فیلم ایرانی

ابعادی تازه از ترور یک دانشمند هسته‌ای

فیلم سینمایی «هناس» از زاویه دید شهره پیرانی، به روایت‌های تشویش‌های او برای حفظ جان همسرش شهید داریوش رضایی‌نژاد از دانشمندان هسته‌ای پرداخته است.

در واپسین روزهای مرداد سال ۱۳۹۰ بود که خبری هولناک تیتر روزنامه‌ها و اخبار مختلف تلویزیون شد؛ «ترور دانشمند هسته‌ای در مقابل منزلش»

حادثه‌ای دردناک که در ادامه سلسله ترورهای شخصیت‌های هسته‌ای ایران از جمله مجید شهریاری، مصطفی احمدی روشن و مسعود علیمحمدی که از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ اتفاق و افکار و احساسات عمومی را درگیر و به موضوعی پر بحث در میان مردم و رسانه‌ها تبدیل شده بود.

مدت‌ها اخبار مختلفی درباره این موضوع در جریان بود و مصاحبه‌های مختلفی از افراد مهم سیاسی و خانواده این شهید درباره ابعاد و زوایای این حادثه در جریان بود تا به مرور تب و تاب این اتفاق و جریان‌های پیرامون آن کمرنگ شد.

حوالی پاییز سال ۱۴۰۰ خبرهایی مبنی بر ساخت فیلم سینمایی با محوریت ترور یکی از دانشمندان هسته‌ای و حضور در چهلمین جشنواره فجر تیتر رسانه‌های مختلف سینمایی و سیاسی شد که حسین دارابی کارگردان فیلم سیاسی «مصلحت» این بار به سراغ چه ژانری رفته و زندگی کدام یک از شهدای هسته‌ای و تشویش‌های زنانه همسر او در این فیلم سینمایی به تصویر کشیده است؟

«هناس» نام کنجکاوی برانگیزی بود که با حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر مخاطبان و منتقدان زیادی را برای دیدن و فهمیدن شخصیت اصلی داستان که این فیلم سینمایی بر مبنای زندگی آن شکل گرفته است، به سالن‌های سینما کشاند؛ فیلمی که از زاویه دید شهره پیرانی، به روایت‌های تشویش‌های او برای حفظ جان همسرش داریوش رضایی نژاد دانشمند هسته‌ای پرداخته که در سال ۱۳۹۰ در مقابل چشم همسر و فرزند کودکش به طرز ناجوانمردانه‌ای مورد ضربه گلوله‌های متعدد گروه‌های معاند قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت رسید.

این فیلم سینمایی با بازی مریلا زارعی در نقش همسر و بهروز شعیبی در نقش داریوش رضایی نژاد در زمان چهلمین جشنواره فجر به یکی از پربحث ترین فیلم‌های حاضر در این دوره تبدیل شد که در اکران‌های مردمی توانست به رتبه ۶ در جدول آرای مردمی برسد.

«هناس» دومین ساخته حسین دارابی است که پیش از این، فیلم سینمایی «مصلحت» را کارگردانی کرده و این بار به سراغ سوژه‌ای ملتهب از یکی از قهرمانان ملی رفته است.

سوژه‌هایی که نیاز مخاطب و سینمای ایران است تا نسل جوان با واقعیت‌های تاریخی خود و شهامت‌های قهرمانان ملی خود آشنا شوند.

تهیه کنندگی این اثر برعهده محمدرضا شفاه بوده که در این سال‌ها حمایت از فیلمسازان جوان را در دستور کار خود قرار داده و این فیلم سینمایی که دومین همکاری او با حسین دارابی را رقم می‌زند و بر اساس داستانی بیوگرافی شکل گرفته، این روزها در حال اکران در سینماهای سراسر کشور است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا