تمامی مطالب

نقد فیلم Jurassic World: Fallen Kingdom (دنیای ژوراسیک: قلمروی سقوط کرده)

بیاتومگ – فیلم Jurassic World: Fallen Kingdom (دنیای ژوراسیک: قلمروی سقوط کرده)، فیلمی سرگرم‌کننده و پر از ماجراجویی و ترس می‌باشد که به شیوه و روش‌های بسیار جالبی بر پایه و اساس داستان مجموعه Jurassic Park (پارک ژوراسیک) ساخته شده است. با نقد این فیلم همراه باشید.

در سال ۱۹۹۳، فیلم پارک ژوراسیک به کارگردانی استیون اسپیلبرگ در سینماها به اکران درآمد و به یک فیلم کلاسیک علمی-تخیلی و ماجراجویی تبدیل شد که فیلم‎دوستان قدیم و جدید آن را دوست دارند. این فیلم تا حدی موفقیت‌آمیز بود که دو دنباله برای آن ساخته و اکران شد؛ استیون اسپیلبرگ بار دیگر در جایگاه کارگردانی فیلم دوم به نام The Lost World: Jurassic Park (دنیای گمشده: پارک ژوراسیک) قرار گرفت و فیلم سوم به نام Jurassic Park III (پارک ژوراسیک ۳) را نیز جو جانستون کارگردانی کرد. فیلم سوم در سال ۲۰۰۱ به اکران درآمد و تا سال ۲۰۱۵ خبری از حضور این دایناسورهای احیا شده در گیشه نبود. فیلم Jurassic World (دنیای ژوراسیک) به کارگردانی کالین ترورو، داستان را از پارک اصلی آغاز کرد و به اکتشاف در دنیایی پرداخت که در آن، پارک موضوعی دایناسوری جان هموند به واقعیت تبدیل شده است. حال، کارگردان جی ای بایونا کنترل دومین فیلم در مجموعه فیلم‌های دنیای ژوراسیک را برعهده گرفته است. فیلم دنیای ژوراسیک: قلمروی سقوط کرده، فیلمی سرگرم‌کننده و پر از ماجراجویی و ترس می‌باشد که به شیوه و روش‌های بسیار جالبی بر پایه و اساس داستان مجموعه Jurassic Park (پارک ژوراسیک) ساخته شده است.

فیلم قلمروی سقوط کرده، سه سال پس از اتفاقات فیلم اول دنیای ژوراسیک را دنبال می‎کند. اکنون، پارک موضوعی بر روی جزیره ایزلا نابلار به طور کامل خالی از سکنه انسانی است و دایناسورها نیز برای خود آزادانه در آن در حال زندگی هستند. با این حال، آتشفشان زیر جزیره که برای مدتی طولانی خاموش بوده، بار دیگر فعال شده و حال، تصمیم بسیار بزرگی در رابطه با سرنوشت این دایناسورها باید از سوی افراد در سراسر جهان گرفته شود؛ آیا دولت آمریکا باید مداخله کند و این موجودات احیا شده را نجات دهد یا اینکه انسان‌ها باید اجازه بدهند تا بار دیگر حوادث طبیعی و ناگهانی این حیوانات را به طور کامل از روی زمین محو کند؟ کلیر دیرینگ با بازی برایاس دالاس هاوارد اکنون مدیر گروه محافظت از دایناسورها است و قصد ندارد تا اجازه بدهد تا دایناسورها توسط آتشفشان کشته شوند.

فیلم Jurassic World: Fallen Kingdom (دنیای ژوراسیک: قلمروی سقوط کرده)

او توسط الیس میلز با بازی راف اسپال از لاکوود ایستیت که توسط همکار سابق هموند به نام سر بنجامین لاکوود با بازی جیمز کرامول تاسیس شده، به منظور کمک در خارج کردن دایناسورها از جزیره و آوردن آنها به پناهگاهی که بتوانند در آن در آرامش زندگی کنند، به خدمت گرفته می‌شود. و کلیر برای نجات ولاسیرپتری به نام بلو، اوون گریدی با بازی کریس پرت را فرا می‌خواند. کلیر علاوه بر گریدی، دکتری به نام زیا رودریگز با بازی دنیلا پیندا و تحلیلگری به نام فرانکلین وب با بازی جاستیس اسمیت را نیز با خود همراه می‌کند. با این حال، زمانی که کلیر و اوون در مورد هدف واقعی پروژه میلز و آنچه که او به دنبال دست یافتن به آن است، آگاه می‌شوند، ماموریت آنها بر روی جزیره ایزلا نابلار از مسیر خود خارج می‌شود. با اضافه شدن دشواری‌های بیشتری به وضعیت آنها همچون دایناسور از لحاظ ژنتیکی مهندسی‌شده‌ای به نام ایندوراپتور، باید دید که آیا کلیر و اوون قادر خواهند بود تا خودشان را از این سرنوشت ترسناک نجات دهند یا خیر.

در فیلم دنیای ژوراسیک: قلمروی سقوط کرده، بایونا بر روی صندلی کارگردانی فیلم تکیه کرده و فیلمنامه فیلم نیز نوشته ترورو و درک کانلی، نویسندگان فیلمنامه فیلم دنیای ژوراسیک، است. بویونا که قبلا کارگردانی یک فیلم ترسناک به نام The Orphanage (یتیم‎خانه)، یک فیلم هیجان‌انگیز و فاجعه‎ای به نام The Impossible (غیرممکن) و یک فیلم فانتزی و درام به نام A Monster Calls (هیولایی فرا می‌خواند) و چندین فیلم دیگر را در دست داشته، توانایی و مهارت‌های منحصربه‌فردی برای ارائه دادن در فیلم دنیای ژوراسیک ۲ دارد. در فیلم قلمروی سقوط کرده، بایونا به میزان برابر و متعادلی از ترس، اکشن و ماجراجویی استفاده کرده که منجر به ساخت سکانس‌های هیجانی‌تری نسبت به فیلم‌های قبلی شده است. این کارگردان به طور ماهرانه‌ای صحنه‌ها را کارگردانی کرده تا بیشترین تنش را از آن استخراج نماید و بیننده‌ها را هیجان‌زده حفظ کند. علاوه بر این، بایونا تصاویر ترسناک فوق‌العاده‌ بسیاری در درون فیلم انباشته کرده و بار دیگر تصاویر و جلوه‌های زیبا را به کار گرفته تا در حد امکان، بیشترین شور و هیجانات را از هر صحنه کسب نماید.

فیلم Jurassic World: Fallen Kingdom (دنیای ژوراسیک: قلمروی سقوط کرده)
فیلم Jurassic World: Fallen Kingdom (دنیای ژوراسیک: قلمروی سقوط کرده)

علاوه بر این، بایونا به همراه نویسندگان ترورو و کانلی، مقدار بسیار زیادی از احساسات و تراژدی را به این دنیا، به خصوص در رابطه با دایناسورها، اضافه کردند. فیلم قلمروی سقوط کرده، حیرت و شگفتی از دیدن دایناسورهایی که از طریق احیای ژنتیکی به واقعیت تبدیل شدند را به تصویر می‌کشد و در عین حال، آن را با هزینه واقعی معنای این اتفاق، نه تنها برای انسان‌ها بلکه برای این موجوداتی که اکنون در دنیای مدرن زندگی می‎کنند، به تعادل می‌رساند. یکی از بزرگترین نقاط قوت مجموعه فیلم‌های پارک ژوراسیک، چه مجموعه سه‌گانه اصلی و چه مجموعه سه‌گانه دنیای ژوراسیک، ایده دایناسورهای احیاشده و اینکه چطور انسان‌ها در دوران مدرن در کنار این موجودات زندگی خواهند کرد، بوده است. در حالی که فیلم دنیای ژوراسیک، دایناسورها را به درون آن پارک موضوعی قرار گرفته بر روی جزیره ایزلا نابلار محدود کرده بود، فیلم قلمروی سقوط کرده گام منطقی بعدی را برای توسعه و رشد این دنیای متناوب برمی‌دارد و این گام‌ها به یک واقعیت بسیار متفاوت و جالب ختم می‌شود که در فیلم Jurassic World 3 (دنیای ژوراسیک ۳) بیشتری بررسی خواهد شد.

با این حال، همانند فیلم دنیای ژوراسیک، یکی از جنبه‌های ضعیف‎تر فیلم قلمروی سقوط کرده، رابطه میان دو کاراکتر اصلی داستان است. به نظر می‌رسد که رابطه عاشقانه غیرمداوم اوون و کلیر تنها برای اینکه برخی موضوعات و عناصر در داستان وجود داشته باشد، به زور در آن جای داده شده است. کریس پرت در این فیلم به همان اندازه فیلم دنیای ژوراسیک، به کاراکتر اوون، جذابیت و خودستایی اضافه کرده و این در حالی است که در این فیلم، هاوارد یک نسخه پرانرژی‌تر و بالغ‌تری از کاراکتر کلیر را بازی می‌کند. کاراکترهای مکمل فرانکلین با بازی اسمیت و زیا با بازی پیندا نیز میزان برابری از برجستگی کمدی و پیشرفت ضروری در داستان را فراهم آوردند. شاید بزرگترین شگفتی، نقش‌آفرینی ایزابلا سرمون در نقش نوه بنجامین لاکوود به نام میسی است که مشخص می‌شود که کاراکتر اضافه‌شده جذاب و جالبی به این فیلم بوده است. و البته، بازگشت جف گلدبلوم در این فیلم برای بازآفرینی نقش دکتر ایان مالکوم نیز برجسته و قابل‌توجه است. مطمئنا برای طرفداران فیلم‌های پارک ژوراسیک، بازی او در این فیلم واقعا سرگرم‌کننده و باحال است اما باید گفت که حضورش کوتاه و اندک است.

فیلم Jurassic World: Fallen Kingdom (دنیای ژوراسیک: قلمروی سقوط کرده)
فیلم Jurassic World: Fallen Kingdom (دنیای ژوراسیک: قلمروی سقوط کرده)

قطعا، برخی از جنبه‌های فیلم دنیای ژوراسیک: قلمروی سقوط کرده، بازسازی و تکراری از فیلم‌های قبلی پارک ژوراسیک می‎‌باشد. در فیلم دنیای ژوراسیک ۱، دایناسور ساخت بشری به نام ایندومینوس رکس شخصیت منفی اصلی بود و ایندوراپتور در فیلم دنیای ژوراسیک ۲ نیز بر اساس همان مفهوم اما با هدفی متفاوت شکل گرفته است. بی‌تردید، این موضوعات ناشی از فیلمنامه فیلم نوشته کانلی و ترورو می‌باشد که برخی اوقات ضعیف است. به نظر می‌رسد که فیلم دنیای ژوراسیک: قلمروی سقوط کرده بیشتر یک ایده به طور کامل درک شده و عملی کردن مفهوم و تصور کلی فیلم دنیای ژوراسیک است. اما نیمه دوم فیلم به اندازه نیمه اول آن به طور محکم به هم تنیده نشده است و فیلمنامه فیلم مقدمه چندین سررشته و موضوع جالب را آماده می‌کند و در اکت سوم فیلم نیز برای اینکه تمام آنها را به یکدیگر متصل کند اندکی با مشکل روبه‌رو می‌شود. با این وجود، اکت سوم فیلم به اندازه کافی سرگرم‌کننده و جالب است که صحنه را برای فیلم دنیای ژوراسیک ۳ مهیا می‌کند تا این مجموعه را به مکانی تازه ببرد.

در کل، فیلم دنیای ژوراسیک: قلمروی سقوط کرده، سرگرم‌کنندگی و ماجراجویی‌هایی که فیلم‌دوستان از مجموعه فیلم‌های پارک ژوراسیک انتظار دارند را فراهم می‌کند و در عین حال، مقدار زیادی ترس و عواطف که شاید بیشتر از حد انتظار بیننده‌ها بوده را به آن اضافه می‌نماید. علاوه بر این، مفاهیم و ایده‌هایی که در فیلم قلمروی سقوط کرده بررسی شدند سبب شده تا بیننده‌ها بیشتر به تاثیر واقعی‌ای فکر کنند که دایناسورهای احیاشده می‌توانستند بر روی وجود و زندگی بشریت بر روی زمین داشته باشند. در نهایت، فیلم دنیای ژوراسیک: قلمروی سقوط کرده در مقایسه با فیلم دنیای ژوراسیک، بالغ‌تر و دارای ایده بهتر درک‌شده‌ای می‌باشد و مقدار زیادی سرگرم‌کنندگی به طرفداران سرسخت فیلم‌های پارک ژوراسیک و همچنین دیگر فیلم دوستان ارائه می‌دهد.

امتیاز: ۸/۱۰

نوشته نقد فیلم Jurassic World: Fallen Kingdom (دنیای ژوراسیک: قلمروی سقوط کرده) اولین بار در بزرگترین پایگاه خبری فیلم و سریال »» Bia2Mag. پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا