فیلم خارجی

تندر فیلمی سوییسی آغازگر اسکار 2024

رقابت بین‌المللی اسکار ۲۰۲۴ با درام روستایی «تندر» که از سوی سوییس به آکادمی معرفی شد، کارش را شروع کرد.

به نقل از ورایتی، سوییس اولین فیلم بلند کارمن ژاکیر با عنوان «تندر» را به عنوان فیلم نماینده خود برای حضور در رقابت انتخاب بهترین فیلم بلند بین‌المللی جوایز اسکار معرفی کرد.

این فیلم روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی که در جشنواره فیلم لوکارنو برگزار شد، به عنوان نماینده سوییس شناخته شد.

داستان «تندر» که نخستین فیلم سینمایی ژاکیر نویسنده و کارگردان است در سال ۱۹۰۰ در منظره کوهستانی باشکوه و روستایی سوییس می‌گذرد و درباره دختر نوجوانی (لیلیت گراسموگ) است که می‌خواهد با اقامت در صومعه نذر خود را ادا کند، اما وقتی خواهر بزرگترش در شرایطی مرموز می‌میرد، تصمیم می‌گیرد به خانه بازگردد. وی با کار طاقت فرسا در مزرعه خانوادگی به خانواده کمک می‌کند و در همین حال با یافتن ۳ دوست دوران کودکی و تحقیق درباره مرگ خواهرش به آزمایش آزادی‌های خود در برابر محدودیت‌های خانواده و جامعه روستایی می‌پردازد.

«تندر» اولین بار در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو ۲۰۲۲ به نمایش درآمده و تاکنون جوایز متعددی از جمله ۲ جایزه فیلم سوییس، جایزه استعدادهای نوظهور سوییس در جشنواره زوریخ، جایزه ویژه هیات داوران در رم و جایزه بهترین کارگردانی در جشنواره مراکش دریافت کرده است.

ژاکیر در مصاحبه‌ای با ورایتی از الهامی که با خواندن خاطرات مادربزرگش گرفته سخن گفت و افزود: او فردی بسیار عرفانی و سرشار از فداکاری بود. با خدای خود صحبت می‌کرد، هر روز می‌نوشت و می‌توانست مسایل واقعا نفسانی را مکتوب کند.

هیات انتخاب سوییس با تاکید بر این که فیلم با تصویر کردن منظره‌های کوهستانی کهن به بررسی ایمان می‌پردازد و با میزانسن‌های ظریف خود مخاطب را مجذوب می‌کند، گفت که این فیلم را شایسته نمایندگی در اسکار دانسته است.

سوییس نخستین کشوری است که نماینده خود را به صورت رسمی برای اسکار نود و ششم معرفی کرده و این فیلم پنجاه‌ و یکمین فیلمی است که از سوی این کشور به آکادمی معرفی می‌شود. سوییس پیشتر ۵ بار نامزدی اسکار را به دست آورده و در ۲ مورد از این موارد جایزه اسکار را کسب کرده است. درامی درباره مهاجران ترک با عنوان «سفر امید» یکی از این فیلم‌ها بود که جایزه اسکار ۱۹۹۱ را برد.

جایزه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار از سال ۱۹۵۶ اهدا می‌شود و امسال کشورها تا ۳۱ اکتبر فرصت دارند تا فیلم منتخب خود را به کمیته بین‌المللی آکادمی اسکار ارسال کنند.

کشورهای متعددی تاکنون کمیته انتخاب خود را دعوت و تاریخ معرفی فیلم منتخب امسال خود را تعیین و اعلام کرده‌اند که آرژانتین، اتریش، ژاپن، کره جنوبی و لهستان از جمله آنها هستند.

سال پیش ۹۳ کشور در رقابت اسکار بین‌المللی شرکت کرده بودند و برای اولین بار اوگاندا وارد این رقابت شده بود.

اسامی ۱۵ فیلمی که به فهرست کوتاه راه می‌یابند ۲۱ دسامبر اعلام و نامزدها از میان آن فهرست ۲۳ ژانویه ۲۰۲۴ معرفی می‌شوند. نود و ششمین دوره اسکار ۱۰ مارس ۲۰۲۴ برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا