تمامی مطالب

عزت‌الله انتظامی درگذشت

عزت‌الله انتظامی آقای بازیگر سینمای ایران که مدت ها دچار کسالت بود، صبح امروز جمعه ۲۶ مرداد بر اثر ایست قلبی در سن ۹۴ سالگی دار فانی را وداع گفت.

سروش انتطامی نوه عزت‌الله انتطامی (پسر ارشد مجید انتظامی) ضمن تایید خبر درگذشت عزت‌الله انتظامی به خبرآنلاین گفت: پدربزرگم در بیمارستان بودند و صبح امروز بر اثر ایست قلبی فوت کردند.

خانه سینما درگذشت این هنرمند برجسته را تایید کرده است.

عزت‌الله انتظامی ۳۱ خرداد سال ۱۳۰۳ در محلهٔ سنگلج تهران متولد شد. پسر او مجید انتظامی، از آهنگسازان سرشناس است.

انتظامی پس از دوره تحصیلات مقدماتی، وارد هنرستان صنعتی تهران شد و در رشته برق به تحصیل پرداخت اما در سال ۱۳۲۶ به بازیگری روی آورد و برای فراگیری هنر نمایش به آلمان سفر کرد و وارد یک مدرسه شبانه آموزش سینما و تئاتر شد.

پس از بازگشت به تهران بازیگری در تئاتر و بعدها سینما را دنبال کرد. بازی شاخص انتظامی در فیلم گاو یکی از به یادماندنی‌ترین نقش پردازی‌ها در تاریخ سینمای ایران است.

انتظامی از ستارگان درخشان تئاتر، سینما و تلویزیون ایران به شمار می‌رفت و بازی او در بعضی از آثار نمایشی ایران معیاری برای نسل‌های بعدی بوده است.

این بازیگر برجسته ایرانی به فروتنی، احسان به دیگران و به خصوص عشق به آموختن شهرت داشت.

از جمله فیلم‌هایی که انتظامی در آنها نقش پردازی کرده می‌توان به واریته بهاری، گاو، آقای هالو، پستچی، کمال‌الملک، اجاره‌نشین‌ها، هامون و چندین فیلم اثرگذار دیگر اشاره کرد. فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی محاکمه، زندگی و هزاردستان نیز از آثاری به یادماندنی با بازی عزت‌الله انتظامی است.

انتظامی کارگردانی چند فیلم و سریال تلویزیونی را نیز در سابقه هنری خود داشت.

او از جمله هنرمندانی بود که هم در دوره قبل و هم بعد از انقلاب اسلامی در ایران فعالیت داشت و در هر دو دوره از بازیگران برجسته و محبوب محسوب می‌شد.

مهارت و دانش عزت‌الله انتظامی مورد تایید مراکز هنری بود و او جوایز متعددی را به خاطر بازی هنرمندانه و خدمات خود به عرصه هنرهای نمایشی از نهادهای داخلی و بین‌الملی دریافت کرد.

نوشته عزت‌الله انتظامی درگذشت اولین بار در نقد فارسی. پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا