تمامی مطالب

چه کارهایی عمر انسان را طولانی می کند؟

عادت های روزمره برای داشتن عمر طولانی و اقدامات موثر برای افزایش طول عمر انسان های با رمز و راز علمی را می خوانید.

13 عادت روزمره برای داشتن عمر طولانی

با اینکه تصور میشود امید به زندگی بیشتر توسط ژنتیک تعیین میشود اما جالب است بدانید عوامل محیطی مانند رژیم غذایی و سبک زندگی تاثیر بسیار بیشتری بر روی طول عمر دارند. در این مقاله با هم 13 عادت سالم برای داشتن عمری مفید و طولانی را بررسی میکنیم.

1- از پرخوری بپرهیزید

امروزه رابطه ی بین دریافت کالری و طول عمر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مطالعات روی کشورهایی که امید به زندگی بیشتری دارند، نشان داده است که کاهش 10 تا 50 درصد از کالری دریافتی روزانه میتواند طول عمر را افزایش دهد همچنین این کاهش، به کاهش وزن و چربی شکم نیز کمک میکند که این مورد نیز در افزایش طول عمر موثر است.

البته کاهش طولانی مدت کالری دریافتی نیز سالم نیست و ممکن است باعث افزایش احساس گرسنگی، افزایش دمای بدن و کاهش میل جنسی شود.

این موضوع که کاهش دریافت کالری باعث افزایش عمر میشود یا روند پیر شدن را کند میکند دقیقا مشخص نیست، اما در هر صورت این کار میتواند به شما کمک کند با محافظت از خود در برابر بیماری ها، بیشتر زندگی کنید.

2- آجیل بیشتری مصرف کنید

آجیل ها منابع غنی مواد مغذی مختلف هستند T آنها سرشار از پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان و ترکیبات گیاهی مفید هستند، بعلاوه دارای ویتامین های مختلف و مواد معنی ای همچون مس، منیزیم، پتاسیم، فولات، نیاسین و ویتامین ب 6 و ای می باشند.

مطالعات نشان میدهند مصرف انواع آجیل تاثیر مثبتی بر روی بیماری های قلبی، فشار خون بالا، التهاب، دیابت، سندرم متابولیک، چربی شکمی و حتی انواع سرطان دارد.

همچنین یک بررسی نشان داد، افرادی که حداقل 3 وعده در هفته آجیل مصرف میکنند، 39 درصد کاهش خطر مرگ زودرس دارند.

در مطالعه ای دیگر روی 350 هزار نفر مشخص شد آنهایی که آجیل مصرف میکردند 4 تا 27 درصد خطر مرگ کمتری داشتند و بیشترین کاهش خطر مربوط به افرادی بود که حداقل 1 وعده در روز آجیل میخوردند.

3- مصرف زردچوبه

این ادویه دارای یک ترکیب فعال به نام کورکومین است که به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، به عملکرد مغز، ریه، قلب و محافظت در برابر انواع سرطان و بیماری های مربوط به پیری کمک میکند.

گرچه مطالعات انسانی در این باره موجود نیست اما آزمایشات روی حشرات و موش ها افزایش طول عمر را نشان داده است. این ادویه هزاران سال است که در هند مصرف و کاملا بی خطر تلقی میشود.

4- مصرف غذاهای گیاهی را افزایش دهید

مصرف انواع غذاهای گیاهی مانند انواع میوه، سبزیجات، مغز ، دانه ها و غلات و حبوبات میتواند خطر بیماری را کاهش داده و در نتیجه افزایش طول عمر را به همراه داشته باشد.

بسیاری از مطالعات در این زمینه نشان داده اند، داشتن یک رژیم غذایی غنی از محصولات گیاهی خطر مرگ زودرس و ابتلا به سرطان، سندرم متابولیک، بیماری قلبی، افسردگی و زوال مغز را کاهش میدهد.

این اثرات مثبت در نتیجه ی وجود مواد مغذی و آنتی اکسیدان هاییی مانند پلی فنول ها، کاروتنوئیدها، فولات و ویتامین سی هستند. مطالعاتی دیگر روی افراد گیاهخوار نیز نشان داده است که آنها 12 تا 15 درصد کمتر از افراد گوشت خوار با خطر مرگ زودرس و 29 تا 52 درصد کمتر با ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی و کلیوی و هورمونی مواجه هستند.

دانشمندان میگویند مصرف زیاد گوشت خطر مرگ زودرس و بیماری های خاص را افزایش میدهد و عوارض دیگری نیز برجای خواهد گذاشت. بطو کلی گیاهخواران بیشتر از گوشت خواران مواظب سلامتی خود هستند که تاثیر زیادی رو نتایج این آمار میگذارد.

5- افزایش فعالیت جسمی

جای تعجب وجود ندارد که تحرک بدنی تاثیر زیادی در سلامتی و افزایش عمر دارد. 15 دقیقه در روز ورزش کردن میتواند به اثرات مثبتی منجر شود که حداقل 3 سال به عمر شما می افزاید و تا 4 درصد خطر مرگ زودرس را نیز کاهش میدهد. در بررسی ها مشخص شد افرادی که 150 دقیقه در هفته ورزش میکردند تا 28 درصد کمتر از دیگران با خطر مرگ زودرس مواجه بودند و افرادی که بیش از مقدار توصیه شده ورزش کردند 35 درصد کاهش داشتند.

6- از سیگار کشیدن بپرهیزید

افرادی که سیگار میکشند ممکن است 10 سال کمتر از حالت عادی عمر کنند و خطر مرگ زودرس برای آنها تا 3 برابر بیشتر از افراد دیگر است از آنجا که برای ترک کردن سیگار هیچوقت دیر نیست به شما توصیه میکنیم هر چه زودتر آن را رها کنید. مطالعات نشان داده اند افرادی که تا 35 سالگی سیگار را ترک کرده اند عمر خود را تا 8.5 سال افزایش دادند.

حتی ترک سیگار در 60 سالگی نیز میتواند حدودا 3.7 سال افزایش عمر به همراه داشته باشد. حتی این ترک در 80 سالگی نیز شامل مزایایی است.

7- مصرف الکل را کاهش دهید

مصرف الکل به طور مستقیم با بیماری های قلبی و لوزالمعده و افزایش خطر مرگ زودرس مرتبط است و تعدیل مصرف آن شما را با کاهش 17 تا 18 درصدی مرگ زودرس مواجه میکند. شراب به دلیل داشتن آنتی اکسیدان گاهی مفید تلقی میشود و بهتر از سایر مشروبات الکی دیگر است برای مثال در مطالعه ای مشخص شد مردانی که شراب را به نوشیدنی های دیگر مانند آبجو ترجیح میدادند 34 درصد کمتر از افراد الکی دیگر با خطر مرگ مواجه شدند. اما برای تعدیل این مقدار توصیه میشود زنان حداکثر 1 تا 2 واحد در روز و مردان حداکثر 3 واحد در روز شراب مصرف کنند.. بهتر است بدانید هیچ مطالعه ای نشان نمیدهند که مزایای نوشیدن شراب از معایب آن بیشتر است. به زبان دیگر اگر از ابتدا الکل مصرف نمیکردید نباید بخاطر مزایای ناچیز آن به شراب روی آورید.

8- احساس خوشبختی

در مطالعات مشخص شد افراد شادتر 3.7 درصد کاهش خطر مرگ زودرس داشتند. کسانی که در 22 سالگی احساس خوشبختی میکنند 2.5 برابر بیشتر احتمال دارد که 6 دهه ی بعدی را نیز زندگی کنند. در مطالعات دیگر نیز مشخص شد افراد خوشبخت تا 18 درصد بیشتر از دیگران زندگی میکنند.

9- از اضطراب پرهیز کنید

اضطراب مزمن به طور قابل توجهی باعث کاهش عمر میشود. برای مثال زنانی که از استرس رنج میبردند دو برابر بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی و سرطان ریه بودند ، این خطر برای مردان مضطرب تا 3 برابر هم مشاهده میشود.

لذا اگر فرد مضطربی هستید خنده و خوش بین بودن میتواند تاثیر مثبتی برایتان داشته باشد. مطالعات نشان داده اند افراد بدبین 42 درصد کمتر از افراد خوشبین زندگی میکنند.

10- اجتماعی تر باشید

افزایش حلقه ی اجتماعی سالم نیز میتواند به شما کمک کند تا 50 درصد بیشتر زندگی کنید! بررسی ها میگویند، داشتن فقط 3 رابطه ی اجتماعی سالم میتواند تا 200 درصد خطر مرگ زودرس را کاهش دهد و تاثیر چشمگیری بر روی قلب، مغز، عملکرد هورمون ها و ایمنی بدن داشته باشد که در نتیجه کاهش ابتلا به بیماری های خاص را به دنبال خواهد آورد. روابط اجتماعی همچنین میتوانند به شما کمک کنند در برابر فشار های روانی واکنشات منفی کمتری نشان دهید و با دریافت حمایت و مراقبت از سمت دوستان و خانواده احساس نوع دوستی بیشتری کنید و این لطف آنها را متقابلا پاسخ دهید. جالب است بدانید حمایت و مراقبت از دیگران نیز تاثیر بسیار مثبتی در افزایش طول عمر دارد.

11- وظیفه شناس باشید

وظیفه شناسی و مسئولیت پذیری در افراد بیشتر به منظم و هدفمند بودن آنها اشاره دارد. بر اساس آمار افرادی که از کودکی منظم هستند 11 درصد بیشتر از افراد دیگر زندگی میکنند. این افراد فشار خون و مشغولیت های ذهنی کمتری دارند و با خطر دیابت و مشکلات قلبی و مفصلی کمتری نیز مواجه هستند. این موضوع میتواند به این دلیل باشد که افراد وظیفه شناس خود را کمتر در شرایط خطرناک و استرس زا قرار میدهند و در نتیجه زندگی حرفه ای موفق تری دارند و یا از سلامتی خود بیشتر از افراد بی مسئولیت مراقبت میکنند. این عادت مفید را میتوان از قدم های کوچک مانند مرتب کردن میز کار و پایبند بودن به برنامه ی روزانه شروع کرد.

12- مصرف چای و قهوه

هم چای و هم قهوه باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن میشوند. برای مثال پلی فنول ها و کاتچین های موجود در چای سبز باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی و دیابت میشود ، بدنبال آن قهوه نیز شما را با کاهش مبتلا شدن به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی، برخی از انواع سرطان و بیماری های مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون مواجه میکند. در مطالعات نشان داده شده است که نوشیدن این دو ماده 20 تا 30 درصد کاهش خطر مرگ زودرس را بدنبال دارد اما بهتر است بدانید مصرف بیش از حد کافئین نیز میتواند منجر به اضطراب و بیخوابی شود لذا توصیه میشود مقدار مصرفی خود را در روز به 400 میلی گرم برسانید (حداکثر 4 فنجان) و از آنجا که حدودا 6 ساعت طول میکشد اثرات کافئین خنثی شود بهتر است قبل از خواب آن را مصرف نکنید.

13- تعدیل الگوی خواب

خوابیدن برای تنظیم عملکرد سلولها و کمک به بهبود بدن بسیار مهم تلقی میشود. مطالعات گزارش میدهند، داشتن الگوی خواب منظم ارتباط مستقیمی با افزایش طول عمر دارد. البته زیاد خوابیدن هم تاثیری منفی بر روی آن دارد. خوابیدن کمتر از 5 تا 7 ساعت در شبانه روز خطر مرگ زودرس را تا 12 درصد و خوابیدن بیش از 8 تا 9 ساعت نیز تا 28 درصد کاهش عمر به همراه خواهد داشت. کم خوابی باعث افزایش ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، بیماری های قلبی و چاقی میشود که همه ی این موارد با کاهش عمر مرتبط هستند. خواب زیاد نیز افسردگی، فعالیت بدنی کم و مشکلات سلامتی میشود که این موراد نیز تاثیرات بدی روی طول عمر انسان دارند. درنتیجه توصیه میشود حداقل 7 ساعت و حداکثر 8 ساعت در شبانه روز بخوابید تا طول عمر مفیدتر و زندگی سالم تری داشته باشید. در آخر، طول عمر ممکن است خارج از کنترل انسان بنظر برسد، اما با پیشرو گرفتن بسیاری از عادات ذکر شده میتواند عمر بهتر و مفید تری به شما ببخشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا