تمامی مطالب

مواد غذایی مفید و مضر برای درمان جوش صورت

مواد غذایی مفید و مضر برای جوش آکنه صورت و بدن به همراه معرفی خوراکی های باعث آکنه و روش درمان ان با غذاهای سالم را می خوانید.

مواد غذایی مفید و مضر برای آکنه

آکنه یکی از مشکلات پوستی رایج در بین مردم به ویژه میان جوانان و نوجوان است که در برهه از سن بنا به دلایل متعدد با آن روبرو هستند. هورمون ها ، تغذیه ، شرایط آب و هوا ، بیماری های مختلف از جمله عوامل مهم در بروز آکنه می باشند اما تحقیقات می گوید رژیم غذایی نقش اصلی را دارد. اگر رژیم غذایی اصلاح شود اثر عوامل محیطی نیز به حداقل میرسد و ترشح هورمون ها کنترل میشود.

نواحی درگیر تا درمان

معمولا این مشکل پوستی در نواحی؛ گردن ، صورت و شانه ها مشاهده میشود و در صورت عدم رسیدگی و درمان می تواند برای همیشه در پوست ماندگار شود.

مواد غذایی مضر برای آکنه ↓

شکر

تحقیقات نشان میدهد افرادی که مصرف شکر بالاتری دارند تا 30 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به آکنه و لکه های پوستی هستند. افزایش قند خون منجر به افزایش ترشح انسولین در بدن شده و انسولین بالا باعث تشدید آکنه میشود.

لبنیات

آزمایش ها و مطالعات انجام شده نشان داده است که بین آکنه و میزان مصرف لبنیات در نوجوان و جوانان همبستگی بالایی وجود دارد. گمان میرود که شیر و سایر فرآورده های آن باعث افزایش سطح انسولین خون میشوند که منجر به تشدید آکنه میگردد.

فست فود و نوشیدنی ها

غذاهایی نظیر همبرگر ، سوسیس ، سیب زمینی سرخ شده و پیتزا همچنین نوشیدنی هایی نظیر نوشابه و میلک شیک و انرژی زا ها به علت دارا بودن مقادیر بالایی از افزدونی ها ، چربی ، کالری و مواد نگهدارنده تا 43 درصد ایجاد و تشدید آکنه را افزایش میدهند. برای جلوگیری و کاهش آکنه (جوش) ضورت و بدن از مصرف غذاهای مضر از جمله فست فودها اجتناب کرده و یا خیلی کاهش دهید.

غذاهای سرشار از امگا 6

رژیم های غذایی سرشار از اومگا 6 مثل روغن زیتون و سویا ، ماهی و … باعث تشدید آکنه به ویژه در نوجوانان میشود. پیشنهاد میشود به حفظ تعادل در مصرف غذاهای دارای امگا 3 و امگا 6 دقت شود چراکه عدم رعایت تعادل در مصرف آنها منجر به التهابات بدنی و پوستی میشود.

شکلات

از سال 1920 تحقیقاتی برای اثبات ارتباط آکنه و شکلات انجام شده است اما هنوز به طور قطعی این ارتباط به اثبات نرسیده است. اما مطالعات اخیر نشان میدهد که شکلات سیستم دفاعی بدن در مقابل باکتری ایجاد کننده آکنه را کاهش میدهد و به این علت باعث ایجاد آکنه میشود. مصرف شکلات تلخ تا حدود دو هفته اثر منفی خود را بر روی آکنه و جوش های پوستی نشان میدهد.

میوه های خشک

میوه ها سرشار از ویتامین و مواد مغذی هستند اما نه هر شکلی از میوه ؛ چراکه در میوه های خشک شاخص گلیسمیک بالایی وجود دارد که باعث افزایش قند خون میشود و در ایجاد آکنه و تشدید آن موثر است.

آبمیوه غیرطبیعی

آب بسیاری از میوه ها حتی میوه های بسیار تازه و مقوی نیز باعث تشدید آکنه میشود. آب میوه های به علت داشتن مقادیر بالایی از شکر و بدون فیبر باعث افزایش قند خون شده و در نتیجه موجب تشدید بروز آکنه در پوست می شوند.

پودرهای مکمل پروتئینی

بسیاری از ورزشکاران از پودر های مکمل پروتئینی به شکل اسموتی و شیک استفاده میکنند اما لازم به ذکر است که این پودر ها باعث تشدید آکنه و التهابات پوستی میشوند.

کوکتیل ها و نوشیدنی های الکی

بسیاری از کوکتیل های الکی دارای مقادیر بالایی از شکر هستند که باعث افزایش قند خون میشوند علاوه بر آن خود الکل نیز پوست را خشک میکند. وقتی پوست خشک شود پوسته ها و لایه های مرده از سطح پوست به درستی جدا و کنده نمیشوند که در نتیجه این امر منجر به مسدود شدن منافذ پوستی و ایجاد آکنه میگردد.

خوراک صدف دریایی

بعضی از محصولات دریایی مثل ماهی خام (سوشی) ، خرچنگ و صدف برای آکنه و التهابات پوستی مناسب نیستند چراکه دارای مقادیر فراوانی از ید اند. درست است که بدن به ید و سایر مواد مغذی موجود در آنها نیز نیاز دارد اما بسیاری از افراد نسبت به مصرف محصولات دریایی حساس اند و باید مقادیر کمی از آن را مصرف کنند.

غذاهای التهابی برای آکنه

لیست غذاها و خوراکی هایی که افراد نسبت به آنها حساس اند و یا آلرژی دارند متفاوت است اما خوردن این گونه غذاها علاوه بر درگیر کردن دستگاه گوارشی اثری منفی بر پوست نیز میگذارد و التهابات و آکنه را به شکل چشمگیری تشدید میکند.

پروتئین های حیوانی

اگر آکنه ها و جوش ها بیشتر در ناحیه گردن و فک مشاهده شوند و نسبتا بزرگ و به رنگ قرمز تیره باشند نشانگر این است که ناشی از مصرف بیش از حد گوشت گاو ، مرغ و سایر محصولات حیوانی اند. باید در استفاده از خوراکی های مفید و مضر برای آکنه با آگاهی دقیق داشته باشید.

غذاهای چرب

هرگونه مواد غذایی که در روغن فراوانی سرخ و پخته شود باعث ایجاد انواع جوش ها و آکنه در صورت میشود پس بهتر است در مصرف روغن زیاده روی نشود.

نان سفید

نان سفید شاخص گلیسمیک بالایی دارد که باعث افزایش قند خون و در نتیجه افزایش انسولین میشود ، تحقیقات نشان داده است که نان سفید باعث سرعت بخشیدن به روند پیری پوست صورت نیز میشود.

سس مایونز

در ترکیبات بسیاری از سس های مایونز سویا نیز وجود دارد که باعث به هم خوردن ترشح هورمون ها شده و منجر به ایجاد جوش و آکنه در ناحیه فک و اطراف دهان میگردد.

غذاهای کنسروی

غذاهای یخ زده ، کنسرو شده و یا نیمه پخته دارای مقادیر بالایی از نگهدارنده ها و مواد شیمایی ، شیرین کننده و یا ادویه های تند مصنوعی هستند که در تشدید کردن التهابات پوستی نقش موثری را بازی میکنند.

کافئین

کافئین باعث افزایش قند خون میشود و مدت زمان بیشتری نیز طول میکشد تا قند خون دوباره به حالت اولیه ی خود برگردد.

مواد غذایی مفید برای آکنه

چای سبز

چای سبز فواید بسیاری برای کل بدن و سلامت روانی دارد همچنین اثری به شدت مثبت بر روی التهابات پوستی و آکنه نیز میگذارد. فقط کافی است به مدت دو هفته چای سبز مصرف کنید تا تاثیر آن را به چشم خود ببینید.

زرد چوبه

زرد چوبه قرن ها است که با خاصیت درمانی و شفا بخشی مورد مصرف قرار میگیرد. بتازگی تحقیقات ثابت کرده است که زردچوبه نقش چشمگیری در کاهش فعالیت باکتری های ایجاد کننده آکنه (جوش) پوست ایفا می کند.

امگا 3 

همانطور که در بالا نیز ذکر شد رعایت تعادل امگا 3 و امگا 6 در رژیم غذایی بسیار مهم است پس از مصرف مواد غذایی دارای اومگا 3 غافل نشوید.

سبزیجات

سبزی هایی از قبیل اسفناج ، کاهو ، جعفری و سایر سبزی ها باعث کاهش آکنه میشوند و به داشتن پوستی شفاف و سالم کمک میکنند.

ویتامین های D ، A و E

پیشنهاد میشود که در سبد غذایی خود از مواد غذایی که دارای ویتامین A و ویتامین D و E برای کاهش آکنه و التهابات پوستی مصرف شوند.

● ویتامین A: هویج ، سیب زمینی شیرین ، طالبی ، کدو و زرد آلو

● ویتامین D : نور خورشید و مکمل های این ویتامین

● ویتامین E: بادام زمینی ، بروکلی ، فندق و دانه های آفتاب گردان

رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای سرشار از سبزیجات ، حبوبات و میوه های تازه است و مصرف لبنیات و غذاهای چرب نیز بسیار پایین است.

زینک

تحقیقات حاکی از آن است که مصرف مواد غذایی سرشار از زینک از قبیل بادام هندی ، دانه های کدو تنبل و عدس به کاهش مشکلات پوستی و آکنه کمک فراوانی میکنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا