فیلم خارجی

«بتمنِ» رابرت پتینسون دهان منتقدانش را می‌بندد

فیلم «بتمن» به کارگردانی مت ریوز که نقدهای مثبتی را دریافت کرده، از روز ۴ مارس در سینماهای جهان اکران شده است.

«بتمن» فیلم ابرقهرمانی این روزهای سینماهای جهان است که براساس کاراکتر کمیک دی‌سی توسط کمپانی برادران وارنر تولید شده است. این فیلم به نوعی «ریبوت» یا «بازراه‌اندازی» فرنشایز «بتمن» است که اولین بار سال ۱۹۸۹ توسط تیم برتون روی پرده نقره ای ظاهر شد.

نسخه امسال «بتمن» را مت ریوز براساس فیلمنامه مشترکی از خودش و پیتر کریگ با بازی رابرت پتینسون در نقش بروس وین/ بتمن و زویی کراویتز، پل دانو، کالین فارل، جفری رایت، جیمز گوردون، جان تورتورو و اندی سرکیس کارگردانی کرده است.

نکاتی درباره فیلم

رابرت پتینسون در مصاحبه ای فاش کرد که شخصیت او در این فیلم، در واقع از شخصیت کرت کوبین رهبر فقید گروه موسیقی نیروانا الهام گرفته است. این بازیگر انگلیسی دراین باره تاکید کرد: یکی از اولین چیزهایی که مت (ریوز) به من گفت، این بود که شخصیت فیلم به نوعی از کرت کوبین الهام گرفته است.

مت ریوز به کالین فارل بازیگر نقش پنگوئن نیز اعلام کرده بود که کاراکترش از شخصیت ضعیف فردو کورلئونه در فیلم «پدرخوانده» الهام گرفته است.

ریوز درباره دنیای فیلم خودش نیز تاکید کرده بود که «بتمن» تازه سینما ترکیبی از یک داستان کاراگاهی، یک فیلم اکشن و یک درام روانشناسانه است.

کارگردان این اثر همینطور در مصاحبه ای درباره تاثیر گرفتن از فیلم های مهم تاریخ سینما چنین گفته بود: «محله چینی ها» ساخته پولانسکی یکی از کلیدی ترین ها فیلم هایی بود که روی این «بتمن» تاثیر گذاشت. برای این که در «محله چینی ها» جک گیتس (جک نیکلسون) در جستجوی یک سری جنایت، فسادی عمیق را در لس آنجلس کشف می کند، از این نظر بتمن شبیه یک نوار کلاسیک است یک مجموعه قتل هایی که بتمن در حال تحقیق روی آنهاست و البته ذات انسانی دارای نقص و خشن بتمن نیز از فیلم های پلیسی‌ای چون «ارتباط فرانسوی» ویلیام فریدکین الهام گرفته است و همینطور نحوه تشریح مکانِ وقایع داستان و چگونگی ورود به درون شخصیت پر پیچ و خم کاراکتر اصلی فیلم نیز ملهم از «راننده تاکسی» مارتین اسکورسیزی است.

رابرت پتینسون در مصاحبه ای درباره نحوه آماده کردن خودش برای بازی در این فیلم گفت: با گوش دادن به موسیقی هوی متال یا کلاسیک، به‌ویژه سمفونی‌هایی مانند آثار باخ و یا واگنر خودم را برای ایفای این نقش آماده می‌کردم.

نقدهای کوتاه درباره فیلم

««بتمن» از بین ۳۹۲ منتقد در وبسایت «راتن تومیتوز» امتیاز ۸۶ درصد را دریافت کرده است.

نوئل لی‌لی منتقد «شیکاگو ریدرز» درباره فیلم نوشت: رابرت پتینسون با یک بازی ظریف و مرعوب کننده در فیلم مت ریوز، دهان همه کسانی را که از او متنفر هستند، می بندد.

کری دارلینگ منتقد «هیوستن کرونیکل» با ستایش از فیلم ریوز آن را اثری در کنار «شوالیه تاریکی» نولان خواند که از کلیشه ها گذر کرده است.

سیمران هانس منتقد «آبزرور» نیز درباره فیلم گفت: به عنوان یک کار پلیسی مستقل اثری خیلی خوب است اما برای آغاز یک فرنشایز سینمایی قدرت کافی را ندارد.

آنوپاما چوپرا منتقد «فیلم کمپانیون» نیز نوشت: یک برداشت عاطفی و احساسی، نوآر و دیوید فینچر گونه از شخصیت نمادین بتمن.

«بتمن» با مدت زمان ۲ ساعت و ۵۶ دقیقه از روز ۴ مارس ۲۰۲۲ در سینماهای جهان روی پرده رفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا