تمامی مطالب

حذف برنامه های مخرب اندرویدی از گوشی هوشمند

کاربران دستگاه‌های اندرویدی به‌طور پیوسته نگران امنیت گوشی تلفن همراه و حریم خصوصی داده‌های خود هستند. از طرفی اخیرا خبر نگران‌کننده‌ای برای این افراد در فضای وب منتشر شده است.

به‌نظر می‌رسد که هر هفته مجموعه جدیدی از برنامه‌های مخرب با هدف سرقت اطلاعات حساس یا پول کاربران در فروشگاه پلی استور منتشر می‌شود. این برنامه‌ها بعضا سیلی از تبلیغات مزاحم را به سوی گوشی کاربران سرازیر می‌کنند.

جدیدترین مجموعه از برنامه‌های مخرب منتشر شده در پلی استور شامل 11 عنوان مختلف بوده و پیش از حذف از این فروشگاه مجموعا برای حدود 620 هزار بار دانلود شده‌اند.

امروزه این رقم از نظر استانداردهای بدافزار اندرویدی، عدد نسبتا کمی قلمداد می‌شود. رفتارهای مخرب این برنامه‌ها به اقدامات نسبتا بی‌خطر نظیر اجرای تبلیغات در پس‌زمینه محدود نبوده و در عوض با ایجاد اشتراک سرویس‌های جعلی مختلف بدون درخواست یا هشدار به کاربران، وضعیت پر چالشی را برای آنها رقم می‌زند.

نکته بدتر اینکه کلیه فعالیت‌های ایجاد اشتراک در بستر یک مرورگر وب نامرئی انجام می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود تا در صورت استفاده از برنامه‌های مخرب زیر هرچه سریع‌تر آنها را از روی گوشی خود حذف کنید.

فهرست این برنامه‌های اندرویدی بدافزار به شرح زیر است:

  • Beauty Camera Plus
  • Beauty Photo Camera
  • Beauty Slimming Photo Editor
  • Fingertip Graffiti
  • GIF Camera Editor
  • HD 4K Wallpaper
  • Impressionism Pro Camera
  • Microclip Video Editor
  • Night Mode Camera Pro
  • Photo Camera Editor
  • Photo Effect Editor

برنامه‌های موجود در این فهرست توسط محققان امنیتی شرکت کسپرسکی مورد بررسی قرار گرفته و ماهیت مخرب آنها به اثبات رسیده است. با این‌حال حذف فوری برنامه‌های مخرب از روی گوشی احتمالا تهدیدات آنها را به‌طور کامل و دائمی برطرف نخواهد کرد.

درواقع برنامه‌های مخرب می‌توانند برای هفته‌ها یا حتی ماه‌ها در پس‌زمینه سیستم‌عامل گوشی اجرا شده و بدون برجای گذاشتن هرگونه ردپا، فعالیت‌های خرابکارانه خود را گسترش دهند. بنابراین کاربران برای پاکسازی کامل دستگاه خود بایستی از یک آنتی‌ویروس معتبر استفاده کرده و کلیه موارد مشکوک را از روی گجت خود حذف نمایند.

اکنون این پرسش مطرح می‌شود که امنیت دستگاه خود در آینده را چگونه تضمین کنیم؟ در پاسخ بایستی اعلام کرد که متاسفانه برای مقابله با مشکلات امنیتی متعدد اندروید هیچ‌گونه راهکار معجزه‌آسایی وجود ندارد. اما توصیه می‌شود تا در رابطه با نصب برنامه‌ها از پلی استور کمی محتاطانه‌تر عمل کنید. همچنین برای نصب برنامه‌ها از اپ استورهای رسمی و مطمئن نظیر گوگل پلی و آمازون استفاده کنید.

مطالعه کامنت‌ها نیز تا حدی راهگشا خواهد بود. همچنین تا زمان رسیدن تعداد دانلود برنامه‌ها به یک رقم قابل توجه از نصب آنها روی گجت اندرویدی خود اجتناب نمایید و یا به‌دنبال برنامه‌های جایگزین با محبوبیت بالاتر بگردید. همچنین از دریافت برنامه‌هایی با تعداد بالای آرای 5 ستاره توسط کاربران، عناوین بررسی نشده یا دارای جزئیات بسیار محدود خودداری نمایید.

مشخصا 11 برنامه مورد اشاره در فهرست فوق و اپلیکیشن‌های مشابهی مانند Joker و Harly دارای تروجان‌های اشتراکی خانواده Fleckpe هستند. بنابراین کاربران بایستی نسبت به موجودی حساب بانکی و کیف پول دیجیتالی خود حساسیت ویژه‌ای داشته باشند.

منبع PhoneArena

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا