تمامی مطالب

راهنمای کامل استفاده از غذاهای کنسروی

راهنمای کامل استفاده از غذاهای کنسروی با سلامت کامل و اصول نگهداری در منزل با شرایط کنسرو باز شده و نشده را می خوانید.

راهنمای استفاده از غذاهای کنسروی

کنسرو کردن یکی از روش های خوب نگهداری غذا است که باعث می شود ماندگاری ماده غذایی افزایش پیدا کند. غذاهایی مثل میوه، سبزی، گوشت، ماهی یا ترکیبی از آن ها را می توان با خیال راحت در قوطی های مهر و موم شده نگهداری کرد. با این حال استفاده از غذاهای کنسروی اصولی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

غذاهای کنسروی چگونه تولید می شوند؟

غذا ابتدا شسته و آماده می شود، سپس همراه با مایعی که می تواند آب، آب نمک یا آب میوه باشد داخل ظروف فلزی ریخته می شود. در مرحله بعد قوطی کنسرو حرارت می بیند تا یک محصول استریل و با ماندگاری بالا که هوا به درون آن راه ندارد تولید شود، حرارت ارگانیسم هایی که می توانند باعث فساد غذا یا مسمومیت غذایی شوند را از بین می برد.

آیا غذاهای کنسروی سالم هستند؟

در هنگام تهیه این نوع غذاها ممکن است بعضی مواد مغذی محلول در آب و مواد مغذی حساس به گرما و نور از بین بروند، اما این موضوع به خودی خود نمی تواند نگران کننده باشد. مواد معدنی مثل آهن، روی و کلسیم در اثر گرما و نور از بین نمی روند اما ویتامین C به گرما و نور حساس است و در طی فرآیند پختن مواد غذایی تخریب می شود، با این حال هنوز هم مقداری از این ویتامین در غذاهای کنسرو شده یافت می شود. در بعضی غذاها مثل گوجه فرنگی کنسرو شده ویتامین C وجود دارد، هر چند مقدار آن نسبت به غذای تازه بسیار کمتر است اما هنوز هم می تواند نیازهای روزانه شما را تامین کند. حبوبات کنسرو شده مثل لوبیا قرمز و عدس هم می توانند بسیاری از نیازهای بدن را تامین کنند.

آیا خرید قوطی آسیب دیده ایرادی دارد؟

هنگام خرید غذاهای کنسروی حتما باید ابتدا قوطی را بررسی کرده و از خرید قوطی هایی که دارای فرو رفتگی هستند خودداری کنید. اگر فرو رفتگی در کنار قوطی باشد احتمالا مشکلی وجود ندارد، اما فرو رفتگی روی لبه یا درز قوطی ایراد محسوب می شود چون ممکن است مهر و موم قوطی از بین رفته باشد. آسیب یا زنگ زدگی قوطی خطر آلودگی های غذایی را افزایش می دهد، بنابراین باید از خرید این نوع قوطی های کنسرو خودداری کنید. اگر درب قوطی کنسرو برآمده یا گرد باشد، نشان دهنده این است که عواملی مثل باکتری وارد قوطی شده و در حال تخمیر محتویات کنسرو و تولید گاز هستند.

مدت زمان نگهداری غذاهای کنسروی ؟

در غذاهای کنسرو شده تغییرات سریع اتفاق نمی افتد، اما قوطی کنسرو به آرامی تغییر کرده و به مرور کیفیت غذا کاهش پیدا می کند. عمر نگهداری کنسروها به ماهیت غذا و شرایط نگهداری آن ها بستگی دارد، به عنوان یک قاعده کلی بهتر است که قوطی کنسرو در جای خشک و خنک نگهداری شود تا ماندگاری آن افزایش پیدا کند. علاوه بر این توصیه می شود که غذاهای کنسروی را به صورت دوره ای با محصولات تازه تر جایگزین کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود.

انواع تاریخ انقضای روی کنسرو

چند نوع تاریخ ممکن است روی بسته های مواد غذایی درج شود که این تاریخ ها تفاوت هایی با هم دارند. تاریخ انقضا (Use-by) زمانی را نشان می دهد که بعد از آن تاریخ نباید از غذا استفاده کرد. بهترین زمان مصرف (Best before) نشان می دهد که تا چه تاریخی غذا بهترین کیفیت را دارد، تا مدت کوتاهی بعد از این تاریخ می توان از غذا استفاده کرد اما کیفیت غذا کمی کاهش پیدا می کند. در مورد غذاهایی که به دلایل ایمنی باید در مدت زمان مشخصی مصرف شوند باید به تاریخ Use-by توجه شود، بنابراین از خرید یا مصرف غذاهای کنسروی تاریخ گذشته خودداری کنید. غذاهای کنسروی که بیش از 2 سال ماندگاری دارند به تاریخ Best before نیاز ندارند، این نوع محصولات تا زمانی که قوطی کنسرو سالم باشد حتی در دمای اتاق قابل نگهداری هستند، چون قوطی مهر و موم شده از آلودگی غذا با ارگانیسم هایی که می توانند باعث فساد غذا یا مسمومیت غذایی شوند جلوگیری می کند.

روش نگهداری غذاهای کنسروی داخل ؟

برچسب روی محصول را چک کنید، اگر به دلایل بهداشتی و ایمنی شرایط خاصی برای نگهداری لازم باشد روی برچسب قوطی ذکر می شود. به طور کلی غذاهای کنسروی به صورتی تولید می شوند که قابل نگهداری در دمای اتاق هستند، اگر شرایط دیگری برای نگهداری محصول مورد نیاز باشد حتما روی برچسب قوطی به آن اشاره خواهد شد. چنانچه روی برچسب محصول دستورالعمل خاصی وجود نداشت قوطی را در جای خشک و خنک نگهداری کنید و مراقب باشید که قوطی دچار آسیب نشود.

توصیه هایی قبل از باز کردن قوطی کنسرو

قوطی را قبل از مصرف بررسی کرده و در صورت مشاهده هر نوع آسیب دیدگی از مصرف یا چشیدن محتویات آن خودداری کنید. درب قوطی را قبل از باز کردن تمیز کنید، همیشه از یک درب بازکن تمیز برای باز کردن آن استفاده کنید و بعد از هر بار استفاده درب بازکن را بشویید. بهداشت را به گونه ای رعایت کنید که گویی در حال استفاده از غذای تازه هستید، تمام سطوح و وسایل آماده سازی غذا را تمیز نگه دارید و دست ها را با آب گرم و صابون بشویید.

جوشاندن

قبل از مصرف کنسروها برای از بین بردن سم خطرناک «بوتولیسم» احتمالی موجود در مواد غذایی کنسرو شده ، قوطی های کنسرو را دست کم به مدت 20 دقیقه در آب جوشانده شود.

توصیه هایی بعد از باز کردن قوطی کنسرو

اگر محتویات ظرف بو یا رنگ غیر طبیعی دارد یا متوجه شدید که داخل ظرف دچار زنگ زدگی شده از مصرف غذا و چشیدن آن خودداری کنید. معمولا غذاهای کنسروی بسیار فسادپذیر هستند و پس از باز شدن می توانند به سرعت فاسد شوند، بنابراین بعد از باز کردن قوطی باید با محتویات آن مثل غذای تازه رفتار شود. اگر از غذا بلافاصله استفاده نمی کنید محتویات ظرف را داخل یک ظرف شیشه ای یا پلاستیکی تمیز ریخته، روی آن را پوشانده و داخل یخچال قرار دهید.

از مصرف کدام غذاهای کنسروی اجتناب کنیم؟

سعی کنید از محصولاتی که میزان سدیم (نمک) کمتری دارند استفاده کنید، بهتر است در هر 100 گرم غذا کمتر از 120 میلی گرم سدیم وجود داشته باشد. چربی اشباع ماده مغذی دیگری است که باید مقدار آن را روی قوطی کنسرو چک کنید، اگر بتوانید محصولی پیدا کنید که در هر 100 گرم آن کمتر از 3 گرم چربی اشباع وجود داشته باشد برای سلامتی شما بهتر است، چون چربی های اشباع در بروز بیماری های قلبی نقش دارند.

نکات ضروری در مورد غذاهای بسته بندی

تولید کنندگان مواد غذایی به غیر از ظروف فلزی از بطری های شیشه ای، ظروف پلاستیکی، پاکت و جعبه های مخصوص محصولات فرادما (UHT) برای بسته بندی غذاها استفاده می کنند. معمولا غذاهای موجود در این نوع بسته بندی ها مشابه غذاهای کنسروی فرآوری می شوند و پس از باز شدن مانند کنسروها به سرعت فاسد می شوند، بنابراین باید به تاریخ انقضای آن ها توجه شود. اگر نشانه هایی از آسیب در بسته بندی مشاهده کردید بدون چشیدن غذا محتویات بسته را دور بریزید. بطری های شیشه ای و ظروف پلاستیکی تقریبا همیشه وکیوم شده هستند، از مصرف هر محصولی که درپوش آن کاملا بسته نشده بپرهیزید، همچنین از باز کردن پاکت ها یا جعبه هایی که نشت کرده اند، متورم هستند یا تحت فشار هستند خودداری کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا