تمامی مطالب

دلایل بوی بد بدن نشانه چیست؟

با شناخت عوامل بوی بد در بدن که می تواند نشانه بیماری باشد آگاهی خود را از پاسخ به سوال علت اصلی بوی بد بدن بعضی افراد چیست را بالا ببرید.

بوی بد بدن نشانه چیست

بوی تمام قسمت های بدن ، از سر تا پا ، برای تشخیص انواع بیماری ها و حتی سرطان در میان پزشکان کاربرد دارد که نیاز به دانش عمومی درباره آن هستیم. لذا در این مقاله به بررسی 14 بوی مهم و بد بدن نشانه چیست میپردازیم که هیچگاه نباید آنها را نادیده گرفت.

1- بوی بد ناشی از کمبود منیزم

اگر دوش گرفتن هم نمیتواند به رفع بوی بد بدنتان کمک کند احتمالا شما با کمبود منیزیم مواجه هستید. به گفته ی پزشکان، منیزیم به خوش بو سازی اندام های داخلیتان کمک میکنند، اما مصرف زیاد کافئین، شکر و غذاهای فرآوری شده باعث کاهش سطح منیزیم بدن شده و بوی بد آن را به دنبال خواهند داشت. اگر علاوه بر بوی بد بدن، دارای علائم دیگری همچون گرفتگی، کشیدگی و سوزن سوزن شدن عضلات را دارید حتما یک آزمایش خون ساده برای بررسی سطح منیزیم بدنتان بدهید.

2- بوی بد ناشی از اختلال گوارشی

اگر به اختلالات گوارشی همچون بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو (کولیت روده/کولیت زخمی) مبتلا هستید ممکن است روی نیز در بدن شما کم باشد. زیرا روی به بدنتان کمک میکند مواد سمی را مدیریت کند، اما وقتی دچار اختلال گوارش باشید بدن آن طور که باید روی را جذب نکرده و مواد سمی باعث بدبو شدن بدنتان می شوند. با یک آزمایش خون یا ادرار سطح روی بدنتان را بررسی کرده و آن را با جزییات با پزشک خود درمیان بگذارید.

3- اگر نفستان بوی تخم مرغ گندیده میدهد

اگر مسواک زدن، نخ دندان، آدامس و حتی دهان شویه نیز کمکی به رفع بوی بد دهانتان نمیکنند احتمال دارد دچار یک نوع عفونت باکتریایی شده باشید. یک باکتری به نام پیلوری با ساکن شدن در دستگاه گوارشتان میتواند مقصر این اتفاق باشد که علت اصلی بوی بد بدن بعضی افراد کنار ما می باشد. این باکتری گاهی مشکلات خاصی ایجاد نمیکند، اما گاهی میتواند منجر به رفلاکس معده، بیماری سلیاک، زخم معده و حتی سرطان معده شود. با یک آزمایش تحت نظر پزشک خود از وجود یا عدم وجود این باکتری در معده ی خود اطمینان حاصل کنید. درمان این بیماری به کمک آنتی بیوتیک ها امکان پذیر است.

4- اگر نفستان بوی سیب گندیده میدهد

در صورت عدم وجود انسولین کافی در بدن، کتون های شیمیایی شروع به ساخته شدن میکنند که یک واکنش در جواب کمبود انسولین محسوب میشود. در واقع نفس دارای بوی سیب گندیده مربوط به دیابت نوع یک یا همان دیابت وابسته به انسولین میباشد ، لذا لازم است حتما به پزشک مراجعه کرده و اگر قبلا تشخیص دیابت داده شده اید برای کنترل بهتر قند خون با پزشکتان صحبت کنید.

5- بوی بد بینی

حفره ی بینی با حفره ی دهان ، گلو و سینوس ها پیوسته است لذا دلایل بوی بد آن میتواند یکی از این موارد باشد: سنگ لوزه، ترشح پشت بینی و حلق، دندان خراب، فونت سینوسی و پولیپ بینی. پس بهتر است هر چه زودتر برای رفع عامل به وجود آورنده ی آن به پزشک خود مراجعه کنید.

6- بوی بد ترشحات گوش

حتی ترشح گوش های نیز میتوانند بدبو باشد ، اگر دچار این مشکل هستید احتمالا دچار نوعی عفونت هستید. برای مثال زمانی که دارای کیست مو هستید، محتویات آن نیز ممکن است وضعیت مشابهی داشته باشند لذا برای شناسایی نوع عفونت خود حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

7- پاهای بد بو

گاهی بد بو بودن پاها ربطی به کفش هایتان ندارد ، پاهای بعضی افراد در تمام فصول گرم و سرد بشدت عرق میکند، انقدر که حتی ممکن است پاهایشان در کفش بلغزد چنین افرادی ممکن است دچار بیماری هایپر هیدروز یا همان تعرق بیش از حد باشند. پس اگر حتی با جورا پوشیدن نمیتوانید مشکل خود را رفع کنید حتما به یک متخصص غدد مراجعه کنید.

8- بوی متعفن دهان در صبح

اگر فردی هستید که با وجود رعایت بهداشت دهان و دندان همچنان از بوی شدیدا بد دهانتان مخصوصا در صبح رنج میبرید ممکن است دچار اختلال وقفه تنفسی در خواب (آپنه خواب: یک اختلال خطرناک) باشید. این افراد به دلیل گرفتگی بینی در خواب با دهان به جای بینی تنفس میکنند به همین دلیل دهان آنها خشک شده و باعث بدبو شدن نفسشان در صبح میشود. پس اگر نفسی بدبو دارید و شب ها خرخر میکنید حتما هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

9- مدفوع بسیار متعفن

درست است که مدفوع همیشه بدبوست اما اگر بطور مداوم مدفوع شل، اسهال با حجم زیاد یا اسهال خونی بسیار متعفن دارید بهتر است این معضل را مورد توجه قرار دهید. رژیم غذایی در دفع تاثیر زیادی دارد، اما برخی افراد ممکن است به دلیل بیماری هایی چون: عدم تحمل لاکتوز، بیماری سلیاک و عفونت روده به این مشکل دچار شده باشند

10- بوی ماهی گندیده

در یک اختلال ژنتیکی نادر آنزیمی در بدن که وظیفه ی تجزیه ی تری متیل آمین موجود در برخی غذاها را دارد قادر به انجام وظیفه ی خود نیست. این ترکیب شیمیایی دارای بویی نامطبوع و تند و گوگردی است که گاهی بودی ماهی یا تخم مرغ گندیده نیز میدهد ، در موارد شدیدتر ممکن است بوی ادرار یا زباله نیز از آن به مشام برسد. متاسفانه برای این اختلال درمانی وجود ندارد و برای جلوگیری از بوی بد آن بهتر است خوردن غذاهای حاوی ترین متیل آمین یعنی شیر، تخم مرغ، لوبیا و گوشت را کاهش دهید.

11- بوی ترشیدگی

اگر سیر و تخم مرغ و مواد غذایی از این قبیل نخورده اید ولی احساس ترشیدگی در دهانتان دارید نشان دهنده ی این است که احتمالا کبد شما در سم زدایی خون دچار مشکل است ، این اتفاق میتواند به دلیل سیروز کبدی یا همان التهاب شدید کبد باشد. این بیماری بسیار خطرناک علائم خاصی ندارد و همین ترش شدن دهان شاید بهترین علامت هشدار دهنده برای تشخیص آن باشد.

12- بوی بد واژن

بوی نامطبوع ماهی در ترشحات واژن میتواند نشان دهنده ی بیماری واژینوز باکتریایی باشد. زنان دارای باکتری های طبیعی در واژن خود هستند اما گاهی ترشحات حالت غیرطبیعی و بدبو به خود میگیرند ، این اتفاق ممکن است در طول دوره ی قاعدگی، بعد از دوش گرفتن یا بعد از رابطه ی جنسی رخ دهد. برای رفع مشکل خود از درمان های خانگی و بدون دستور پزشک پرهیز کرده و در اسرع وقت به دکتر زنان مراجعه کنید.

13- نفسی که بوی ادرار میدهد

نارسایی کلیه میتواند باعث شود نفس شما بوی آمونیاک یا ادرار بگیرد زیرا در این صورت کلیه ها قادر به فیلتر کردن مواد زائد بدن نیستند. این نارسایی کم کم بروز میکند، پس اگر در پا و مچ پاهایتان گرفتگی دارید یا عادت های دستشویی رفتنتان تغییر کرده هر چه زودتر برای تشخیص به پزشک خود مراجعه کنید.

14- بوی بد مداوم دهان

اگر دائما از بوی بدن دهنتان شکایت میشود ممکن است لثه هایتان دچار مشکل باشند ، بوی دهان در واقع ناشی از باکتری ، پلاک و جرم دندان است. در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان پلاک ها شروع به جمع شدن روی دندان ها میکنند و به لثه ها نیز آسیب میرسانند و در آخر باعث بروز بیماری پریودنتال یا عفونت لثه میشوند. لثه ها بعدا از دندان جدا شده و حتی ممکن است در حد فاصل بین آنها تکه های غذا گیر کند و باعث بروز بوی نامطبوع دهان شود و حتی ممکن است برای دندان هایتان خطر ریختن ایجاد کند ، لذا در اسرع وقت به دکتر مواجعه کرده و بهداشن دهان و دندان را رعایت کنید.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا