فیلم خارجی

صداپیشه انیمیشن «بالا» درگذشت

«اِد اسنر» بازیگر معروف نقش «لو گرانت» و صداپیشه انیمیشن «بالا» در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

به نقل از آسوشیتدپرس، «اِد اسنر» که در طول دوران حرفه‌ای خود هفت بار برنده جایزه امی شده است، بیشتر برای بازی در نقش «لو گرانت» روزنامه‌نگار معروف در دو سریال «ماری تایلر مور» و «لو گرانت» و همچنین صداپیشگی در نقش آقای «فردریکسن» در انیمیشن «بالا» شناخته شده است.

«اسنر» سال‌ها پیش به عنوان بازیگر در مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها فعالیت می‌کرد، تا اینکه به عنوان ستاره در نقش «لو گرانت» مدیر اتاق خبر تلویزیون در سریال «نمایش مری تایلر مور» بازی کرد و این نقش سه جایزه امی بازیگر نقش مکمل را برای او به ارمغان آورد.

او در سریال «لو گرانت» که بین سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۲ پخش می‌شد نیز بار دیگر در این نقش ظاهر شد و این بار دو جایزه اصلی امی برای آن دریافت کرد. «اسنر» با کسب دو جایزه امی دیگر برای کار در مینی سریال‌های «مرد ثروتمند، مرد فقیر» و «ریشه ها» در مجموع ۷ بار برنده جایزه امی شده است.

او که بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۵ رئیس انجمن بازیگران آمریکا بود، همواره از مخالفان سیاست‌های دولت آمریکا بود و به همین دلیل برخی از نقش‌های پردرآمد خود را نیز از دست داد که از آن جمله می‌توان بازی در سریال «لو گرانت» اشاره کرد که برای هر قسمت آن ۶۰ هزار دلار دستمزد می‌گرفت، اما شبکه CBS در اقدامی عجیب ساخت آن را پس از پنج فصل متوقف کرد.

«اسنر» در طول دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ به طور مداوم در سینما فعال بود ودر آثاری از جمله «پسران اکادمی»، «باران سخت»، «مجرد»، «بالاتر از سوء ظنر، «الف» و «کلبه افسون شده» بازی کرد و دو جایزه گلدن گلوب و سه جایزه از انجمن کارگردانان آمریکا نیز در کارنامه دارد.

او همچنین زمان زیادی را نیز صرف صداپیشگی در انیمیشن‌ها می‌کرد که مهمترین آن در نقش اصلی انیمیشن «بالا» محصول ۲۰۰۹ پیکسار بود که موفق به کسب دو جایزه اسکار از جمله بهترین انیمیشن بلند شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا