فیلم ایرانی

این فیلم را قبل از 14 سالگی باید دید

فیلم «خانه دوست کجاست؟» محصول ۱۹۸۷ میلادی نخستین فیلمی محسوب می‌شود که مخاطبان بین‌المللی را با عباس کیارستمی سینماگر ایرانی آشنا کرد.

«خانه دوست کجاست؟» نخستین فیلم از سه گانه معروف کوکر امروز (۱۳ بهمن) به عنوان بخشی از برنامه «قاب‌های ماندگار» چهلمین جشنواره فیلم فجر در خانه جشنواره (برج میلاد) به نمایش گذاشته خواهد شد.

ساخته کیارستمی که از سوی موسسه فیلم بریتانیا به عنوان یکی از ۵۰ فیلم تاریخ سینما که باید قبل از ۱۴ سالگی دید، معرفی شده است، اثری است که به عقیده بسیاری برای نخستین بار توجه بین‌المللی را به سوی کیارستمی معطوف کرد.

مجله «Vox» پیش از این در مطلبی درباره شش فیلم مهم و تاثیرگذار کیارستمی، درباره فیلم «خانه دوست کجاست؟» نوشته است: «نخستین فیلم موفق کیارستمی نزد تماشاگران بین‌المللی، یکی از سخت‌ترین فیلم‌های او نیز هست. روی کاغذ، داستان سرراست است: پسر جوانی متوجه می شود که به طور تصادفی دفترچه یادداشت دوستش را از مدرسه با خود به خانه آورده است و به دنبال یافتن خانه دوستش می شود تا بتواند آن را پس بدهد. این فیلم اولین فیلم از «سه‌گانه کوکر» است، مجموعه‌ای از سه فیلم که در همان روستای کوچک ایرانی اتفاق می‌افتد. اما با نگاهی به سطح زیرین فیلم متوجه اتثری خواهید شد که در مورد وظایف اخلاقی است که در هر جامعه ای نسبت به یکدیگر داریم، در مورد اینکه انسان خوب بودن به چه معناست و در مورد مراقبت از یکدیگر خواهید دید. قهرمان‌های کیارستمی اغلب بسیار جوان یا بسیار مسن هستند، شاید به این دلیل که این دو سن به او اجازه می‌دادند تا بیشترین وزن اخلاقی را به انتخاب‌های به ظاهر بسیار ساده اختصاص دهد. «خانه دوست کجاست؟ » که تماشای آن برای هر کودکی مناسب است، اما به عمق ذهن بزرگسالان نیز نفوذ می‌کند».

«آکی‌را کوراساوا» فیلمساز شهیر ژاپنی فیلم «خانه دوست کجاست؟» را به عنوان یکی از فیلم‌های مور علاقه خود ذکر کرده است.

«جاناتان روزنبام» منتقد معروف آمریکایی نیز درباره فیلم «خانه دوست کجاست؟» به همراه فیلم «زیر درختان زیتون» و «زندگی و دیگر هیچ» (دو فیلم دیگر از سه گانه کوکر) را تعمقی پایدار در مورد مناظر منحصر به فرد و نحوه زندگی مردم عادی در آنها داست که بیش از آنچه پاسخ دهند، پرسش‌هایی بیشتر در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنند.

«خانه دوست کجاست؟» در سال ۱۹۸۹ و در جشنواره فیلم لوکارنو موفق به کسب جایزه یوزپلنگ برنز شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا