تمامی مطالب

پرفروش‌ترین خوانندگان ایران در سه دهه اخیر کدامند؟

مرور آلبوم‌های پرفروش موسیقی در طول چند دهه بعد از انقلاب نشان می‌دهد خواننده‌ های محدودی توانسته‌اند به عنوان پرفروش‌ها دست پیدا کنند.

به نقل از خبرگزاری ایران آرت، خراسان نوشت: طی ۳ دهه گذشته آثار علیرضا افتخاری، محمد اصفهانی و همایون شجریان بارها رکورد فروش آلبوم موسیقی در ایران را جابه‌جا کرده ‌است.

مرور آلبوم‌های پرفروش موسیقی در طول چند دهه بعد از انقلاب نشان می‌دهد خواننده‌ های محدودی توانسته‌اند به عنوان پرفروش‌ها دست پیدا کنند. هرچند آمار رسمی و معتبری از میزان فروش آلبوم‌ها در دهه‌های گذشته در دسترس نیست اما با تکیه بر گفت‌وگوها، اظهارات تهیه‌ کننده‌ها، ناشران آلبوم‌ها و همچنین حافظه جمعی مردم، می‌توان به چند آلبوم پرفروش رسید که در زمان خود ترند شده و به قولی ترکانده‌اند. آلبوم‌ و صداهایی که شاید امروز برای خیلی‌ها خاطره باشند.

محمد اصفهانی و رکوردهای خیره ‌کننده‌ 

بیش از دو دهه است که صدای محمد اصفهانی به موسیقی راه یافته و جای خود را در پلی‌لیست مردم باز کرده است. خواننده‌ای که هم آثار معنوی درخشانی مانند «تنهاترین سردار» و «ولایت عشق» را در کارنامه دارد و هم «حسرت»، «نون‌ و ‌دلقک» و «اخراجی‌ها». دو آلبوم «نون و دلقک» و «حسرت» اصفهانی در سال‌های پایانی دهه هفتاد و سال‌های ابتدایی دهه هشتاد با فروش میلیونی خوش درخشید. گفته شده در زمان انتشار آلبوم «حسرت» که محمد اصفهانی آهنگ سازی اغلب قطعه‌های آن را برعهده داشته، بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار کاست و صد هزار حلقه سی‌دی به فروش رسیده است؛ البته این رکوردشکنی در آلبوم «نون و دلقک» نیز تکرار شد و گفته می‌شود این آلبوم در میان پرفروش‌ترین آلبوم‌های پاپ ایران تا امروز جا دارد.

علیرضا افتخاری و غوغای «نیلوفرانه»

چه کسی می‌تواند «نیلوفرانه» علیرضا افتخاری را نشنیده باشد؟ آلبومی با اشعار شاعر درجه یکی مانند قیصر امین‌پور که افتخاری آن را یکی از بهترین آلبوم‌های عمر خود می‌داند و از ترانه‌های آن به عنوان زمزمه لحظه‌های تنهایی‌اش یاد می‌کند. این آلبوم هشت قطعه‌ای در سال ۷۵ با آهنگ سازی و تنظیم عباس خوشدل منتشر شد. به گفته ناشر «نیلوفرانه»، مقدار فروش این آلبوم در زمان انتشار خود، از ۶ میلیون نسخه سی‌دی و کاست هم گذشته است. این یعنی در سال‌های میانی دهه هفتاد که خبری از عمومی شدن اینترنت به شکل امروزی و نسخه دیجیتال و این چیزها نبود، از هر چهار نفر ایرانی یک نفر «نیلوفرانه» را شنیده بود و این یعنی «نیلوفرانه» را می‌توان غوغایی در دهه هفتاد دانست.

همایون شجریان و رقابت ‌های به یادماندنی

سخت است یک تنه در مقابل جولان موسیقی‌های پاپ ایستاد، موسیقی فاخر و نو را عرضه کرد و مورد استقبال هم قرار گرفت. البته این کار برای همایون شجریان جزو محالات نیست. او چندین بار توانایی خود را در این عرصه با آثارش ثابت کرده است. آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» با آهنگ سازی تهمورس پورناظری و آلبوم «ایران من» با آهنگ سازی سهراب پورناظری دو اثر پرفروش همایون شجریان در سال‌های اخیر است. این محبوبیت به شکلی بود که در زمان عرضه آلبوم «ایران من» شجریان و «ابراهیم» محسن چاوشی که خواننده سبک پاپ و راک است، رقابت عجیبی در فروش شکل گرفت. البته این اتفاق برای دیگر آلبوم‌های همایون شجریان هم که در سال‌های اخیر منتشر شدند افتاده است. هرچند که برخی در این سال‌ها منتظر رکوردشکنی او در ارائه آواز اصیل ایرانی هستند.

ناصر عبداللهی و جریان ‌سازی دوست‌ داشتنی

آلبوم «دوستت دارم» با صدای ناصر عبداللهی یکی دیگر از صداهای پرشنونده چند دهه گذشته بوده است. قطعه‌های معروف و محبوب «ناصریا»، «دوستت دارم» و «فاطمه بنت نبی» از دل همین آلبوم با آهنگ سازی و صدای ناصر عبداللهی بیرون آمده‌اند. این آلبوم ۱۵ قطعه‌ای در سال ۷۹ منتشر شد. در برخی از قطعه‌های این آلبوم پرویز پرستویی نیز با صدایش حضور دارد. ناصر عبداللهی در طول زندگی هنری خود دنبال شبیه دیگری شدن نبود و اعتقاد به همین نیم‌ خط کوتاه، باعث شد او خودش باشد. خواننده‌ای که اهل جنوب است، موسیقی جنوب را دوست دارد، از آن می‌داند و می‌خواهد با آن فرم جدیدی از موسیقی پاپ و محلی را ارائه بدهد. دقیقا همان راهی که عبداللهی در زندگی هنری خود طی کرد و با آن به یکی از خواننده‌های پاپ جریان‌ساز چند دهه گذشته تبدیل شد.

محسن چاوشی و هوادارانش

رکورد برای محسن چاوشی و طرفدارانش بی‌معناترین کلمه است. این خواننده بیشتر از یک دهه است به طور رسمی وارد عرصه موسیقی شده و به محبوبیتی عجیب دست یافته است که در رقم فروش آلبوم‌ هایش بی‌تاثیر نیست. آلبوم «امیر بی‌گزند»را  که هشتمین آلبوم رسمی چاوشی با آهنگ سازی خود اوست ، می‌توان نقطه شروع چاوشی در زمینه آلبوم‌های پرفروش دانست. راهی که با آلبوم‌های «ابراهیم» و «بی‌نام»، با آهنگ سازی وی ادامه پیدا کرد و به نظر نمی‌رسد موج پرفروش بودن آلبوم‌های این خواننده با توجه به هواداران زیادی که دارد، به این زودی فروکش کند.

جشنواره دیگر پرفروش ‌ها

خواننده‌های زیادی در طول چند دهه اخیر آمدند، رکورد عجیبی را ثبت کردند اما موفق به تکرار رکوردهای خود نشدند. سعید شهروز خواننده پرفروش آلبوم «غزلک» یکی از این خواننده ‌هاست. او در این آلبوم برای اولین بار از خواننده مهمان برای ثبت قطعه دوصدایی استفاده کرد و ناصر عبداللهی کسی است که در این آلبوم با شهروز فیت می‌دهد. گفته شده این آلبوم در زمان انتشار خود یعنی در سال ۷۹، بیشتر از چهار میلیون نسخه فروخته شده ‌است. این آلبوم دومین اثر سعید شهروز در آن زمان بود. گروه آریان یکی دیگر از اعضای باشگاه پرشنونده‌های چند دهه اخیر بوده است. حضور یک گروه با دو خواننده و هم‌سرا و چند نوازنده در اواخر دهه هفتاد، حرکت نویی بود که با استقبال مردم به خصوص جوان‌ترها روبه‌رو شد. آلبوم «گل آفتابگردون» که الان نوستالژی شنیداری خیلی‌هاست، یکی از آلبوم‌های پرفروش همین گروه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا