تمامی مطالب

بهترین غذای صبحانه برای افراد مختلف

بهترین غذاها در وعده صبحانه با لیست سالم ترین مواد غذایی برای صبحانه نوجوانان و نام بهترین غذای صبحانه برای کودک ها و زن باردار را می خوانید.

لیست بهترین غذای صبحانه (علمی)

همانطور که میدانید صبحانه یکی از مهم ترین وعده های غذایی است که حجم عظیمی از نیاز ما به مواد مغذی را تامین میکند. خوردن صبحانه برای همه افراد در هر سنی لازم  می باشد اما یکسری از مواد غذایی ایده ال تر برای وعده صبحانه می باشند که در اینجا با آنها آشنا می شویم.

بهترین مواد غذایی برای صبحانه ↓

چای سبز

بی شک چای سبز مفید ترین نوشیدنی این کره ی خاکی است ، با اینکه در حدود نصف قهوه کافئین دارد اما انرژی لازم برای فعالیت های روزمره را در اختیارتان میگذارد. تحقیقات نشان میدهد که چای سبز از سیستم عصبی ، مغز و قلب و عروق محافظت میکند.

انواع املت تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از مواد مغذی است و برای کاهش وزن نیز یکی از مناسب ترین انتخاب هاست ، میتوانید به املتتان گوجه فرنگی ، قارچ ، سبزیجاتی مثل اسفناج و ریحان ، پنیر و … اضافه کنید.

موز

موز سرشار از پتاسیم است که در کنترل فشار خون و تنظیم عملکرد دستگاه گوارشی بسیار موثر عمل میکند و خوردن آن در صبحانه سفارش شده است.

نان تست

کافی است به نان تستان کمی عسل ، خامه و یا پنیر و تکه های سیب اضافه کنید از آنجایی که این ترکیب سرشار از پروتئین و ویتامین است انرژی مورد نیازتان را در طول روز تامین میکند.

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی سرشار از پروتئین است و به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن جلوگیری میکند. لازم به ذکر است که کره ی بادام زمینی کالری کمی دارد و برای افرادی که مایل به کاهش و یا کنترل وزن هستند بسیار مناسب است.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن است که به تقویت سیستم ایمنی و کاهش کلسترول بد کمک فراوانی میکند. میتوانید سیب زمینی شیرین را همراه با املت و یا تخم مرغ نوش جان کنید.

آووکادو

آووکادو منبعی غنی از فیبر و ویتامین است که یکی از بهترین گزینه ها برای کاهش و کنترل وزن است و برای پوست و مو نیز به شدت مفید است. اگر مزه آن را دوست ندارید میتوانید آن را کنار به شکل اسموتی در بیاورید و با میوه های دیگر ترکیب کنید.

قهوه

شاید قهوه یکی از معروف ترین و مفید ترین انتخاب برای صبحانه باشد ، از آنجایی که قهوه سرشار از کافئین است ، انرژی لازم در اول صبح را ، در اختیارتان میگذارد. تحقیقات نشان میدهد قهوه خطر ابتلا به دیابت و بیماری های کبدی را کاهش میدهد و چربی سوزی قوی نیز به شمار میرود و در کمک به کاهش وزن موثر است.

انواع مختلف توت ها

انواع مختلف توت ها مثل تمشک و توت فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان هستند که برای سلامت قلب بسیار مفید اند. میتوانید توت ها را به شکل اسموتی در بیاورید و با سایر میوه ها نیز ترکیب کنید.

آجیل

آجیل ها سرشار از مواد غنی و مغذی همچون پتاسیم و منیزیم اند که علاوه بر سیر کردن شما ، وزنتان را در حالت تعادل و مناسب نگه میدارند و سطح قند خون و کلسترول را نیز کاهش میدهند.

گرانولا

گرانولا ترکیبی از مغز دانه ها ، کشمش ، خرما ، عسل و … است که منبعی غنی از پتاسیم ، منیزیم و سدیم به شمار میرود. میتوانید گرانولا را با ماست و یا شیر ترکیب کرده و نوش جان کنید ، این ترکیب شما را در تا نهار سیر نگه میدارد و مانع از این میشود که در این میان هله هوله بخورید در نتیجه به کنترل وزنتان نیز کمک فراوانی میکند.

اسموتی

میتوانید سبزیجات و میوه های مختلفی مثل پرتقال ، توت فرنگی ، کیوی ، کاهو ، نعنا ، بروکلی ,، زنجبیل و … را با شیر ، کره ی بادام زمینی ، پودر کاکائو و یا هر مدلی با هر ماده ی غذایی که دلتان بخواهد هم ترکیب کنید و به شکل اسموتی در بیاورید. اسموتی علاوه بر تامین آب مورد نیاز بدنتان بویژه در روز های گرم ، نیاز بدنتان به ویتامین های موجود در میوه و سبزیجات را نیز به بهترین شکل تامین میکند.

بهترین صبحانه برای کودک ↓

کودکان به علت قرار گرفتن در سن رشد فیزیکی و مغزی حتما باید صبحانه بخورند. تحقیقات نشان میدهد 20 الی 30 درصد کودکان صبحانه نمیخورند و این بر رشد و عملکرد تحصیلی آنها اثر مطلوبی ندارد ؛ بهترین غذاها برای صبحانه کودکان عبارتند از:

تخم مرغ

پروتئین منبعی غنی از پروتئین و لوتئین میباشد که برای رشد فیزیکی و ذهنی کودکان بسیار ضروری است. تحقیقات نشان میدهد غذاهای دارای لوتئین باعث عملکرد بهتر کودکان در محاسبات و زبان میشود ، میتوانید تخم مرغ را به شکل املت نیز در بیاورید.

اسموتی میوه / آب میوه

بسیاری از کودکان تمایل چندانی به مصرف میوه و بویژه سبزیجات ندارند اما برای ایجاد اشتیاق در آنها میتوانید اسموتی های مختلف و ترکیبی میوه و سبزیجات برای آنها درست کنید. مثلا اسموتی موز ، توت فرنگی برایشان درست کنید یا آب میوه هایی نظیر سیب ، پرتقال ، آناناس و… را تهیه کنید تا راحت تر بتوانند آن را بخورند.

شیر

شیر با دارا بودن کلسیم فراوان باعث استحکام استخوان و دندان های کودکان میشود و در طول روز نیز انها را سیر نگه میدارد. اگر کودکتان تمایل چندانی به مصرف شیر ندارند میتوانید کمی پودر کاکائو به آن اضافه کنید چراکه کودکان همواره عاشق کاکائو اند.

نان های تست تزئین شده

میتوانید بر روی نان تست کره ی بادام زمینی ، پنیر و یا خامه بمالید و آنرا با میوه و یا سبزیجات تزئین کنید.

کورن فلکس

کورن فلکس ها یکی از محبوب ترین صبحانه ها برای کودکان به شمار میروند. کورن فلکس ها انواع مختلفی دارند و میتوانید با تحقیق و جستجو کورن فلکس مناسب را برای کودکتان پیدا کنید. میتوانید کمی گردو و کشمش نیز برای افزایش ارزش غذایی به آن اضافه کنید.

کیک های خانگی

کیک های خانگی مثل کیک هویچ ، شکلات و موز از کیک های حاضری که سرشار از مواد افزودنی و شیمیایی اند ، بسیار بهترند. چون کودکان معمولا عاشق کیک اند حتما آن را خواهند خورد پس بهتر است به جای خرید کیک های آماده ، خودتان کیک و کاپ کیک های خانگی درست کنید.

بهترین صبحانه برای زن باردار ↓

در دوران حاملگی نیاز بدن به برخی مواد مغذی بیشتر میشود ، بهتر است وعده های غذایی صبحانه برای زن باردار نیز بر اساس نیاز بدن مادر و جنین تهیه شود. در این دوران برای سلامت مادر و جنین بهتر است غذاهایی سرشار از مواد زیر برای صبحانه مصرف شود.

فیبر

غذاهای سرشار از فیبر به کاهش کلسترول و کنترل قند خون کمک فراوانی میکنند. بهتر است برای تامین این ماده میوه ها و سبزی هایی سرشار از فیبر مثل توت ها و اسفناج استفاده کنید.

پروتئین

جنین برای رشد و نمو به مقادیر زیادی از پروتئین نیاز دارد به همین دلیل بهتر است کره بادام زمینی ، پنیر ، تخم مرغ و املت های دارای قارچ مصرف شوند.

آهن

یک زن حامله در مقایسه با افراد دیگر به دوبرابر بیشتر آهن نیاز دارد به همین دلیل بهتر است تخم مرغ ، اسفناج ، آجیل در رژیم غذایی قرار بگیرد. پیشنهاد میشود در این دوران از مصرف کافئین بالا ، غذاهای پر از قند و تخم مرغ های نیمه و کم پخته پرهیز کنند.

بهترین صبحانه زمان سرماخوردگی ↓

سوپ

بی شک در دوران سرماخوردگی بهترین و راحت ترین گزینه برای صبحانه سوپ است ، سوپ جوجه و قارچ همراه با زنجبیل و آویشن باعث میشود بدنتان مواد لازم در دوران بیماری را دریافت کند.

چای زنجبیل

کافی است به آب جوش کمی عسل ، لیمو و زنجبیل اضافه کنید تا چای زنجبیل داغتان آماده شود.

اسموتی سبزیجات

اسموتی اسفناج و زنجبیل را با کمی سیب و یا پرتقال ترکیب کنید تا بدنتان ویتامین های لازم را برای مبارزه با بیماری و سرماخوردگی دریافت کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا