تمامی مطالب

خواص گندم سیاه چیست با آموزش طریقه مصرف

خواص گندم سیاه چیست به همراه معرفی ارزش غذایی تا نحوه خرید و طریق استفاده آن در غذا و سالاد و نقش آن در سلامتی را می خوانید.

خواص گندم سیاه چیست

گندم سیاه برخلاف اسمی که دارد نه گندم است و نه سیاه ، بلکه نوعی بذر میباشد. این ماده از خانواده غلات در نظر گرفته می شود و مانند ارزن و کینوا که بذرهایی خوشمزه و مغذی هستند پر از فیبر و فاقد گلوتن میباشند. این ماده غذایی مملو از مواد غذایی و معدنی همچون آهن ، مس و منیزیم است و همچنین فیبر بالایی دارد که متخصصان تغذیه ادعا میکنند این ماده حاوی کربوهیدرات های مفید ، پروتئین و مجموعه ای از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله پتاسیم و منیزیم نیز میباشند که برای سلامتی قلب بسیار مفید هستند.

ارزش غذایی گندم سیاه

یک وعده تغذیه ای از گندم سیاه حدودا نصف تا سه چهارم فنجان در نظر گرفته میشود که نصف فنجان از این ماده شامل فواید تغذیه ای زیر است:

● کالری: 292

● چربی: 2/9 گرم

● کربوهیدرات: 61 گرم

● پروتئین: 11 گرم (22% مورد نیاز روزانه)

● فیبر: 8/5 گرم (30%نیاز روزانه)

● کلسیم: 15 میلی گرم (16% نیاز روزانه)

● آهن 1/9 میلی گرم (11% نیاز روزانه)

● منیزیم 197 میلی گرم (49% نیاز روزانه)

● فسفر 295 میلی گرم (24% نیاز روزانه)

● پتاسیم 391 میلی گرم (8% نیاز روزانه)

گندم سیاه از کجا می آید ؟

انواع مختلفی از گندم سیاه وجود دارد و دوتا از معروف ترین آن ها گندم سیاه تارتاری و گندم سیاه معمولی هستند. گندم سیاه معمولی جزو اعضای خانواده ی ریواس و ترشک گیاهی میباشد ؛ این گیاه در غرب چین، تبت و شرق هند وجود دارد اما در ایالات متحده، جنوب شرقی آسیا، روسیه و کشورهای اروپای مرکزی و شرقی نیز به خوبی رشد میکند. این گیاه حتی در آب و هوای سرد و مناطق مرتفع رشد خوبی دارد و به خشکی نیز مقاوم است در نتیجه یک محصول ایده آل برای کشت در بسیاری از مناطق محسوب میشود. بذرها معمولا منسوب به بلغور خام گندم سیاه هستند که درای رنگ بژ یا سبز روشن میباشند که با وجود انواع مختلف از آن از لحاظ تغذیه ای تفاوت خاصی بین آن ها وجود ندارد.

خواص گندم سیاه چیست ↓

برای بیماری سلیاک

از آنجا که گندم سیاه یک بذر است و نه یک دانه ، گزینه ی مناسبی برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک است که نمیتوانند گلوتن را تحمل کنند. متخصصان تغذیه ادعا میکنند این ماده ی غذایی برای افراد مبتلا به سلیاک یک غذای طبیعی و فوق العاده میباشد. گلوتن نوعی پروتئین است که در بسیاری از غلات از جمله گندم و جو نیز وجود دارد و در صورتی که افراد مبتلا به سلیاک آن ها را بخورند باعث آسیب به روده ی کوچکشان خواهند شد و همچنین از جذب مواد مغذی اصلی جلوگیری کرده و علائمی مانند اسهال و نفخ و مشکلات دیگر از خود بروز خواهند داد. برای سایر افرادی که درصدد کاهش گلوتن هستند نیز گندم سیاه توصیه میشود.

برای سلامتی بدن

یکی دیگر از دلایلی که پزشکان این ماده ی غذایی را بسیار توصیه میکنند فیبر بالای آن است که میتواند از بیماری های قلبی ، کلسترول بالا و دیابت جلوگیری کرده و به تعادل وزن نیز کمک میکند. یکی دیگر از خواص گندم سیاه ، ادغام آن در سایر وعده ها یک روش عالی برای متعادل سازی رژیم غذایی میباشد. این ماده غذایی حاوی فلاونول ها، روتین و اسیدهای فنولی میباشد که خواص ضدالتهابی و ضد سرطانی دارند برای مثال: منگنز که یک اکسیدان بسیار مهم است و به عملکرد بدن در متابولیسم آمینواسیدها، کلسترول و گلوکز و کربوهیدرات ها کمک میکند.

محافظت از قلب

پزشکان می گویند گندم سیاه نه تنها مملو از فیبر ، پروتئین ، ویتامین و مواد معدنی است بلکه دارای آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها میباشد که برای سلامت قلب بسیار مفید هستند. یکی از این فلاونوئیدها کوئرستین است که به فشار خون نیز کمک میکند.

کاهش فشار

یکی دیگر از بخش های مورد توجه گندم سیاه ماده ای ویتامین مانند به نام اینوزیتول است که به کاهش فشار خون و تعادل قند خون کم کرده و غلظت آن در گندم سیاه بیش از هر ماده ی غذایی دیگریست.

کلسترول

مقدار بالای فیبر موجود در این ماده ی غذایی به کاهش کلسترول و پاکسازی دستگاه گوارش کمک کرده و در واقع مانع از جذب کلسترول و سایر چربی ها میشود. قرار دادن غذاهایی با فیبر زیاد در رژیم غذایی تان میتواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را به حد قابل توجهی کاهش داده و به تعادل وزن و کاهش کلسترول نیز کمک کند.

بهبود اعصاب و عضلات

گندم سیاه مملو از منیزیم است که منیزیم در حفظ سلامت استخوان ها، عملکرد عضلات و اعصاب و حفظ ریتم مناسب قلب نقش دارد.

مفید برای دیابتی ها

شاخص گلیسمی گندم سیاه پایین است و این بدان معنیست که هضم آن طولانی بوده و از افزایش مضر قند خون جلوگیری میکند. غذاهای کم گلیسمی برای دیابتی ها بسیار مفید است زیرا امکان افزایش ناگهانی قند خون وجود ندارد، علاوه بر آن گندم سیاه سرشار از فیبر هم هست که آن را به انتخابی ایده آل برای افراد دیابتی تبدیل میکند.

انسولین

منیزیم در کمک به دیابت نوع 2 نیز مفید است زیرا نقش مهمی در کنترل گلوکز و متابولیسم (سوخت و ساز) انسولین دارد.

قند خون

غذاهای غنی از فیبر به تعادل قند خون کمک کرده و به سلامت قلب نیز کمک میکنند همچنین در کاهش جذب سایر نشاسته ها تاثیر گذارند که سبب افزایش سالم و ثابت قند خون میشود.

آلرژی

خوردن گندم سیاه برای اکثر افراد بی خطر است اما برخی از افراد که سابقه ی آلرژی به بذرهای دیگر را داشته اند بهتر است به واکنش هایی مانند کهیر و تورم آگاه باشند.

نحوه استفاده از گندم سیاه

گندم سیاه را میتوان مانند برنج و کینوا استفاده کرد یا بصورت پوره در صبحانه مصرف کرد. سعی کنید آن را در تمام وعده های خود بگنجانید، مثلا از آرد گندم سیاه برای تهیه ی رشته فرنگی، کرپ و پنکیک استفاده کنید.

نام آمریکایی

گندم سیاه برشته رنگ تیره تر و بوی تندتری نسبت به بلغور آن دارد و در آمریکا بیشتر با نام کاشا شناخته و به عنوان جایگزینی برای گرانولا در سالا استفاده میشود. کاشا همچنین به انواع مختلفی از دانه های برشته در روسیه و اوکراین گفته میشود.

طریق مصرف گندم سیاه چیست

گندم سیاه را با تخم مرغ مخلوط کرده و چند دقیقه به همراه پیاز تفت دهید، سپس آب داغ را به مخلوط اضافه کنید و به همین راحتی یک وعده ی سالم داشته باشید. همچنین میتوانید با استفاده از ترکیب گندم سیاه و مواد پروتئینی مورد علاقه خود به همراه سبزیجات تفت داده یک وعده ی عالی تدارک ببینید.

با سیب زمینی

گندم سیاه میتواند با سیب زمینی سرخ شده نیز سرو شود و نقش یک غذای فرعی مناسب را ایفا کند همچنین با ماهی قزل آلا و کلم بروکلی نیز عالی میشود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا