فیلم ایرانی

اولین نقد‌ها به «قهرمان» اصغر فرهادی

پس از نمایش اولین فیلم فرهادی در جشنواره فیلم کن منتقدان «گاردین»، «ایندی وایر» و «اسکرین» به بررسی این فیلم پرداختند.

ساعاتی پیش فیلم سینمایی «قهرمان» اصغر فرهادی در کن هفتاد و چهارم اکران شد و اکنون در رسانه‌های خارجی نقد‌هایی برای آن منتشر شده است.

پیتر بردشاو، منتقد روزنامه انگلیسی گاردین داستان واقع گرایانه فیلم فرهادی را آشفته و نامطلوب می‌داند اما می‌گوید باید اعتراف کنم که به ملاحظات ملودراماتیک فیلم احترام می‌گذارم.

او در ادامه به بازی هوشمندانه و ظریف امیر جدیدی در نقش رحیم اشاره می‌کند. رحیم پدری است که به جرم بدهی به زندان افتاده و به تازگی برای دو روز از زندان آزاد می‌شود. یکی از نزدیکان او کیف پولی پیدا می‌کند که در آن سکه‌های طلا قرار دارد. وقتی متوجه می‌شوند ارزش سکه‌ها کمتر از چیزی است که فکر می‌کردند تصمیم می‌گیرند با دادن اعلامیه صاحب کیف را پیدا کنند.
منتقد گاردین می‌گوید چرا هیکچس از رحیم نپرسید که چرا کیف گمشده را خیلی ساده به پلیس تحویل نداد؟ او این موضوع را نقص پررنگ در فیلم فرهادی می‌داند. بردشاو به فیلم فرهادی سه ستاره داده است.

از طرفی دیوید ارلیخ منتقد گاردین، «قهرمان» فرهادی را بهترین فیلم او از زمان «جدایی نادر از سیمین» می‌داند.

منتقد اسکرین می‌نویسد اصغر فرهادی یک درام تحسین برانگیز را خلق کرده است که امیر جدیدی با نقش‌آفرینی قابل توجه خود در مرکز قرار دارد. علاوه بر اینکه «قهرمان» ثابت می‌کند که فرهادی هنرمندی با استعداد است که با مسائل اخلاقی و احساسی در فیلمش دست و پنجه نر می‌کند، همچنین نشان می‌دهد که کار‌های او وقتی به کشور زادگاهش ایران نزدیکتر می‌شوند، غنی‌تر خواهند شد.

اگرچه فیلم قبلی او «همه می‌دانند» که در جشنواره کن حضور داشت و بازیگران زیادی در آن بودند، به اندازه فیلم‌های «درباره الی»، «جدایی» و یا «فروشنده» ماهرانه نبود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا