تمامی مطالب

بهترین مواد غذایی برای افزایش گردش خون در بدن چیست؟

معرفی خوراکی و مواد غذایی برای افزایش گردش خون بدن ، صورت و پا با راههای بالا بردن و تقویت گردش خون چیست را می خوانید.

مواد غذایی برای افزایش گردش خون

خون ، مواد مغذی و اکسیژن را به سمت همه اندام‌ های بدن از قلب و مغز گرفته تا ماهیچه‌ ها و پوست حمل می کند. رژیم غذایی سالم یکی از عواملی است که روی گردش خون یا جریان خون تاثیر دارد ، به غیر از ورزش، مصرف مایعات، کنترل وزن و عدم استعمال دخانیات، بعضی غذاها هم می ‌توانند باعث تقویت گردش خون شوند. دفعه بعد که به فروشگاه مواد غذایی رفتید، بهتر است این موارد را در سبد خرید خود داشته باشید.

فلفل قرمز

فلفل قرمز علاوه بر اینکه می ‌تواند چاشنی غذای شما باشد، فواید دیگری هم دارد ، فلفل قرمز به لطف داشتن ماده ‌ای به نام کپسایسین (capsaicin) به عملکرد عروق کمک می ‌کند. این ماده عضلات عروق خونی را شل می ‌کند تا خون به راحتی جریان پیدا کند. این موضوع برای فشارخون خوب است.

چغندر

این سبزی ریشه ‌ای غنی از نیترات است که در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می ‌شود. اکسید نیتریک عروق خونی را شل کرده و جریان خونی را که به سمت بافت ‌ها و اندام‌ های بدن می ‌رود، تقویت می‌ کند. محققان متوجه شده ‌اند که آب چغندر می ‌تواند عروق خونی را گشاد و فشارخون را کم کند.

توت‌ و تمشک ها

توت‌ ها مثل توت ‌فرنگی، تمشک و بلوبری غنی از آنتی اکسیدان هستند. یکی از این آنتی اکسیدان ‌ها که وجودش برای عروق خونی خیلی مفید است آنتوسیانین (anthocyanin) نام دارد. این آنتی اکسیدان مسئول رنگ قرمز و بنفش میوه‌ ها است. آنتوسیانین از دیواره شریان ‌ها در برابر آسیب محافظت کرده و مانع سفت شدن آن‌ ها می ‌شود. علاوه بر این، به ترشح اکسید نیتریک و در نتیجه کاهش فشارخون کمک می ‌کند.

ماهی

دلیل اینکه همیشه گفته می ‌شود ماهی از بیماری قلبی جلوگیری می‌ کند این است که این ماده غذایی باعث بهبود گردش خون می‌ شود. در ماهی ‌ها ترکیبی به نام اسید چرب امگا3 وجود دارد که برای گردش خون مفید است. امگا3 از لخته شدن خون و انسداد عروق خونی جلوگیری می‌ کند و همچنین فشارخون را کاهش و کلسترول خوب (HDL) را افزایش می دهد.

انار

دانه‌ های قرمز و آبدار درون انار مملو از مواد مغذی به ویژه آنتی اکسیدان و نیترات هستند. این ترکیبات گردش خون شما را تقویت می‌ کنند. آن‌ ها عروق خونی را گشاد و فشارخون را کم می‌ کنند. در نتیجه، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به عضلات و سایر بافت‌ های بدن منتقل می‌ شود. در افرادی که فعالیت بدنی انجام می ‌دهند افزایش جریان خون باعث تقویت عملکردهای بدن می ‌شود.

سیر

سیر یک ترکیب گوگردی به نام آلیسین (allicin) دارد که به شل شدن عروق خونی شما کمک می ‌کند. مطالعات نشان داده در افرادی که سیر مصرف می ‌کنند خون با کارآیی بیشتری جریان پیدا می ‌کند در نتیجه، قلب مجبور نیست برای انتقال خون در سرتاسر بدن خیلی سخت کار کند ، این موضوع در پایین نگه داشتن فشارخون شما نقش دارد و نقش زیادی در افزایش گردن خون بدن ایفا می کند.

گردو

مصرف گردو از بیماری قلبی جلوگیری می ‌کند ، در گردو نوعی اسید چرب امگا 3 به نام آلفا-لینولنیک اسید وجود دارد که به حرکت روان خون در عروق کمک می‌ کند. گردو اسید آمینه ای به نام ال-آرژنین دارد که با تولید اسید نیتریک باعث گشاد شدن عروق و تنظیم فشارخون می شود. علاوه بر این، گردو منبع خوب منیزیم، پتاسیم و کلسیم است که همگی در کاهش فشارخون نقش دارند. نتایج یک تحقیق نشان داده مصرف منظم گردو به مدت 8 هفته باعث بهبود سلامت عروق خونی می ‌شود ، گردو به حفظ حالت ارتجاعی عروق کمک کرده و فشارخون را کاهش می ‌دهد.

انگور

این میوه به سلامت عروق کمک کرده و جریان خون را تقویت می ‌کند ، آنتی اکسیدان‌ های موجود در انگور باعث شل شدن عروق خونی و افزاش کارآیی آن ‌ها می‌ شود. علاوه بر این، انگور مولکول‌ های التهابی و سایر ترکیباتی که باعث افزایش غلظت خون می ‌شوند را مهار می ‌کند. افزایش غلظت خون باعث اختلال در گردش خون می ‌شود.

زردچوبه

این ادویه خوشرنگ به لطف وجود ماده‌ ای به نام کورکومین (curcumin) دارای خاصیت ضد التهابی است. کورکومین تولید اکسید نیتریک را افزایش داده و باعث گشاد شدن عروق خونی می ‌شود که این موضوع باعث می‌ شود که جریان خون با سهولت بیشتری به عضلات و سایر بافت ‌های بدن برسد.

اسفناج

غذاهای غنی از نیترات مثل اسفناج می ‌توانند در تقویت گردش خون نقش داشته باشند ، این ترکیبات به گشاد شدن عروق خونی کمک کرده و فضای بزرگتری را برای عبور خون ایجاد می‌ کنند. تحقیقات نشان داده که رژیم غذایی غنی از اسفناج در افزایش انعطاف ‌پذیری عروق و کاهش فشارخون نقش دارد.

مرکبات

مرکبات غنی از ویتامین C هستند ، اما ویتامین C تنها ماده مفید موجود در این نوع میوه‌ ها محسوب نمی‌ شود. در مرکبات آنتی اکسیدان‌ هایی وجود دارد که به کاهش التهاب، جلوگیری از لخته شدن خون و تقویت گردش خون در بدن کمک می‌ کنند. نتایج یک تحقیق نشان داده که مصرف منظم آب پرتقال طبیعی فشارخون را کاهش می ‌دهد.

چه عوامل دیگری روی گردش خون اثر دارند؟

شما می توانید با تغییر سبک زندگی و توجه به توصیه های زیر به بهبود گردش خون تان کمک کنید :

● رژیم غذایی سالم داشته باشید. میوه، سبزی، غلات سبوس‌ دار و گوشت بدون چربی بخورید و مصرف غذاهای فرآوری شده، تنقلات شیرین و نمک را محدود کنید.

● وزن خود را در محدود طبیعی حفظ کنید. چون اضافه وزن باعث اختلال در گردش خون می‌ شود.

● سیگار نکشید. سیگار کشیدن تاثیر مخربی روی گردش خون دارد.

● آب کافی بنوشید تا گردش خون شما بهبود پیدا کند.

● فعالیت بدنی داشته باشید. چون ورزش باعث تقویت گردش خون می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا