تمامی مطالب

فواید گریه کردن برای بدن

تاثیر گریه در زنان و مردان چیست با فواید گریه کردن برای سلامتی چشم  تا نقش گریه در استرس و سم زدایی بدن چیست را می خوانید.

فواید گریه کردن برای بدن چیست

انسان ها به دلایل خوشحالی ، ناراحتی ، عصبانیت ، نا امیدی و غیره گریه میکنند . اما دلیل این امر چه میتواند باشد؟  تاثیر فیلم ها ، اتفاقات استرس زا در خانه یا محل کار و یا شنیدن خبرهای خوب مثل عروسی یا بچه دار شدن میتوانند باعث گریه ما شوند و این کاملا عادی است اما شاید ندانید این امر چه تاثیری روی بدن و ذهن شما دارد.

1- گریه استرس را رفع میکند

انسان تنها گونه ی موجود در میان مخلوقات است که میتواند گریه کند با این حال دانشمندان هنوز دقیقا نمیدانند که چگونه این عمل فیزیکی با احساسات در ارتباط است.یکی از مزایای اشک ریختن کمک به رفع تنش ناشی از ناراحتی میباشد ، دانشمندان معتقدند گریه دقیقا پس از اوج تنش فیزیکی شروع میشود. زیرا فعالیت سمپاتیک کاهش و فعالیت پاراسمپاتیک افزایش یافته و به بازگشت بدن به هموستاز کمک میکند ، به عبارت دیگر گریه زمانی اتفاق می افتد که بدن ما از حالت برانگیخته و مضطرب به حالت آرام بازمیگردد.

2- گریه باعث بهتر شدن روحیه می شود

از فواید گریه کردن همانطور که استرس را رفع میکند در بعضی مواقع نیز سبب میشود احساس بهتری نسبت به قبل داشته باشید. با توجه به آمار میتوان گفت حدود دو سوم مردم پس از گریه احساس بهتری دارند البته این امر بیشتر ناشی از شرطی شدن افراد نسبت به گریه کردن است و نمیتوان به طور قطع انتظار احساس بهتر را داشت. در واقع واکنش افراد به گریه ی ما از کودکی تاکنون بسیار در این احساس تاثیر دارد برای مثال اگر اطرافیان هنگام گریه تان از خود درک و عطوفت نشان داده باشند احتمال اینکه به آن احساس خوب دست پیدا کنید بیشتر است اما اگر شما را مسخره کرده باشند باعث خواهد شد پس از گریه احساس خجالت کنید.

3- گریه گاهی حالتان را بدتر میکند

گریه کردن در مکان یا زمان نامناسب یا جلوی افرادی که ممکن است واکنش منفی به آن نشان دهند میتواند حالتان را از قبل هم بدتر کند. گریه در خانه یا کنار دوستان حمایتگر رفتاری سالم محسوب میشود اما برای مثال این عمل در محل کار نامناسب است. گرچه در طولانی مدت گریه میتواند باعث بهتر شدن حال ما شود اما مطالعات نشان میدهند که تاثیرات کوتاه مدت آن باعث بدتر شدن آنی حال افراد میشود. در یک آزمایش برای افراد یک فیلم غمگین نمایش داده شد، افراد بلافاصله بعد از گریه حال بدتری را گزارش دادند اما حدود 20 تا 90 دقیقه بعد احساس بهتری (حتی نسبت به قبل از فیلم) داشتند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت کمی زمان لازم است تا اثر مثبت گریه روی روحیه ی افراد آغاز شود.

4- گریه باعث بهبود معاشرت اجتماعی میشود

گریه در زندگی هر فرد نخستین بار در نوزادی برای جلب توجه مادر دیده میشود. همانطور که نوزادان برای کمک خواستن و بیان نیازهای خود از این امر بصری بهره میگیرند در بزرگسالان نیز گریه کردن میتواند مفهومی برای بیان نیاز، کمک و درماندگی باشد که دقیقا نقطه ی مقابل غریزه ی “جنگ” یا “گریز” است.

5 – گریه پیوندهای عاطفی به دنبال خواهد داشت

هنگامی که با اشک ریختن با اطرافیان ارتباط برقرار میکنیم در واقع آسیب پذیری و درماندگی خود را نشان میدهی. در صورتی که اطرافیان ما افرادی حمایتگر باشند میتوانیم در این مواقع با آن ها احساس پیوند و ارتباط عاطفی عمیق تری ایجاد کنیم. بنابراین گاهی گریه نشانه ای از نزدیک تر شدن به فردی است که آنقدر با آنها راحت هستیم که بتوانیم جلویشان گریه کنیم. در واقع چون دوست نداریم ضعفمان را به غریبه ها نشان دهیم، با نشان دادن این بعد از شخصیت خود به این افراد اعتماد بیشتری بین دو طرف برقرار میشود.

6- گریه کمک میکند به خواسته های خود برسیم

یکی از تاثیرات گریه کردن بخصوص بچه ها میتواند راهی برای تحریک احساسات دیگران در راستای عملی شدن خواسته های افراد باشد. حتی اگر این امر آگاهانه نباشد ناخودآگاه ما گاهی به همین منظور ما را به گریه وادار میکند، بنابراین گریه میتواند در کسب منافع اجتماعی و کاهش پرخاشگری اطرافیان تاثیر داشته باشد.

7 – گریه در خلوت خود برابر است با رهایی از استرس

این سوال مطرح میشود که ، اگر گریه یک ابزار ارتباطی است پس چرا افراد در خلوت خود نیز گریه میکنند؟ آمارها از سوی یک شرکت هواپیمایی نشان میدهد هنگام پخش فیلم غمگین در هواپیما 41 درصد مردان هنگام اشک ریختن خود را با پتو پنهان کرده و زنان تظاهر میکنند چیزی در چشمشان رفته! در اینجا میتوان فرضیه ی بازگشت بدن به حالت ریلکس پس از یک روز پر استرس را مطرح کرد. محققان معتقدند حتی اگر این عمل در خلوت افراد انجام شود باز هم میتواند نشانه ای از درخواست کمک از یک حضور معنوی مانند “خدا” باشد.

8- گریه بدن را سم زدایی میکند

آزمایشات نشان داده اند یکی از فواید گریه کردن کمک برای خارج شدن سموم مضر از بدن است. برای مثال در مقایسه ی اشک ناشی از احساسات با اشک ناشی از خرد کردن پیاز مشخص شد در اشک احساسی ترکیبات شیمیایی بیشتری یافت میشود که این ترکیبات سمی میتوانند ناشی از استرس در افراد باشند اما بخش زیادی از این اشک ها در مجاری بینی جذب میشوند و نمیتوان به طور کامل از شر این سموم خلاص شد.

9- گریه یک ضدعفونی کننده ی طبیعی است

یکی دیگر از مزایای اشک ریختن کمک به از بین بردن باکتری هاست اشک حاوی آنزیمی با نام لیزوزیم است که میتواند مولکول های مضر را از بین ببرد.

10- اشک ریختن به چشمانمان کمک میکند

اشک باعث حفظ رطوبت چشم ها و سلامتی آن ها میشود ، عملکرد بیولوژیکی اشک در واقع برای مرطوب نگه داشتن و محافظت چشمان در برابر بقایای موجود در آنهاست. اما اشک ناشی از احساسات مسئله ای پیچیده تر از این است ولی در هر صورت در افرادی که با اشک رطوبت چشمانشان حفظ نمیشود ممکن است دچار خشکی چشم و درد و در موارد شدید حتی کاهش بینایی شود. در مقابل گریه ی افراطی نیز باعث تحریک بیش از حد چشم ها و قرمز شدن و پف کردن آن ها میشود. مطالعه روی افراد مبتلا به خشکی چشم نشان داده اغلب آنها افرادی هستند که توانایی کمتری در بروز احساسات خود دارند.

11. گریه با هورمون های جنسی مرتبط است

سطح بالای تستوسترون میتواند اثری مهار کننده در گریه کردن داشته باشد به همین دلیل است که مردان کمتر گریه میکنند. اما سطح بالای استروژن در زنان بخصوص در سندروم پیش از قاعدگی و پس از زایمان میتواند باعث افزایش گریه شود البته این امر گاهی ناشی از مولفه های اجتماعی نیز هست. از آنجا که مردان نگران هستند در نگاه جامعه به اندازه ی کافی قوی بنظر نرسند همواره کمتر از زنان گریه میکنند.

12- تاثیرات فیزیکی گریه

گریه فقط یک عمل احساسی نیست بلکه میتواند تاثیرات فیزیکی نیز به دنبال داشته باشد؛ سردرد، لک شدن پوست، آبریزش بینی و لرزش بدن تنها گوشه ای از تاثیرات آن بر افراد است. به گفته ی محققان این امر میتواند به دلیل تنش ناشی از پاسخ غریزی “جنگ” یا “گریز” باشد  در واقع در کوتاه مدت گریه کردن در افراد موجب بروز تعریق و ضربان بالای قلب میشود اما پس از گذشت مدتی آرامش به همراه خواهد داشت که از جمله فواید مثبت گریه کردن است.

13- گریه روی سایر هورمون ها تاثیر میگذارد

چه در زنان و چه در مردان گریه بر روی هورمون های مختلف تاثیر میگذارد با وجود کمبود شواهد گفته میشود هورمون پرولاکتین احتمال گریه در افراد را افزایش میدهد و به همین دلیل میتوان افسردگی بعد از زایمان، اثر الکل روی آستانه ی گریه و اشک ریختن هنگام ارگاسم را به آن نسبت داد. همچنین گریه باعث افزایش اندروفین و هورمون های مفید دیگری در بدن میشود و در نتیجه شما احساس بهتری خواهید یافت.

14- گریه ی ناشی از خوشحالی به آرامش کمک میکند

احساسات مثبت نیز میتوانند به اندازه ی احساسات منفی باعث گریه شوند. (گرچه مورد اول بیشتر رخ میدهد) گریه با برانگیختگی شدید فیزیکی همراه است که میتواند مربوط به احساسات منفی یا مثبت شود و درست پس از اوج تجربه ی عاطفی رخ دهد و در این زمان فرد شروع به اشتراک گذاری احساساتش میکند. به همین دلیل است که هنگام دیدن یک نوزاد تازه به دنیا آمده و یا غروب آفتاب ممکن است بغض کنیم.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا