تمامی مطالب

بیوگرافی شینجی میکامی از بازی علاءالدین تا ژانر ترس و بقا و رزیدنت ایول

شینجی میکامی از جمله شخصیت‎های برجسته صنعت بازی است که تحول عظیمی در آن به وجود آورده است، ما به مناسبت تولدش قصد داریم نگاهی بر زندگی او داشته باشیم.

شینجی میکامی در یکی از جزایر بزرگ ژاپن زاده شد و در کودکی آرزو داشت تا راننده فورمول 1 شود. او از همان زمان علاقه خاصی به فیلم‎های ترسناک The Texas Chain Saw Massacre و The Evil Dead داشت. وی پس از فارغ‎ التحصیل شدن از دانشگاه دوشیشا ژاپن در کمپانی کپ‎کام به عنوان طراح بازی استخدام شد. میکامی در ابتدا بر روی بازی‎هایی با تم دیزنی کار کرد. همه ما قطعا یکی از بازی‎های Aladdin ،Goof Troop و Who Framed Roger Rabbit را که همه از آثار میکامی هستند بازی کرده‎‎ایم یا حداقل در مورد آن‌ها شنیده‌ایم. بازی Aladdin اولین کار موفق میکامی بود که موفق به فروختن یک میلیون و هفت صد هزار نسخه شد. وی همچنین یک بازی مسابقه‎ای فورمول 1 را هم توسعه داد که البته ساخت این عنوان 8 ماه بعد متوقف شد.

بعدا به او دستور داده شد تا بر روی یک بازی با تم ترس و ماجراجویی کار کند. در ابتدا شینجی میکامی به همراه توکورو فوجیوارا سازنده نسخه اصلی بازی Sweet Home بر روی بازسازی این بازی کار کرد. فوجیوارا کاملا کار به او اعتماد کرده بود تا کار را جلو ببرد ولی خود میکامی با این قضیه مخالف بود و به گفته خودش او از ترسیدن متنفر است. با ایده‎های نو و تازه میکامی این پروژه از زیر سایه بازی Sweet Home بیرون آمد و به بازی مستقلی تبدیل شد که میکامی مسئول توسعه‎اش بود. میکامی بیشتر از همه از ارواح وحشت داشت پس قصد او ساختن بازی مملو از ارواح شیطانی بود ولی بعدا از این کار منصرف شد و به تخته طراحی خود بازگشت تا چیز جدیدی خلق کند زیرا به نظر او ضربه زدن و شلیک کردن به ارواح هیچ شادی و نشاطی برای بازیکن رقم نخواهد زد. میکامی فکر می‎کرد برای جذاب شدن بازی آن موجودات باید تا جای ممکن به انسان نزدیک باشند و این چنین ایده استفاده از زامبی‎ها در ذهن وی جرقه خورد.

میکامی در ابتدا به تنهایی بر روی این بازی کار می‎کرد و سه ماه بعد یک طراح دیگر برای کمک به او به این پروژه اضافه شد ولی بعد به کار بر روی پروژه دیگری مشغول شد. ساخت این بازی که Biohazard نام داشت با مشکلات زیادی رو به رو شد. این بازی از اول قرار نبود برای پلی‎‎استیشن منتشر شود و کپ‎کام در انتخابی سریع بین پلی‎استیشن و سگا ساتوررن، پلی‎استیشن را انتخاب کرد (نسخه سگا ستورن این بازی 16 ماه بعد از نسخه پلی‎استیشن منتشر شد). کپ‎کام در ابتدا به موفقیت پروژه اطمینان نداشت و می‎خواست پروژه را کنسل کند ولی فوجیوارا و میکامی به سختی از بازی خود دفاع کردند و توانستند به توسعه بازی ادامه دهند. مشکل دیگر تیم مشغول به کل بر روی بازی بود که از تعداد زیادی تازه وارد تشکیل شده بود این افراد برای انجام وظیفه خود آزمون و خطای زیادی را پشت سر گذاشتند، این موضوع کار را برای میکامی سخت‎تر می‎کرد زیرا این اولین کار وی به عنوان کارگردان بود.

شینجی میکامی

به گفته خود میاکامی کار آنقدر سخت بود که بسیاری استعفا دادند و آن‎ها هم که باقی مانده بودند مجبور شدند برای این که پروژه طبق برنامه پیش رود دو شیفت کار کنند. در آخر که کار بر روی این بازی تمام شده بود میکامی احساس می‎کرد باری از دوشش برداشته شده است ولی همچنین نگران بود که این بازی کپ‎کام را تا مرض ورشکسته شدن پیش ببرد. بازی Biohazard قرار بود در سر تا سر دنیا عرضه شود ولی در آمریکا قبلا بازی به نام Biohazard ساخته شره بود به همین دلیل پس از مدتی جست و جو به دنبال نامی دیگر نام Resident Evil برای بازی انتخاب شد. میکامی همچنان معتقد است نام غربی بازی کاملا احمقانه به نظر می‎رسد. بازی رزیدنت ایول اولین بازی سبک سورویوال هارور بود سبکی که کپ‎کام برای معرفی این بازی از نام آن استفاده کرد. موفقیت تجاری بازی رزیدنت ایول باعث شد که کنسول پلی‎استیشن تبدیل به کنسول غالب در بازار شود و همچنین تعدادی فیلم رزیدنت به روی پرده‎های سینما برود.

بعد از موفقیت رزیدنت ایول شینجی میکامی از طراح به مقام تهیه کننده ترفیع یافت و بر روی بازی رزیدنت ایول 2 نظارت داشت. این بازی هم موفقیت نسخه قبلی خود را تکرار و محبوبیت ژانر سورویوال هارور را ثابت کرد. پس از ساخت بازی رزیدنت ایول 3 استویدویی با نام Capcom Production Studio 4 تاسیس و میکامی به مقام ریاست آن منصوب شد. بعدا میکامی قراردادی امضا کرد تا سایر نسخه‎های بازی رزیدنت ایول به طور انحصاری برای نینتندو گیم‎کیوب منتشر شوند. به علاوه بازسازی از بازی رزیدنت ایول اصلی، بازی رزیدنت ایول زیرو و رزیدنت ایول 4 برای این کنسول منتشر می‎شدند. با وجود شکست بازی رزیدنت ایول زیرو میکامی از پشتیبانی این کنسول مطمئن بود و به غیر از بازی رزیدنت ایول 4 چهار بازی انحصاری در حال توسعه دیگری برای این کنسول معرفی کرد. پنج بازی Resident Evil 4 ،Viewtiful Joe ،P.N.03 ،Killer7 و The Dead Phoenix بعدا به پنج‎گانه کپ‎کام معروف شدند.

اولین بازی از این پنج‎گانه که منتشر شد P.N.03 نام داشت که از هر دو لحاظ تجاری و تبلیغاتی شکست خورد. بازی Viewtiful Joe هم با این حال که مورد تقدیر قرار گرفت نتوانست به اندازه انتظار کپ‎کام فروش کند، در ادامه همین ماجراها بازی The Dead Phoenix هم کنسل شد. نتیجه این شکست‎ها این بود که میکامی از مقام ریاست استودیو کناره گیری کرد ولی همچنان به عنوان یکی ار اعضای اصلی تیم باقی ماند. پس از این اتفاق میکامی سعی کرد بر روی جنبه‎های خلاقانه عناوین باقی مانده کپ‎کام تمرکز کند. او همچنین وظایف کارگردان بازی Resident Evil 4 هیروشی شیباتا را خود بر عهده گرفت. این بازی زیر نظر میکامی تغییرات زیادی کرد و با فروش 1250000 نسخه به یکی از پرفروش ترین بازی‎های کنسول نینتندو گیم‎کیوب تبدیل شد. بازی Resident Evil 4 یکی از تاثیرگزارترین بازی‎های دنیا و بدون شک شاهکاری تمام عیار است. یکی از دلایل انقلای بودن این بازی ترکیب کردن دو ژانر سورویوال هارور و تیراندازی سوم شخص بود. میکامی بعدا به خاطر منتشر شدن این بازی برای سایر پلتفرم‎ها عذرخواهی کرد.

شینجی میکامی

بعد از موفقیت بازی رزیدنت ایول 4 میکامی از کپ‎کام جدا شد و در استودیویی با نام Clover Studio مشغول به کار شد. بیشتر اعضای این استودیو همکاران قبلی میکامی در کپ‎کام بودند، او با کمک این افراد با استعداد بازی God Hand را ساخت که در سال 2006 منتشر شد. با این که این بازی مورد تقلید بسیاری دیگر از سازندگان قرار گرفت و نقدهای متوسط رو به به بالایی دریافت کرد در فروش چندان موفق نبود. پس از این شکست Clover Studio منحل شد و شینجی میکامی به همراه هیدکی کامیا و آتوشی اینابا استودیوی جدیدی با نام Seeds Inc تاسیس کردند که بعدا نامش به Platinum Games تغییر کرد.

در استودیو Platinum Games میکامی بر روی بازی Vanquish که یک بازی تیراندازی سوم شخص بود کار کرد. این بازی او نیز از جمله آثار تاثیرگزار صنعت بازی محسوب می‎شود، به علاوه این بازی سیستم کاور گرفتن بازی‎ها را دستخور تغییر زیادی کرد. اندکی پس از ساخت این بازی و خروج شینجی میکامی از Platinum Games وبسایتی تاسیس شد که نوشته بود پروژه میکامی به زودی… این سایت مدتی بعد به سایت استخدام برای استودیوی جدید میکامی که Tango نام داشت تبدیل شد. در 28 اکتبر 2010 کمپانی ZeniMax Media که کمپانی مادر Bethesda Softworks هم هست اعلام کرد که شینجی میکامی و استودیو Tango به آن‎ها پیوسته‎اند. در آوریل 2012 میکامی اعلام کرد که قصد دارد با ساخت بازی جدید روحی تازه وارد سبک سورویوال هارور کند. این بازی که The Evil Within نام داشت در سال 2014 منتشر شد. میکامی در ادامه گفت که این بازی یک بازی ترسناک واقعی است که بازیکن در آن باید با ترس رو به رو ‎شود و با آن مقابله کند. وی همچنین در ادامه افزود که این آخرین کاری خواهد بود که وی کارگردانی می‎کند؛ ولی همچنان بر روی پروژه‎های استودیو خود نظارت خواهد داشت به هر حال او کسی است که سورویوال هارور را به وجود آورده و از همه بهتر این ژانر را می‎شناسد. او همچنین در بازی Fallout 4 صداگزاری شخصیت تاکاهاشی را بر عهده گرفت. میکامی علاوه بر ناظر تهیه کننده بازی The Evil Within 2 نیز بود تا اطمینان حاصل کند همه چی همانطور که می‎خواهد پیش می‎رود. شینجی میکامی همچنین در سال 2017 اعلام کرده بود که شاید ساخت قسمت هشتم بازی رزیدنت ایول را بر عهده بگیرد. او همچنین از نسخه هفتم این بازی راضی بود و در یک جمله گفت این بازی به زیبایی تمام ساخته شده است.

نظر شما درباره شینجی میکامی چیست؟ آیا به بیوگرافی شخصیت‎های بزرگ صنعت بازی علاقمند هستید؟

تهیه شده در :گیم‌شات

نوشته بیوگرافی شینجی میکامی از بازی علاءالدین تا ژانر ترس و بقا و رزیدنت ایول اولین بار در گیم شات پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا