان فیلم «زندان زنان» درباره توجه به معضل خشونت علیه زنان گفت: «من نیازی ندارم آشغالهایم را زیر فرش پنهان کنم. نمی‌توانم از این خشونتی که علیه زنان صورت می‌گیرد به راحتی بگذرم. خشونت‌هایی که متفاوت و مدرن شده و برای کسانی که امروز در سینما قدرت دارند به هیچ وجه اهمیت ندارد. سیر صعودی اعتیاد، ایدز، تجاوز و خودکشی امروز در جامعه بیداد می‌کند.»

منیژه حکمت درباره مسئولین و تصمیم‌گیران سینما گفت: «دوستان دولتی فقط به فکر میزشان هستند و بودجه‌ای که بین دوستان و حامیانشان پخش کنند. یکی از دوستان ما در فارابی گفت که اگر اندیشه و تفکراتی که مد نظر داریم را می‌توانی بسازی فیلمت را شروع کن و تمام هزینه آن را بنیاد سینمایی فارابی متقبل خواهد شد. یعنی ما در چنین فضایی کار می کنیم.»

کارگردان فیلم «جاده قدیم» درباره چگونگی اکران و قصه این فیلم گفت:« با توجه شرایط سختی که در جامعه حکمفرما است نمی توانم هیچ چیزی در رابطه با فروش فیلم پیش‌بینی کنم. البته باید بگویم که برای اکران فیلم امکانات ویژه‌ای که کارگردانان دیگر دارند در اختیار ندارم. تنها تلاش من این است که با مردم با صداقت صحبت کنم، قطعا چنین رابطه‌ای جواب خواهد داد.»

کارگردان پیشکسوت سینمای ایران درباره نگاهش به موضوع زنان و بحث آسیب‌های اجتماعی گفت:«نشانه‌گیری من در فیلم «جاده قدیم» شخص زن آسیب‌دیده نیست بلکه موضوعاتی که پیرامون یک زن آسیب‌دیده می گذرد مد نظر ما در «جاده قدیم» بود. اعتقاد دارم که باید آیینه‌ای در مقابل خود بگیریم تا متوجه شویم که در زمان بحران با اطرافیان و عزیزانی که در کنارمان هستند چگونه رفتار می کنیم.»

منیژه حکمت در پایان درباره معضل تجاوز در جامعه گفت: «تجاوز در همه حیطه‌ها در جامعه ما رخ می‌دهد. که معضل جنسی فقط یکی از آنها است. قضاوت کردن و طرد شدن افراد در جامعه ما امری طبیعی است که به وفور رخ می‌دهد. می توانم به مردم قول بدهم که از دیدن فیلم «جاده قدیم» سرخورده نمی‌شوند.»

منبع :اعتماد

نوشته منیژه حکمت: توان مقابله با مافیای سینمای ایران را ندارم اولین بار در نقد فارسی. پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا