تمامی مطالب

علت خارش گوش و روش درمانی

خارش گوش پدیده ای تکراری هست که بارها برایمان اتفاق افتاده اما علت این خارش گوشت و روش های درمان خانگی آن چیست را در این مقاله می خوانید.

علت خارش گوش با روش درمانی

حتماً شما تا کنون مشکل رایج خارش گوش را تجربه کرده اید علل متعددی از جمله بیماری های مختلف، عوامل محیطی و … سبب بروز این این مشکل می شود و روش های مختلفی نیز برای درمان این ناراحتی وجود دارد. در بسیاری از موارد خارش داخل مجرای گوش خفیف است و سریع رفع خواهد شد اما خارش مزمن آزار دهنده و غیر قابل تحمل می باشد. شما باید به جای خاراندن زیاد گوش با دست ها و یا فرو بردن اجسام خارجی در گوش فوراً برای شناسایی علت و درمان این عارضه اقدام کنید.

علت های خارش گوش ↓

استفاده مکرر از گوش پاک کن

یکی از علل رایج خارش مزمن گوش استفاده مکرر از گوش پاک کن است این کار گوش را حساس کرده و خطر ابتلا به انواع عفونت گوش را افزایش می دهد. در صورت سفت شدن جرم گوش استفاده از گوش پاک کن به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا جرم موجود در مجرای گوش را فشرده کرده و ممکن است به مجرا و پرده گوش آسیب جدی وارد کند.

انباشته شدن جرم گوش

انباشته شدن جرم گوش سبب خارش گوش و کاهش شنوایی فرد شده و معمولاٌ با عوارضی نظیر انسداد مجرای گوش و به دنبال آن عفونت گوش همراه است. در چنین شرایطی شستشوی گوش و تخلیه جرم های موجود در کانال گوش مشکل خارش را برطرف می کند.

آکنه و جوش

ایجاد آکنه و جوش در داخلیا نواحی گوشت یکی از علت خارش گوش است که در این وضعیت کمپرس گرم 2 بار در روز التهاب گوش را کاهش داده و در نتیجه خارش و درد گوش درمان می شود. فقط باید پارچه تمیزی را در آب گرم قرار دهید بعد بیرون بیاورید و بچلانید سپس آن را به مدت 5 دقیقه روی گوشتان بگذارید. در نظر داشته باشید استرس هم تا حدودی در بروز خارش این ناحیه از بدن مؤثر است.

گیر کردن آب در گوش

گیر افتادن آب در گوش موجب خارش شدید گوش می شود این شرایط اغلب بر اثر شنا کردن رخ می دهد و افراد را به بیماری گوش شناگر مبتلا می سازد. این بیماری علاوه بر خارش با علائم دیگری مانند گوش درد، التهاب اطراف گوش، ترشح گوش و … نیز همراه است. افراد مبتلا به گوش شناگر بیشتر از سایر افراد دچار عفونت گوش می شوند.

عفونت گوش

بسیاری از افراد مبتلا به عفونت گوش از خارش گوش رنج می برند که منشأ این عفونت می تواند باکتری ، ویروس و یا قارچ باشد. در بعضی موارد پیشرفت شدید عفونت بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا سبب عفونت گوش می شود. جهت جلوگیری از وخامت این عارضه مراجعه فوری به پزشک متخصص الزامی می باشد.

خشکی گوش

خشکی گوش نیز با خارش همراه است که معمولاً بر اثر تمیز کردن بیش از حد گوش رخ می دهد. بدن بعضی از افراد هم به اندازه کافی جرم گوش تولید نمی کند در این وضعیت ممکن است فرد دچار خشکی گوش شود. یکی از علائم این عارضه ایجاد پوسته های خشک پوست در اطراف گوش است.

حساسیت به مواد غذایی

آلرژی یا حساسیت به یک غذای خاص ممکن است منجر به خارش گوش شود شیر ، گندم ، سویا ، ماهی ، مغز ها و نرم تنان صدفدار از جمله آلرژی های غذایی شایع محسوب می شوند. خارش گوشها یکی از علائم احتمالی سندرم آلرژی دهانی هم می باشد در این سندرم فرد پس از مصرف غذا های خاص ممکن است حتی دچار مشکل تنفسی حاد و شوک آلرژیک شود.

تب یونجه

یکی از علائم بیماری تب یونجه یا رینیت آلرژیک خارش گوش، گلو و چشم است در این بیماری بر اثر واکنش آلرژیک علائم دیگری مانند عطسه، احتقان، سردرد و آبریزش چشم و بینی ظاهر می شود. در بعضی از افراد احتقان ناشی از سرماخوردگی با خارش گوش همراه خواهد بود این مشکل بعد از درمان کامل سرماخوردگی از بین می رود.

استفاده از وسایل کمک شنوایی

وسایل کمک شنوایی مانند سمعک به ویژه پوشش پلاستیکی این وسایل گوش را تحریک کرده و در نتیجه سبب خارش گوش می شود. برخی افرادی که از این وسایل استفاده می کنند به دلایل دیگری مانند گیر افتادن آب پشت این وسایل، داشتن پوست حساس و حساسیت نسبت به مواد موجود در وسایل کمک شنوایی نیز خارش گوش می گیرند.

پسوریازیس

اگر بیماری پسوریازیس در داخل یا اطراف گوش بروز یابد ، موجب خارش گوش خواهد شد. این بیماری ممکن است پشت گوش را هم درگیر سازد در این بیماری پوستی وصله های پوسته پوسته و ملتهب در پوست قسمت های مختلف بدن ایجاد می شود با درمان کامل پسوریازیس علائم این بیماری مانند خارش گوش حذف می شود.

درماتیت مجرای گوش

در درماتیت یا اگزمای مجرای گوش داخل یا اطراف گوش ملتهب شده و در نتیجه کانال گوش یا اطراف گوش فرد می خارد. این التهاب معمولاً بر اثر واکنش آلرژیک نسبت به محصولات زیبایی و یا فلزات خاص به کار رفته در زیورآلات ایجاد می شود درمان بیماری پوستی درماتیت و پرهیز از عوامل حساسیت زا خارش گوش را کاهش می دهد.

گرفتگی گوش

گاهی اوقات گرفتگی گوش علت اصلی خارش گوش می شود در گرفتگی گوش عملکرد یکسان سازی فشار در گوش میانی مختل می شود. معمولاً این مشکل در مواردی مثل پرواز کردن در هواپیما ، رانندگی در جاده های کوهستانی و غواصی و تنفس در زیر آب رخ می دهد. به کار گیری تکنیک تعدیل فشار به نام مانور والسالوا گرفتگی گوش و به دنبال آن خارش گوش را رفع می کند. این تکنیک شامل 4 مرحله بستن دهان ، گرفتن سوراخ های بینی با انگشت ، کشیدن نفس عمیق و بیرون دادن هوا از بینی است در این وضعیت فشار هوای داخل گوش تنظیم می شود.

روش های درمان خارش گوش ↓

ترکیب روغن بادام و افسنطین

بر اساس توصیه های طب سنتی چکاندن ترکیب روغن بادام تلخ و افسنطین داخل گوش ، شما را از شر خارش گوش خلاص می کند. برای تهیه این ترکیب مقدار زیاد افسنطین را در آب بجوشانید بعد مقداری روغن بادام تلخ را به این جوشانده غلیظ اضافه کنید سپس 2 یا 3 قطره از این ترکیب را در گوشتان بچکانید. ریختن ترکیب افسنطین و سرکه سیب درون گوش هم اثر درمانی مشابهی دارد.

تمیز کردن گوش با جوشانده آویشن

شما می توانید برای غلبه بر خارش گوشتان داخل آن را با جوشانده آویشن شیرازی تمیز کنید. برای تهیه این جوشانده گیاهی 5 گرم آویشن شیرازی را در 50 گرم آب بجوشانید و محلول حاصل را صاف کنید سپس گوشتان را با آن شستشو دهید. چکاندن روغن هسته خرما و ترکیب مغز هسته زرد آلو و روغن بادام تلخ نیز از روش های سنتی مؤثر در درمان خانگی خارش گوش قلمداد می شوند.

ریختن آلوئه ورا داخل گوش

اگر 5 قطره از ژل داخل برگ آلوئه ورا را از طریق قطره چکان یا سرنگ داخل گوشتان بچکانید خارش و درد گوش شما تسکین می یابد. این گیاه آنتی باکتریال و ضد میکروب است و باکتری های مجرای گوش را از بین می برد. در ژل آلوئه ورا انواع ویتامین، چربی های ضروری آمینو اسید ها، املاح، گلیکوپروتئین، آنزیم و مقدار زیادی آب وجود دارد.

شستشو با محلول آب و الکل

اگر بر اثر انباشته شدن جرم گوش دچار خارش شده اید ، شستشوی گوش با آب و الکل مناسبترین گزینه درمانی محسوب می شود. برای شستشوی گوش مقداری الکل طبی به آب اضافه کنید و با استفاده از سرنگ این محلول را با فشار وارد گوشتان کنید بعد به پهلو بخوابید تا آب و الکل به همراه جرم از گوشتان خارج شود. می توانید جهت تخلیه جرم گوش به جای آب و الکل فقط از آب گرم استفاده کنید.

روغن زیتون ولرم

چکاندن 2 تا 3 قطره روغن زیتون ولرم درون گوش خارش گوش شما را درمان می کند. نرمی کانال گوش ، جلوگیری از عفونت و خروج راحت جرم گوش از دیگر مزایای استفاده از این روش به شمار می روند. بعضی دیگر از روغن های گیاهی مانند روغن درخت چای و روغن نارگیل هم برای رفع خارش گوش مناسب هستند.

سرکه سفید تقطیری

ریختن 3 قطره سرکه سفید تقطیری درون گوش خارش آنرا رفع کرده و داخل گوش را کاملاً ضدعفونی می کند. سرکه سفید را به مدت 5 دقیقه در گوشتان نگهدارید سپس سر خود را به جهت مخالف بچرخانید تا موم از حفره گوش خارج شود. می توانید سرکه را با الکل طبی ترکیب کنید و داخل گوش بریزید یا به جای سرکه سفید از سرکه سیب رقیق شده استفاده کنید.

آب اکسیژنه

آب اکسیژنه یا پراکسید هیدروژن برای درمان خانگی خارش گوش افراد شاغل در محیط های مرطوب بسیار مؤثر است. این افراد از قبیل مربیان شنا، شناگران حرفه ای و افراد غریق نجات با توجه به شدت خارش گوششان می توانند در هفته یا در ماه یکبار از این ماده استفاده کنند. روش استفاده آب اکسیژنه نیز همانند سرکه سفید تقطیری است.

خشک نگهداشتن گوش

وقتی داخل گوش مرطوبتان را خشک می کنید ، خارش گوش شما از بین می رود و احساس بهتری خواهید داشت. برای اینکه بتوانید رطوبت و آب گیر افتاده در گوش درونی را خشک کنید،  سشوار را روی باد گرم و شدت جریان ضعیف تنظیم کرده بعد نرمه گوش خود را بکشید و سشوار را به فاصله 30 سانتی متر به مدت 30 ثانیه مقابل گوشتان قرار دهید. رطوبت گوش بیرونی هم به سادگی با استفاده از حوله نرم خشک می شود ، بهتر است برای کاهش خطر ابتلا به بیماری گوش شناگر نیز در هنگام شنا از محافظ گوش استفاده کنید یا دو تکه پنبه آغشته به وازلین درون گوش هایتان بگذارید.

خارج کردن آب گوش با کمک جاذبه زمین

در حین شنا یا دوش گرفتن به محض اینکه آب وارد گوشتان شد با کمک جاذبه زمین آب گوش خود را خارج کنید به این ترتیب خارش گوش شما برطرف می شود. برای خروج آب سرتان را به سمت گوش مورد نظر موازی با زمین نگه دارید و انگشت تمیزتان را داخل گوشتان قرار دهید بعد با ایجاد مکش آب را از گوشتان بیرون بکشید.

مراجعه به پزشک متخصص

چنانچه خارش بیش از یک هفته طول بکشد و یا با علائمی مانند کاهش شنوایی ، خونریزی و ترشح از گوش همراه باشد، مراجعه به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی ضرورت دارد. در این شرایط باید از هر گونه درمان خود سرانه بپرهیزید اما در اکثر موارد خارش گوش با استفاده از روش های خانگی به راحتی قابل درمان است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا