تمامی مطالب

تیک تاک، جاسوس چینی؛ ترس آمریکایی‌ها به واقعیت تبدیل شد!

فرماندار ایالت جورجیای آمریکا چند هفته پیش بیانیه‌ای داد و اعلام کرد که استفاده از تیک تاک، تلگرام و وی‌چت در دستگاه‌های کارمندان دولتی ممنوع است. همانطور که می‌دانید، برنامه تیک تاک، چینی بوده و احتمال اینکه برنامه جاسوسی باشد، زیاد است.

به همین دلیل، سران دولت آمریکا اعلام کردند که کارمندان دولت دیگر نمی‌توانند از این برنامه استفاده کنند. این اقدام برای حفظ امنیت کشور در برابر حزب کمونیست چین انجام شده است و جورجیا یا هر ایالت و کشور دیگری نیز موظف است دست دشمنان را از اطلاعات حساس و نفوذ در داده‌های امن کوتاه کند.

اما مثل اینکه چینی‌ها زودتر از این‌ها فکر اینجا را کرده بودند! در تحقیقات اخیر مشخص شد که شرکت چینی بایت دانس (ByteDance) که سازنده تیک تاک است، از خبرنگاران فوربس جاسوسی می‌کند. این خبر باعث شد افراد حاضر در کنگره تصمیماتی را درباره ممنوعیت تیک تاک در دستگاه‌های دولتی ایالت متحده لحاظ کنند.

نقطه آغاز این جریان از خردادماه رقم خورد. زمانی که BuzzFeed، رسانه‌ خبری اینترنتی آمریکایی، متوجه شد که کارمندان بایت دانس در چین می‌توانند به طور مخفیانه به داده‌های کاربران آمریکایی دسترسی داشته باشند. این رسانه نیز اسنادی از جلسات داخلی لو رفته تیک تاک منتشر کرد. تیک تاک در آن هنگام اعلام کرده بود که از طریق شبکه ابری اوراکل به داده‌های کاربران دسترسی دارد ولی قرار است به زودی تمام آنها را از سرورهای خود حذف کند.

تا به امروز، این برنامه اقدامی برای حذف داده‌ها نکرده است و همچنان بدون رضایت کاربران ایالت متحده به این اطلاعات دسترسی دارد.

فوربس در طی تحقیقات خود متوجه شد که تیک تاک از دو خبرنگار آمریکایی جاسوسی می‌کند. پس از این خبر، بایت دانس تحقیقاتی انجام داد و به این نتیجه رسید که جریان جاسوسی صحت دارد!

پس از این اتفاق، این شرکت چینی، دو کارمند مستقر در ایالت متحده و دو مدیر ارشد از چین که مجوز نظارت را صادر می‌کردند، اخراج می‌کند. مدیران اجرایی بایت دانس و تیک تاک اظهار داشتند که اکنون شرکت در حال انتقال داده‌های کاربران به سرورهای اوراکل است ولی همچنان برخی از داده‌های قدیمی‌ کاربران ایالات متحده هنوز در سرورها وجود دارد که حذف نشده‌اند.

این اتفاق درست قبل از تصمیم کنگره مبنی بر ممنوعیت این برنامه از گوشی‌های افراد دولتی رخ داد که کمی عجیب به نظر می‌رسد! گرچه مشابه این جریان نیز در گذشته برای بسیاری از ایالت‌ها اتفاق افتاده بود.

منبع androidpolice

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا