تمامی مطالب

علائم شایع ابتلا به سرطان در مردان و زنان

علائم شایع ابتلا به سرطان در مردان و زنان چیست با شناخت نشانه های اولیه از بروز انواع بیماری سرطان در بدن را می خوانید.

15 علائم شایع ابتلا به سرطان

سرطان یکی از شایع ترین بیماری های قرن اخیر که سالانه افراد زیادی را به کام مرگ میکشاند که تشخیص زود هنگام این بیماری اهمیت خیلی زیادی دارد. اگر در مراحل اولیه بیماری سرطان تشخیص داده شود ، درمان آن آسان تر و احتمال بهبودی کامل بیمار بیشتر است. برای تشخیص زود هنگام سرطان باید با علائم هشداردهنده آشنا باشید تا در صورت مشاهده آن ها فورا به پزشک مراجعه کنید. با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله به 15 علامت شایع ابتلا به بیماری سرطان که نباید نادیده بگیرید ، اشاره می کنیم.

تغییر پوست

تغییر در اندازه، شکل یا رنگ خال یا ایجاد یک خال جدید می تواند نشان دهنده سرطان پوست باشد. اگر در این زمینه علائم غیرطبیعی دارید، از پزشک بخواهید پوستتان را بررسی کند. پزشک شما را معاینه کرده و ممکن است یک تکه کوچک از پوست را بردارد تا در آزمایشگاه از نظر وجود سلول های سرطانی بررسی شود.

سرفه مداوم

اگر سیگاری نیستید احتمال اینکه سرفه مداوم نشانه سرطان باشد، کم است ،  معمولا در افراد غیرسیگاری مشکلاتی مثل آسم، ریفلاکس اسید معده و عفونت باعث سرفه می شود. اما اگر دائما سرفه می کنید یا سرفه شما با خروج خون از دهان همراه است (به خصوص اگر سیگاری هستید) به پزشک مراجعه کنید. با توجه به اینکه این علائم می توانند با سرطان ریه مرتبط باشند، پزشک مخاط شما را آزمایش می کند یا دستور عکسبرداری از قفسه سینه را می دهد.

تغییرات سینه

بیشتر تغییرات سینه غیرسرطانی هستند با این وجود مهم است که در مورد آن ها با پزشک مشورت کنید. وجود هر گونه توده، تغییر نوک سینه، قرمزی یا ضخیم شدن سینه و درد سینه را به پزشک اطلاع دهید ، پزشک شما را معاینه کرده و ممکن است ماموگرافی، MRI یا نمونه برداری از بافت سینه را پیشنهاد دهد.

نفخ شکم

رژیم غذایی و حتی استرس می توانند باعث نفخ شوند اما اگر دائما نفخ دارید یا علاوه بر نفخ خستگی، کاهش وزن یا کمر درد را تجربه می کنید، بهتر است برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید. نفخ مداوم در زنان می تواند نشانه سرطان تخمدان باشد. پزشک لگن را معاینه می کند تا علت نفخ مشخص شود.

مشکلات ادراری

بسیاری از مردان با افزایش سن به مشکلاتی مثل تکرر ادرار یا بی اختیاری ادرار مبتلا می شوند معمولا این مشکلات نشانه بزرگ شدن پروستات هستند، اما می توانند علائم سرطان پروستات در مردان هم باشد. بنابراین، در صورت ابتلا به مشکلات ادراری برای معاینه و اندازه گیری آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) در خون به پزشک مراجعه کنید.

تورم غدد لنفاوی

این غدد کوچک و لوبیایی شکل در گردن، زیر بغل و سایر نقاط بدن وجود دارند ، تورم غدد لنفاوی نشان می دهد که بدن در حال مبارزه با عفونت هایی مثل سرماخوردگی یا گلو درد است. بعضی سرطان ها مثل سرطان غدد لنفاوی و سرطان خون هم می توانند با تورم این غدد همراه باشند. اگر غدد لنفاوی شما متورم شده با پزشک مشورت کنید تا علت مشخص شود.

وجود خون در مدفوع و ادرار

چنانچه در مدفوع یا ادرار خود خون می بینید، به پزشک مراجعه کنید ، در اغلب موارد مدفوع خونی از وریدهای متورم و ملتهب در بواسیر ناشی می شود اما این احتمال وجود دارد که علت مدفوع خونی ابتلا به سرطان روده بزرگ باشد. یکی از علل وجود خون در ادرار مشکلاتی مثل عفونت مجاری ادراری است. با این حال، احتمال ابتلا به سرطان کلیه یا مثانه هم وجود دارد.

تغییرات بیضه

اگر متوجه تورم یا توده در بیضه های خود شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید ، توده بدون درد شایع ترین علت ابتلا به سرطان بیضه است. اگرچه ممکن است بعضی بیماران علائم دیگری مثل احساس سنگینی در قسمت تحتانی شکم و کیسه بیضه یا بزرگ شدن بیضه ها را تجربه کنند. پزشک یک معاینه فیزیکی در این ناحیه انجام داده و ممکن است برای بررسی بیشتر سونوگرافی را پیشنهاد دهد.

اختلال در بلع

سرماخوردگی، ریفلاکس اسید معده و حتی بعضی داروها می توانند بلع را با مشکل روبرو کنند. اگر این مشکل با گذشت زمان یا مصرف داروهای ضد اسید بهتر نشد، به پزشک مراجعه کنید. اختلال در بلع می تواند نشانه وجود سرطان در گلو یا مری (لوله بین دهان و معده) باشد. پزشک با معاینه و عکسبرداری می تواند علت این مشکل را مشخص کند.

خونریزی غیرطبیعی واژن

خونریزی غیرطبیعی که خارج از دوره عادت ماهیانه زنان اتفاق می افتد، می تواند دلایل زیادی داشته باشد. اگر ترشحات خونی مشاهده می کنید یا بین دوره های قاعدگی و بعد از رابطه جنسی خونریزی دارید، با پزشک صحبت کنید ، پزشک وضعیت شما را از نظر ابتلا به سرطان رحم، دهانه رحم یا واژن بررسی می کند. خونریزی بعد از یائسگی را حتما به پزشک اطلاع دهید ، چون این خونریزی طبیعی نیست و باید فورا بررسی شود.

مشکلات مربوط به دهان

بیشتر تغییرات دهان از بوی بد دهان گرفته تا وجود آفت، جدی نیستند اما اگر در دهان لکه های سفید و قرمز یا زخمی دارید که بعد از چند هفته بهبود پیدا نمی کنند (به خصوص اگر سیگار می کشید) به پزشک مراجعه کنید. چون این علائم ممکن است نشانه سرطان باشند. از سایر علائم سرطان می توان به وجود توده در گونه، مشکل در حرکت دادن فک و درد دهان اشاره کرد.

کاهش وزن ناخواسته

مطمئنا اگر رژیم بگیرید یا ورزش کنید، لاغر می شوید. استرس و بیماری تیروئید هم می توانند با کاهش وزن همراه باشند اما از دست دادن ناخواسته وزن در حد 5 کیلو یا بیشتر طبیعی نیست. کاهش وزن می تواند اولین نشانه ابتلا به خیلی از سرطان ها مثل سرطان لوزالمعده، معده، مری یا ریه باشد.

تب

معمولا تب چیز بدی نیست ، گاهی اوقات تب نشانه این است که بدن شما در حال مبارزه با عفونت است همچنین تب می تواند از عوارض جانبی بعضی داروها باشد. اما اگر تب از بین نرود یا علت واضحی نداشته باشد، ممکن است نشانه سرطان خون یا سرطان غدد لنفاوی باشد.

سوزش سر دل و سوء هاضمه

تقریبا همه افراد به دلیل رژیم غذایی خود یا استرس، سوزش سر دل را تجربه می کنند. اگر با تغییر سبک زندگی سوزش سر دل و سوء هاضمه بهبود پیدا نکند، پزشک سعی می کند با آزمایشات بیشتر علت را مشخص کند. چون این مشکلات می توانند نشانه سرطان معده باشند.

خستگی

عوامل زیادی که بیشتر آن ها جدی و مهم نیستند می توانند شما را خسته کنند اما خستگی یکی از علائم اولیه بعضی سرطان ها مثل سرطان خون محسوب می شود. بعضی اوقات سرطان روده بزرگ و سرطان معده بدون اینکه متوجه شوید باعث خونریزی داخلی می شوند این موضوع باعث می شود احساس خستگی شدید داشته باشید. اگر تمام مدت خسته هستید و این خستگی با استراحت کردن رفع نمی شود، با پزشک صحبت کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا