تمامی مطالب

نقد فیلم Mile 22 (مایل ۲۲)

بیاتومگ – فیلم Mile 22 (مایل ۲۲) در زمینه صحنه‌های اکشن فیزیکی و پرتکاپو هیچ کم و کاستی ندارد اما اثر مثبت همه اینها توسط روایت گیج‌کننده فیلم و تلاش عجولانه‌اش برای راه‌اندازی یک مجموعه فیلم از بین رفته است. با نقد این فیلم همراه باشید.

مارک والبرگ و کارگردان پیتر برگ مجددا در فیلمی اکشن و هیجان‌انگیز به نام مایل ۲۲ با یکدیگر همکاری کردند اما به نظر می‌رسد که چهارمین همکاری این کارگردان و بازیگر چندان موفقیت‌آمیز نبوده است. این دو تن قبلا در سه فیلم هیجان‌انگیز براساس حوادث واقعی شامل فیلم Lone Survivor (تنها بازمانده) که در آن، یک ماموریت نیروی دریایی از مسیرش خارح می‌شود، فیلم Deepwater Horizon (دیپ‌واتر هورایزن) که به بررسی انفجار و نشت نفت از دکل نفتی دیپ‌واتر هورایزن متعلق به کمپانی بی‌پی در خلیج مکزیک می‌پردازد و فیلم Patriots Day (روز میهن‌پرستان) که در آن به بمبگذاری در دوی ماراتون در شهر بوستون پرداخته می‎شود، همکاری کردند. در حالی که هر کدام از این فیلم‎های براساس حوادث واقعی نام برده شده دارای موضوعات و اهداف پیوسته و متصل می‎باشند، فیلم مایل ۲۲ اندکی پرتلاطم است و از تلاشش برای اینکه سکوی پرتابی برای راه‌اندازی یک مجموعه فیلم باشد، رنج می‎برد. در حال حاضر، فیلمنامه دنباله این فیلم در حال نوشته شدن است. فیلم مایل ۲۲ در زمینه صحنه‌های اکشن فیزیکی و پرتکاپو هیچ کم و کاستی ندارد اما اثر مثبت همه اینها توسط روایت گیج‌کننده فیلم و تلاش عجولانه‌اش برای راه‌اندازی یک مجموعه فیلم از بین رفته است.

در فیلم مایل ۲۲، مارک والبرگ نقش فردی بسیار کارامد و در عین حال ضداجتماع به نام جیمز سیلوا را بازی می‎کند که در سن جوانی توسط دولت ایالت متحده آمریکا به عنوان یک اعجوبه مورد پذیرش قرار گرفت و در نهایت، استخدام شد تا برای زبده‌ترین نیروی عملیاتی مخفی سی‌آی‌ای به نام اُوِرواچ کار کند. زمانی که سیلوا و دیگر اعضای اُورواچ شامل الیس کر با بازی لورن کوهن و سم اسنو با بازی روندا رزی در اندونزی مستقر هستند، یک افسر پلیس محلی به نام لی نور با بازی ایکو اویس به پیش آنها می‌آید و ادعا می‌کند که اطلاعاتی مربوط به یک ماده شیمیایی گمشده دارد که می‌تواند برای ساخت بمب‌های بسیار مخرب و آغشته به رادیواکتیو مورد استفاده قرار بگیرد. پس از آن، نور درخواست می‌کند تا قبل از اینکه اطلاعات خود را به آنها بدهد، از کشورش خارج و به آمریکا برده شود.

روندا رزی – فیلم Mile 22 (مایل ۲۲)

به زودی آشکار می‌شود که اطلاعاتی که در دست نور می‌باشد تا حدی حیاتی و مهم هستند که دولت محلی به منظور جلوگیری از افشای آن، حاضر است تا نور را به قتل برساند. از آنجا که جزییات این اطلاعات در یک حافظه غیرقابل هک قرار دارد و پس از هشت ساعت از بین خواهند رفت و نور تنها کسی است که رمز برای باز کردن قفل دسترسی به آن را می‌داند، سیلوا و دیگر اعضای تیم اُورواچ به رهبری رییس خود با بازی جان مالکوویچ که نام مخفی‌اش مادر است، گردهم می‌آیند تا نور را به نقطه استخراج قرار گرفته در ۲۲ مایلی محل فعلی‌شان در سفارت‌خانه آمریکا در اندوزی منتقل نمایند. اما آیا آنها خواهند توانست تا با موفقیت و سلامت به آن نقطه برسند؟

در سال ۲۰۱۵، زمانی که ساخت فیلم مایل ۲۲ مطرح گردید، از این فیلم به عنوان یک فیلم اکشن و هیجان‌انگیز مستقل یاد شد که با بازی والبرگ، رزی و اویس بر اساس فیلمنامه‌ای نوشته گراهام رونالد، خالق سریال پیش‌روی Jack Ryan (جک رایان)، می‎باشد. با این حال، دو سال پس از این، کمپانی اس‌تی‌ایکس، پیتر برگ و والبرگ آشکار کردند که از آن زمان مشغول طراحی دوباره این فیلم بودند. بنابراین، این فیلم قرار است اولین فیلم در یک مجموعه فیلم سه‌گانه باشد که فیلمنامه آن را نویسنده نسبتا تازه‌وارد لیا کارپنتر قلم زده است. متاسفانه، در پایان، این فیلم به جای آنکه یک معارفه قانع‎کننده و جالب‌توجه از کاراکتر جیمز سیلوا و دنیایش باشد، بیشتر یک داستان سرآغاز عجولانه و پر از بی‎دقتی برای این کاراکتر بوده است. به طور مشابه، در این فیلم، تعدادی کاراکتر مکمل و زیرداستان وجود دارد که احساس می‌شود نقش آنها نسبت به پیش‎نویس اولیه فیلمنامه کاهش یافته یا فقط به فیلم اضافه شدند تا زمینه را برای یک مجموعه فیلم مایل ۲۲ پایه‌گذاری کنند و در اکثر موارد نیز نسبت به این فیلم بی‌ربط می‌باشند. یک شیوه ساخت داستان در داخل داستان که عمدتا بیهوده است در فیلم وجود دارد که در آن، سیلوا توسط یک افسر مافوق مورد سوال و بازجویی قرار می‎گیرد و کاملا بی‌ربط به فیلم می‌باشد.

لورن کوهن - فیلم Mile 22 (مایل 22)
لورن کوهن – فیلم Mile 22 (مایل ۲۲)

در حالی که فیلم مایل ۲۲ به سرعت به برخی از موضوعات تکراری و مشخص از فیلم‌های قبلی پیتر برگ همانند شجاعت و فداکاری در حین انجام وظیفه اشاره می‌کند، تلاش‌های فیلم در زمینه تفسیرات سیاسی و ارتباطات، همانند داستان فیلم، به هم ریخته و گیج‌کننده است. برخی عناصر گرچه به این دلیل در داخل فیلم قرار گرفته‌اند تا فیلم بیشتر احساس به‌هنگام بودن و متناسب با زمان حال را داشته باشد اما در عوض، بدون هیچ قصد و غرضی سبب شده تا موضوعات متمایز و اصولی نامشخص شوند. همچنین فیلم مایل ۲۲ همانطور که داستانش اینگونه احساس می‌شود، دارای چندین نقص و عیب می‎باشد. در این فیلم، پیتر برگ همانند فیلم‌های سینمایی قبلی خود از شیوه‌های فیلمبرداری چریکی یا پارتیزانی (به عنوان مثال، استفاده زیاد از تصاویر دوربین‌های امنیتی در فیلم روز میهن‌پرستان) استفاده کرده اما این مرتبه، در رویکرد او، نظم و ترتیب کمتری وجود دارد. کارگردان و تیمش شامل فیلمبردار مورد اعتمادش ژاک جوفرت و تدوینگران همیشگی‌اش ملیسا لاسون چونگ و کولبی پارکر جونیور، به نوبه خود سکانس‌های اکشنی ارائه می‌دهند که حس بی‌نظمی و پر هرج‌ومرج دارد اما آنگونه که در نظر گرفته شده‎اند، خشونت‌آمیز یا پر از اضطراب و استرس نمی‌باشند.

در مرکز این طوفان نیز مارک والبرگ در نقش سیلوا، یک ابرقهرمان واقع‌بینانه قرار دارد (درست همانند بن افلک در فیلم The Accountant (حسابدار)) که می‌تواند مجموعه فیلم‌های مایل ۲۲ را رهبری نماید. کاراکتر سیلوا موفق می‌شود تا یک حد وسط بین کاراکتر گروهبان فحاش با بازی والبرگ از فیلم The Departed (رفتگان) و یک نابغه شبه ضداجتماع همانند دکتر گرگوری هاوس از سریال House (هاوس) باشد اما فاقد بذله‌گویی نافذ و اندک انسانیت غنی‌تری در زیر پوسته بیرونی سختش می‌باشد، مواردی که آن کاراکترها را گیرا و جذاب کرده است. اینکه کاراکتر سیلوا و دیگر کاراکترهای فیلم به جای رفتارشان، عمدتا از طریق دیالوگ‌های زمخت و خام توسعه داده شده‌اند، اصلا به این فیلم کمک نمی‌کند. در میان کاراکترهای مکمل فیلم مایل ۲۲، لورن کوهن در نقش آلیس کامل‌ترین و دارای بیشترین جزییات است اما حتی داستان او که شامل یک دختر جوان و همچنین یک شوهر سابق بدخلق با بازی خود پیتر برگ می‌باشد نیز برای اینکه اندکی تاثیر احساسی و عاطفی باقی بگذارد نیز با مشکل روبه‌رو است.

ایکو اویس - فیلم Mile 22 (مایل 22)
ایکو اویس – فیلم Mile 22 (مایل ۲۲)

از سوی دیگر، تجربه لورن کوهن در کشتن زامبی‌ها در سریال The Walking Dead (مردگان متحرک) برای او مفید واقع شده و او در حالی که نقش قهرمان اکشن را در طی صحنه‌های اکشن و تیراندازی بسیار نزدیک بازی می‌کرد، شکوفا شد. در حالی که روندا رزی همانند فیلم‌های گذشته‌اش، در این فیلم نیز به عنوان یک ستاره اکشن متقاعدکننده ظاهر می‌شود اما اویس است که به راحتی در این فیلم خودنمایی می‌کند. این بازیگر و مبارز هنرهای رزمی با مبارزات و جدال‌های استخوان خردکُن خود در فیلم‌های The Raid (یورش) برای خود نام و آوازه‌ای ایجاد کرد و با تلاش‌هایش در فیلم مایل ۲۲ نیز تخصص خود در بدلکاری و طراحی مبارزه را بیشتر به تصویر می‌کشد. مرموز بودن انگیزه و قصد کاراکتر لی نور سبب شده تا این کاراکتر جذاب و فریبنده باشد، به طوریکه، از جهات مختلف، او به عنوان یک کاراکتر جالب‌تر از جیمز سیلوا می‌باشد.

در پایان، احساس می‌شود که فیلم مایل ۲۲ اگر به طور ناشیانه تغییر قالب داده نمی‌شد تا یک مجموعه فیلم با بازی مارک والبرگ را راه‌اندازی کند، می‌توانست یک فیلم هیجان‌انگیز قوی و توپر همانند فیلم‌های Bourne (بورن) باشد. در حالی که فیلم در برخی جهات و جنبه‌ها موفق بوده اما در کل، فیلم اندکی به هم ریخته است و به طور کاملا قابل توجهی نسبت به همکاری‌های قبلی پیتر برگ و مارک والبرگ از لحاظ کیفیت در جایگاه پایین‎تری قرار دارد. بدون شک، فیلم مایل ۲۲ نسبت به دیگر فیلم‌های اکشنی که در ماه آگوست در سال‌های گذشته به اکران درمی‌آمدند، بهتر ساخته و اجرا شده است اما این تمایز چندان بارز و آشکار نیست.

امتیاز: ۴/۱۰

نوشته نقد فیلم Mile 22 (مایل ۲۲) اولین بار در بزرگترین پایگاه خبری فیلم و سریال »» Bia2Mag. پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا