تمامی مطالب

فواید ترک مشروبات الکلی برای بدن

فواید ترک مشروبات الکلی برای بدن از نظر علمی و پزشکی با تاثیر ترک کردن نوشیدن الکل و مشروب برای سلامتی را می خوانید.

فواید ترک مشروبات الکلی

با این اینکه نوشیدنی های الکی نقش اجتماعی مهمی را در بسیاری از فرهنگ ها ایفا می کند اما علم و دانش قطع مصرف آن را برای سلامتی مفید می داند.

الکل کمتر = سلامتی بیشتر

از بهبود فشار خون تا افزایش انرژی و سلامتی تنها بخشی از فواید قطع مصرف الکل می باشد که در دراز مدت تاثیر واقعی و بیشتری نیز از خود نشان می دهد. در این مقاله اتفاقاتی که بعد از ترک الکل برای بدنتان رخ میدهد را با شما در میان خواهیم گذاشت.

کاهش وزن

یک نوشیدنی الکلی بعد از یک روز طولانی ممکن است لذت بخش باشد اما خوب است بدانید فقط یک آبجو کوچک حدود 150 کالری دارد. علاوه بر آن نوشیدنی های الکلی دیگر مانند کوکتل های تابستانی سرشار از شکر و مواد پرکالری هستند پس اگر دائما نوشیدنی الکی مصرف کنید بدون اینکه متوجه شوید موجب افزایش وزن خود خواهید شد. البته بدن هر شخص واکنشی متفاوت به الکل دارد اما یک چیز درباره ی همه ی افراد مشترک است اینکه پس از ورود الکل به بدن، سیستم گوارش کار تمام سیستم های دیگر را مختل میکند تا بلافاصله آن را هضم و جذب کند و این میتواند روی متابولیسم بدنتان تاثیر منفی بگذارد.

کاهش کلسترول بد یا ال دی ال

مصرف زیاد الکل میتواند روی مقدار کلسترول و چربی و نمک بدن تاثیر منفی بگذارد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد که از مهمترین فواید ترک الکل است. طبق تحقیقات دانشمندان میزان کلسترول بد (یا همان کلسترول ال دی ال) در موش های آزمایشگاهی که الکل مصرف کرده بودند حدود 20 درصد افزایش داشت. طبق آمار از هر شش آمریکایی یک نفر بیش از حد الکل مصرف میکند ، در نتیجه علاوه بر میزان مصرف الکل نحوه ی نوشیدن آن نیز مورد توجه است.

بهبود فشار خون

ممکن است تصور شود نوشیدن در شب میتواند استرس را کاهش دهد اما در واقع برعکس است و با افزایش فشار خون برای سلامتی افراد خطر ایجاد میکند. طبق مطالعات، افراد مورد آزمایشی که حدود 0/4 لیتر نوشیدنی الکی مصرف کرده بودند به طور متوسط حدود 2/4 میلی لیتر جیوه افزایش فشار خون داشتند. همچنین فشار خون افرادی که دائما الکل مینوشند حدود 7 میلی لیتر جیوه بیشتر از افراد نرمال است ، برای داشتن فشاری نرمال بیش از یک سهم نوشیدنی برای زنان و دو سهم برای مردان در روز توصیه نمیشود.

خواب راحت تر

بسیاری از افراد تصور میکند که نوشیدن الکل باعث خواب بهتر آن ها خواهد شد، بله ممکن است به سریع تر خوابیدن شما کمک کند اما این خواب به اندازه ی یک خواب نرمال راحت و موثر نیست. مطالعات نشان داده اند نوشیدن قبل از خواب باعث افزایش نوعی از امواج مغز میشود که معمولا هنگام بیداری آزاد میشوند و این بدان معنیست که با نوشیدن الکل یک خواب آرام و راحت را از خود دریغ میکنید حتی اگر در ابتدا به ظاهر مشکلی نداشته باشید اما با قطع مصرف الکل احساس بهتری خواهید داشت.

انرژی بیشتر

اگر به دلیل سردردهای ناشی از مصرف الکل انرژی ندارید و همواره خسته هستید وقت آن رسیده که این چرخه را بشکنید و الکل را کنار بگذارید. در آغاز روز سعی کنید یک صبحانه ی کامل و سالم میل کنید و به موقع به سرکار یا دانشگاه بروید ، این عادات سالم باعث بهبود خلق و خو، تمرکز و سطح انرژی شما خواهد شد که تا پایان روز ادامه خواهد داشت.

سرگرمی های جدید

کنار گذاشتن الکل به معنی کنار گذاشتن تمام تفریحات و خوشی ها نیست ، برعکس با ترک الکل توسط افراد معمولا شاهد اجتماعی شدن و معاشرت بیشتر آنها با دوستانشان هستیم. الکل شما را از گروه های دوستی و خانوادگی بیرون میکشد و باعث منزوی تر شدنتان میشود. همچنین پیدا کردن تفریحات متفاوت کار سختی بنظر نمیرسد ، میتوانید آخر هفته ها دورهمی های بدو الکل برگزار کنید و همچنان از آن لذت ببرید.

افزایش تاثیر ورزش

مصرف مداوم الکل تاثیرات مخربی بر روی نتایج ورزش گردن شما میگذارد. هنگام نوشیدن الکل، بدن قادر به جذب ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود نیست، زیرا سیستم گوارش شما مشغول هضم الکلی میباشد که شب گذشته نوشیده اید. لذا بهره ی کافی را از ورزش نخواهید برد و به هدف عضله سازی یا کاهش وزن خود نخواهید رسید.

رژیم غذایی سالم تر

بر اساس مطالعات انجام شده ، الکل یکی از بزرگ ترین عوامل پرخوری در افراد به شمار می آید. الکل حالت مغز را از سیری به گرسنگی تغییر داده و به دلیل افزایش فعالیت سلولهای مغز اشتها را نیز افزایش میدهد مخصوصا در افرادی که بلافاصله قبل از غذا مینوشند این مورد آشکار تر است. بهتر است برای جلوگیری از پرخوری قبل از رفتن به بیرون یک میان وعده ی سالم و سبک بخورید که شامل تمام مواد مغذی اعم از پروتئین و چربی و قند باشد. با این کار احساس سیری بیشتری خواهید داشت و ولعی برای خوردن غذاهای چرب و پرکالری نخواهید داشت.

کاهش هزینه ها

ولع افراد برای نوشیدنی های الکلی مرغوب، سرگرمی پر خرجی محسوب میشود! پس با ترک نوشیدنی های الکی پولتان را در راه سرگرمی های بهتر و سالم تری خرج کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا