بیوگرافی

ناگفته های دوا لیپا خواننده

بیوگرافی دوا لیپا خواننده بریتانیایی و عکس همسرش انور حدید با ناگفته هایی از شروع فعالیت تا تجربه مدلینگ و فعالیت های اجتماعی را می خوانید.

بیوگرافی دوا لیپا خواننده و همسرش

دوا لیپا متولد 22 آگوست 1995 در انگلیس خواننده ، ترانه سرا و مدل است. تحصیل کرده مدرس تئاتر Sylvia Young می باشد که با مدلینگ شروع و از سال 2015 وقتی 20 ساله بود با حضور در عرصه موسیقی به شهرت رسید.

خانواده

دوا لیپا (Dua Lipa) در شهر وست ‌مینستر لندن بعنوان فرزند اول در یک خانواده آلبانیایی تبار به دنیا امد و تنها یک خواهر و یک برادر کوچک تر از خود دارد. اصل و نسب وی به مسلمانان کوزووو و از طرف مادربزرگ مادری اش به بوسنیایی ها میرسد ، نام او توسط مادربزرگش انتخاب شد که در آلبانیایی به معنای عشق است.

علاقه به موسیقی از کودکی

لیپا تحت تاثیر پدرش که خواننده اصلی و گیتاریست یک گروه راک کوزوویی بود به موسیقی علاقمند شد و از پنج سالگی آواز خواندن کنار او را آغاز کرد.

کلاس موسیقی از 9 سالگی

در 9 سالگی آخر هفته ها در مدرسه فیتزجان مشغول یادگیری دروس موسیقی از جمله نواختن ساز ویولن سن شد اما در تست گروه کر مدرس نتوانست موفق شود. گذشت تا اینکه سال 2008 بعد از عدم استقلال کوزوو وقتی 13 ساله بود به این کشور بازگشت و آنجا زبان آلبانیایی آموخت و به یادگیری موسیقی ادامه داد.

بازگشت به انگلستان

دوا لیپا سال 2010 در 15 سالگی دوباره به لندن بازگشت و بطور نیمه وقت در مدرسه تئاتر سیلویا یانگ به یادگیری موسیقی پرداخت. همزمان با یادگیری کم کم شروع به اشتراک گذاری آهنگ هایش در سایت ساوندکلاد و یوتیوب کرد که شامل کاورهایی از آلیشیا کیز و کریستینا آگیلرا بودند.

شروع فعالیت های حرفه ای

در سال 2013 وقتی 18 ساله بود برای گذران زندگی بعنوان پیشخدمت در یک بار مشغول بکار بود تا اینکه برای شرکت Topshop بعنوان فتو مدل جلوی دوربین رفت. او سپس در تبلیغات مسابقات The X Factor آهنگ Lost in Music را کاور کرد که همان سکوی پرتابش شد و کمپانی موسیقی Tap Management با وی قرارداد بست. این کمپانی برای افزایش تمرکز لیپا روی موسیقی و ترک کار پیشخدمتی از همان ابتدا به او حقوق ماهیانه اختصاص دادند.

تعویض کمپانی

لیپا در سال 2014 با انتشار آهنگ «Hotter than Hell» توانست با کمپانی بزرگ Warner Bros قرارداد ببندد ، در آن زمان این کمپانی خواننده ی بزرگ زن پاپ نداشت و آنها واقعا به لیپا احتیاج داشتند.

از شهرت تا کنسرت

در آگوست 2015 لیپا وقتی 20 ساله بود اولین آهنگ حرفه ایش را با نام New Love منتشر کرد و سپس با دومین آهنگ بنام Be the One در سراسر اروپا به شهرت رسید. او در بسیاری از چارت های موسیقی به رتبه های خوبی دست یافت و توانست اولین تور اروپای خود را در سال 2016 برگزار کند.

اولین آلبوم و شکست رکورد

دوا لیپا اولین آلبوم استودیویی خود را در ژوئن 2017 منتشر کرد که ششمین ترک آن با نام New Rules رکورد های بی نظیری در انگلستان و سایر کشورها ثبت کرد و توانست رکورد ادل را پس از دو سال بشکند.

اجرا برای یوفا

به دنبال موفقیت های پی در پی و شهرت روز افزون، لیپا بعنوان چهره مشهور عمومی در ماه می 2018 در مراسم افتتاحیه فینال لیگ قهرمانان یوفا در کی یف اجرا کرد.

همکاری با جگوار و ثبت رکورد

در همان سال 2018 ، لیپا با برند ماشین جگوار در معرفی ماشین الکتریکی جدید I-PACE همکاری کرد. این کمپانی خودرو سازی سرویسی را راه اندازی کرد که طرفداران میتوانستند نسخه شخصی خود از آهنگ Want To (Jaguar and Lipa) را در وب سایت Join the Pace بر اساس رفتار رانندگی خود یا نوع موسیقی که گوش می دهند ، ایجاد کرده و آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند. طبق گفته تیم لیپا ، جگوار و لیپا رکورد جهانی “ریمیکس شده ترین آهنگ تاکنون” را ثبت کردند.

همکاری با گروه بلک پینک

در اکتبر 2018 لیپا نسخه  دیگری از اولین آلبوم خود که شامل سه آهنگ جدید بود با نام Dua Lipa: The Complete Edition منتشر کرد. یکی از این آهنگ ها شامل همکاری وی با گروه کره ای بلک پینک با نام Kiss and Make Up بود.

همکاری با مایلی سایرس

لیپا در ترک Prisoner از هفتمین آلبوم استودیویی مایلی سایرس حضور یافت که کمی بعد یک موزیک ویدیو نیز از آن منتشر شد.

اولین موسیقی فیلم

در ژانویه 2019 لیپا آهنگ Swan Song را بعنوان بخشی از موسیقی متن فیلم film Alita: Battle Angel منتشر کرد.

فعالیت تجاری

دوا لیپا در سال 2017 کمپین تبلیغاتی تحت عنوان Future Forward برای فروش «برق لب» های محدودی شرکت خود بنام Cremesheen Glass را شروع کرد. او سپس سال 2019 با همکاری برند معروف Yves Saint Laurent یک عطر با نام Libre تولید کرد و در ژوئیه سسال 2020 سفیر تبلیغاتی برند آب معدنی Évian شد. لیپا همچنین در یک کلیپ تبلیغاتی برای کمپین آدیداس اورجینالز نیز حضور داشت.

روابط عاشقانه

در سال 2013 لیپا وقتی 18 ساله بود رابطه ای را با آشپز انگلیسی به نام Isaac Carew آغاز کرد که در سال 2017 این رابطه بعد از 4 سال به پایان رسید. او مدت کوتاهی از سال 2017 تا 2018 با خواننده اصلی گروه موسیقی LANY (Paul Jason Klein) در رابطه بود که از وی هم جدا شد.

رابطه با انور حدید

دوا لیپا بعد جایی از Paul Jason Klein از سال 2019 دوباره رابطه اش را با Carew از سر گرفت اما از ژوئن 2019 با انور حدید (مدل آمریکایی) وارد رابطه شد.

فعالیت های مد و فشن

لیپا سال 2000 با همکاری برند Pepe Jeans اولین کالکشن خود برای مجموعه پاییز/زمستان راه اندازی کرد که لباس های او الهام گرفته از مددهه  90 و اوایل 2000 بودند یعنی همان زمانی که او در لندن زندگی میکرد و به همراه مادرش در فروشگاه های همین برند در جاده ی Portobello قدم میزد. وی همچنین با همکاری برند Versace لباس خود در شصت و سومین مراسم فرش قرمز جشنواره  گرمی با الهام از شفق قطبی طراحی کرد.

سبک موسیقی

سبک موسیقی دوا لیپا در درجه اول پاپ و در درجات بعدی به عنوان دیسکو، هاوس و آر اند بی میباشد اما خودش این سبک را «پاپ تاریک» توصیف می کند. او همچنین به دلیل لحن تند و صدای بم خود در آواز خواندن معروف است.

فعالیت های خیرخواهانه

لیپا به همراه پدرش در سال 2016 یک بنیاد کمک رسانی سانی هیل را برای مردم فقیر کوزوو ایجاد کرد که به دنبال آن شهردار پریشتینا کلید این شهر را به او اعطا کرد. وی همچنین در کمپین های حمایت از حقوق کودکان، حمایت از افراد بی خانمان، حمایت از پناهندگان بیروت، حمایت از زلزله زدگان آلبانی، حمایت از زنان شاغل و بسیاری از کمپین های دیگر حضور فعال داشت. لیپا در سال 2020 رویدادی دیجیتالی به نام Dream With Us با هدف جمع آوری کمک مالی برای سازمان های مبارزه کننده با کووید 19 برگزار کرد.

فعالیت های اجتماعی

لیپا خود را فمینیست و حمایت کننده از جامعه دگرباشان جنسی معرفی میکند و سال 2018 در تور خود هنگام اجرای آهنگ Be the One پرچم رنگین کمان را برافراشت. او در سخنرانی خود در جشنواره ی Brit Awards از برابری زن و مرد سخن گفت و خواستار فرصت های برابر برای زنان شد و در سال 2019 در یک فیلم کوتاه با هدف آگاهی از خشونت علیه زنان همکاری کرد.

فعالیت های سیاسی

در سال 2018 لیپا از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به دلیل Brexit، ابراز نارضایتی کرد و اظهار داشت که “هیچ پناهنده ای در صورت عدم لزوم کشورش را ترک نمیکند!” به دنبال سرکوب خشونت آمیز معترضان در سودان در سال 2019 به اعتراض برخاست و آن را نقض حقوق بشر نامید. در ژوئن 2020 لیپا در واکنش به رفتار نیروهای اسرائیلی با فلسطینیان دولت اسرائیل را یهودیان جعلی و دولت ایالات متحده را مسیحیان جعلی خواند. او در رقابت های انتخاباتی آمریکا در سال 2020 از جو بایدن حمایت کرد.

در لیست قدرتمندترین زنان

طبق آمار سالی که لیپا آهنگ New Rules را منتشر کرد تعداد متولدین دختر در انگلستان با نام “دوا” به 63 نفر رسید این مقدار در سال 2019 به 126 نفر افزایش یافت. در سال 2018 وقتی تنها 22 سال بود در لیست 25 زن قدرتمند انگلیس قرار گرفت و آهنگ New Rules وی به عنوان سرودی برای توانمند سازی زنان توصیف شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا