تمامی مطالب

مهدی آرین‌نژاد، صداپیشه مورچه‌خوار و دوبلور پیشکسوت درگذشت

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

این روزها بر جامعه دوبله کشور پرده سیاهی کشیده شده است. دو روز بعد از درگذشت حسین عرفانی جامعه دوبله ایران عزادار از دست دادن یکی دیگر از دوبلورهای پیشکسوت شد. مهدی آرین نژاد متولد ۱۳۱۸ در تهران، مدت‌ها بود که با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد. این دوبلور پیشکسوت در تاریخ ۲۳ شهریور در سن ۷۹ سالگی دار فانی را وداع گفت.

مهدی آرین نژاد بعد از یک دوره طولانی و حدود یک سال و نیم بیماری و بستری شدن در بیمارستان دوباره به عرصه دوبله بازگشت. خودش می‌گفت آنقدر عاشق کارش است که نمی‌تواند آن را کنار بگذارد. البته ضعف جسمانی باعث شده بود که بیشتر از یکی دو روز در هفته نتواند کار کند.

از مهم‌ترین کارهای مهدی آرین نژاد می‌توان به «چوبین»، نقش یکی از برادران دالتون در کارتون «لوک خوش‌شانس»، پدر تاک در «رابین‌هود» و کاراکتر مورچه‌خوار در سری کارتون‌های «مورچه و مورچه‌خوار» اشاره کرد.

آرین‌نژاد فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینه دوبله از سال ۱۳۴۱ شروع کرد. در زمینه انیمیشن بیشتر از دوبله روی صدای بازیگران مشهور شد. از جمله کارهایی که او دوبله کرده می‌شود به «چوبین»، نقش یکی از برادران دالتون در کارتون «لوک خوش‌شانس» و پدر تاک در «رابین‌هود» اشاره کرد. او در مجموعه تلویزیونی دایی‌جان ناپلئون به جای شمسعلی میرزا صحبت می‌کرد و در «هزاردستان» هم حضور داشت.

اما شاید مهم‌ترین و به یادماندنی‌ترین کاراکتری که او صداپیشگی‌ کرده است کاراکتر مورچه‌خوار در کارتون مورچه و مورچه‌خوار باشد. دیالوگ‌های شخصیت مورچه‌خوار که آرین‌نژاد به فارسی ادا کرده بود در ذهن چند نسل از کودکان ایرانی به یادگار ماند. «سلام مورچه» و «سلام سوسیس» از جمله دیالوگ‌های بسیار معروف این شخصیت کارتونی بودند که به تکیه کلام‌های طنز رایج در ایران بدل شدند.

قاسم آرین‌نژاد برادر این دوبلور باسابقه خبر درگذشت او را تایید کرد. آرین‌نژاد در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا به خاک سپرده شد.

آرین‌نژاد هم مثل عرفانی متعلق به دوران طلایی دوبله ایران بود. آنها توانستند با صدایشان ارزش افزوده‌ای به آثار سینمایی، انیمیشن‌ها و کاراکترها ببخشند. هنر دوبله در ایران هر چند در سال‌های اخیر متاسفانه مورد بی‌مهری قرار گرفت اما آثاری از خودش به جای گذاشته که قابل ستایش هستند.

ویدیو چند ثانیه‌ای زیر برای یادآوری و پاسداشت صدای ماندگاری است که خاطرات زیادی برای ما رقم زد.

دانلود

  • mp4

The post مهدی آرین‌نژاد، صداپیشه مورچه‌خوار و دوبلور پیشکسوت درگذشت appeared first on دیجی‌کالا مگ.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا