تمامی مطالب

علت تغییر رنگ ادرار نشانه چیست؟

علت تغییر رنگ ادرار در زنان و مردان نشانه چیست شناخت انواع رنگ های غیر عادی ادرار از زرد تا قهوه ای در زمان بارداری را می خوانید.

علت تغییر رنگ ادرار نشانه چیست

رنگ طبیعی ادرار از زرد کم‌ رنگ تا زرد طلایی پر رنگ متغیر است اما ادراری غیر طبیعی بوده که دارای رنگ های قرمز ، نارنجی ، آبی ، سبز و یا حتی قهوه ای باشد. تغییر رنگ ادرار می تواند ناشی از شرایط مختلفی مانند مصرف برخی از داروها و خوردن غذاهای خاص ، داشتن شرایط پزشکی ویژه یا کم آبی بدن باشد. اگر رنگ ادرار شما غیر طبیعی است و نمی توانید علت آن را حدس بزنید، با پزشک خود مشورت کنید ، چرا که در بعضی موارد، رنگ غیر طبیعی ادرار ناشی از شرایط جدی پزشکی است که نیاز به درمان اختصاصی دارد.

عوامل تغییر رنگ ادرار

اگر تغییر رنگ بخاطر مصرف برخی غذاها و استفاده از داروهای خاص باشد موقتی بوده و بی ضرر هستند. اما تغییرات رنگ ادرار بخاطر عوامل دیگری همچون بیمارهای های زمینه ای یا عفونت بعد از علت یابی و درمان به حال طبیعی خود باز می گردد.

کم آبی بدن

اگر رنگ ادرار شما تیره تر از حد طبیعی است احتمالاً دچار کم آبی شده اید. وقتی به اندازه کافی مایعات ننوشید ، ترکیبات موجود در ادرار غلیظ تر می شوند که این مساله باعث می شود رنگ آن تیره تر و نارنجی به نظر برسد.

خوردن چغندر یا لبو

برخی مواد غذایی مانند چغندر ، توت ، تمشک و ریواس می توانند به واسطه رنگدانه های خود باعث تغییر رنگ ادرار به قرمز یا صورتی شوند ، باقلا و آلوئه ورا نیز می توانند باعث رنگ ادرار را به به قهوه ای تبدیل کند. رنگ های خوراکی موجود در بعضی غذاها،  دسرها و غذاهای فرآوری شده هم می توانند باعث تغییر رنگ ادرار به آبی یا سبز شوند.

مکمل ها و ویتامین ها گروه B

ویتامین های گروه B مانند ریبوفلاوین (B-2) و کوبالامین (B-12) به دلیل تغییر رنگ ادرار به فلوئورسنت زرد-سبز شناخته شده هستند. مصرف بیش از حد بتاکاروتن یا ویتامین C نیز ممکن است منجر به تغییر رنگ ادرار به زرد تیره یا نارنجی شوند. بتا کاروتن که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود در مواد غذایی زرد و نارنجی رنگ مانند هویج و سیب زمینی شیرین یافت می شود. علاوه بر مرکبات، ویتامین C در غذاهایی مانند گوجه فرنگی، توت فرنگی و کلم بروکلی نیز وجود دارد.

داروهای خاص

برخی داروهای خاص مانند ریفامپین (ریفادین) ، فنازوپیریدین (پیریدیم) و ملین های حاوی سنا می توانند باعث قرمز یا صورتی و یا حتی نارنجی شدن ادرار شوند. سولفاسالازین (آزولفیدین) و برخی از داروهای شیمی درمانی هم می توانند باعث عوض شدن رنگ ادرار به نارنجی شوند. داروهای خاصی مانند پریماکین ، کلروکین ، نیتروفورانتوئین (ماکروبید) ، مترونیدازو ل، متوکلاربامول (روباکسین) و ملین های حاوی کاسکارا نیز می توانند باعث تغییر رنگ ادرار به قهوه ای شوند.

وجود خون در ادرار

وجود خون در ادرار بخاطر آسیب ، انسداد ، عفونت ، بیماری کلیوی ، بزرگ شدن خوش خیم پروستات یا سرطان می تواند باعث تغییر رنگ ادرار به قرمز یا صورتی شود. اصولا وجود خون در ادرار دلیلی برای نگرانی است و می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی برای سلامتی باشد بنابراین باید به دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشید.

مسمومیت با سرب یا جیوه

مسمومیت غذایی یا استنشاقی با سرب یا جیوه می تواند باعث تغییر رنگ ادرار به قرمز یا صورتی شود.

آسیب شدید عضلانی

آسیب شدید عضلانی و فعالیت بیش از حد عضلات می تواند باعث قرمز یا صورتی و یا قهوه ای شدن ادرار شود زیرا ورزش شدید بدون هیدراتاسیون یا مصرف آب و مایعات کافی می تواند منجر به تخریب عضلات شود. این مساله علاوه بر عضو شدن رنگ ادرار می تواند باعث دردهای شدید عضلانی شود.

بیماری ها و عفونت های خاص

نارجی شدن ادرار می تواند نشانه ای از وجود مشکلات در مجاری مجاری صفراوی یا کبد شما بوده به خصوص اگر رنگ مدفوع نیز روشن شده باشد. عفونت مجاری ادراری ناشی از باکتری سودوموناس آئروژینوزا و ابتلا به بیماری ارثی نادر هیپرکلسمی خوش خیم خانوادگی هم می تواند باعث تغییر رنگ ادرار به آبی یا سبز شود. برخی عفونت های دستگاه ادراری ، اختلالات کبدی و اختلالات کلیوی نیز می توانند باعث تغییرات رنگ ادرار به قهوه ای شوند.

بارداری

در دوران بارداری تغییر رنگ طبیعی ادرار می تواند برجسته تر باشد و معمولا از یک زرد بسیار روشن تا زرد تیره تر و تقریبا نارنجی زرد متغیر است. ادرار تیره تر در دوران بارداری معمولاً مربوط به کم آبی بدن است اگرچه می تواند ناشی از برخی داروها و شرایط پزشکی نیز باشد. اما شواهد تجربی حاکی از آن است که ادرار زرد روشن ممکن است علامت اولیه بارداری پس از لقاح باشد.

عفونت های ادراری در نوزادان

تغییرات رنگ ادرار در نوزادان غالبا رخ می دهد و شایع ترین علت آن ، عفونت های مجاری ادراری است. رنگ قرمز ادرار در نوزادان به علت وجود خون یا اسید اوریک بوده ولی با این حال تغییر رنگ ادرار به نارنجی در نوزادان بسیار نادر می باشد.

فاکتورهای خطر تغییر رنگ ادرار

سن و جنس شما ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری ها را افزایش داده که می تواند بر رنگ ادرار هم تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال ؛ تومورهای کلیوی یا مثانه در افراد مسن شایع تر است و خونریزی مجاری ادراری معمولاً با مشکلات کلیه یا مثانه مرتبط است. شرایط جدی تر مانند سرطان هم می تواند باعث خونریزی و صورتی یا قرمز شدن رنگ ادرار شود. حداقل 60 درصد از خانمها یک بار در طول زندگی خود،  UTI یا عفونت مجاری ادراری را که ممکن است همراه با خونریزی و تغییر رنگ ادرار باشد تجربه می کنند. ممکن است مردان هم به دلیل بزرگ شدن غده پروستات ، وجود خون در ادرار را تجربه کنند.

زمان مراجعه به پزشک

اگر تغییرات رنگ ادرار شما ناشی از خوردن برخی غذاها یا استفاده از دارو و همچنین کم آبی بدن نباشد ، باید به پزشک مراجعه کنید. وجود خون در ادار و تغییر رنگ ادرار به قهوه ای تیره به همراه  مدفوع رنگ پریده و رنگ پوست و چشم مایل به زرد نیاز به تشخیص پزشکی دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا