تمامی مطالب

پوست را با ویتامین ها زیبا کنیم

ویتامین های زیبا کننده لازم برای پوست به همراه معرفی منابع مواد غذایی انواع ویتامین ها برای پوست صورت و بدن را می خوانید.

ویتامین های زیبا کننده پوست

بی شک مراقبت از پوست ، وسیع ترین عضو بدن ، امری به شدت ضروری و حیاتی است ، ویتامین ها از اصلی ترین نیاز های بدن بویژه برای پوست به شمار میروند. در صورتی که پوست ویتامین های مورد نیازش را به طور کامل دریافت کند ● چین و چروک ● خشکی ● پوسته پوسته شدن ● قرمزی و حساسیت شدید پوستی ● قسمت های تیره پوست به طور چشمگیری کاهش می یابند. ویتامین ها علاوه بر بودن در مواد غذایی مختلف ، به شکل های مختلفی از قبیل محصولات آرایشی و مراقبتی ، ماسک های صورت ، محلول های تقویتی پوست و یا قرص های مکملی نیز در بازار موجود اند.

ویتامین D

ویتامین D معمولا از تابش نور خورشید به پوست بدن ساخته میشود. به این شکل که نور خورشید کلسترول را به ویتامین D تبدیل میکند سپس توسط کلیه ها و کبد جذب میشود و در بدن به جریان در می آید و باعث ساخته شدن سلول های سالم میشود  ، سلول های پوست صورت نیز تحت تاثیر این ویتامین قرار میگیرند. پس پیشنهاد میشود روزانه حداقل 10 دقیقه در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرید. مواد غذایی سرشار از ویتامین D عبارتند از:

● ماهی سالمون

● کنسرو ماهی

● قارچ

● تخم مرغ

● آب پرتقال

● شیر سویا

● شیر گاو کم چرب

● ماهی تیلاپیا

● ماست

ویتامین C

ویتامین C معمولا در بسیاری از محصولات مراقبتی از پوست یافته میشود . دلیلش این است که نقشی مهم در کلاژن سازی دارد که باعث سلامتی و جوانی پوست و کاهش چین و چروک ها میشود. همچنین این ویتامین که از جمله ویتامین لازم برای پوست است باعث می شود جلوگیری از آسیب سلول ها می گردد و کمک میکند که اثر زخم ها و اسکار های پوستی سریعتر درمان شوند. اگر پوستی به شدت خشک و یا بسیار چرب دارید میتوانید به کمک این ویتامین ترشحات پوستی را کنترل کنید و پوستتان را به حالت نرمال در بیاورید. مواد غذایی سرشار از ویتامین C عبارتند از :

● کیوی

● توت فرنگی

● هندوانه

● طالبی

● آناناس

● بروکلی

● کلم

● اسفناج

● سیب زمینی

● گوجه فرنگی

● فلفل سبز و قرمز

● انبه

ویتامین E 

ویتامین E و ویتامین C هر دو از پوست در مقابل پروتو های فرابنفش خورشید محافظت میکنند که این باعث کاهش چین و چروک و تیرگی های پوستی میشود. این ویتامین از التهابات پوستی پیشگیری میکند و خشکی بیش از حد پوست را درمان میکند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز میشود. پوست بدن بزرگسالان به طور میانگین روزانه به 15 میلی گرم ویتامین E نیاز دارد. مواد غذایی سرشار از ویتامین E عبارتند از:

● آجیل

● دانه ی آفتابگردان

● اسفناج

● بروکلی

● آواکادو

● خرچنگ

● کیوی

● میگو

ویتامین K

ویتامین k باعث میشود روند بهبود در نواحی آسیب دیده و یا مورد حراجی قرار گرفته پوست سریع تر انجام شود همچنین باعث استحکام استخوان ها و سلامت قلب در بزرگسالان و کاهش سیاهی زیر چشم ها و کاهش ترک های پوستی نیز میگردد.

مواد غذایی سرشار از ویتامین k عبارتند:

● اسفناج

● کاهو

● شلغم

● کلم

● جعفری

● بروکلی

● ماهی

● گوشت مرغ

● تخم مرغ

● کیوی

● آلو

ویتامین A

هر دو سطح داخلی و خارجی پوست به ویتامین A نیاز دارند چراکه باعث افزایش قابلیت ارتجاعی پوست و کند شدن روند پیری سلول ها میشود و در مقابل پرتو های فرابنفش خورشید از پوست مراقبت میکند حتی اگر کرم ضد آفتابی هم بر روی پوست نباشد. اگر پوست بدن به اندازه ی مورد نیاز از این ویتامین را دریافت نکند ممکن است پوست خشک شود و یا حس خارش بوجود بیاید.

مواد غذایی سرشار از ویتامین A عبارتند :

● تخم مرغ

● شیر

● پرتقال و میوه های رنگ زرد و نارنجی

● بروکلی

● اسفناج

● کره

● هویج

● سیب زمینی شیرین

● کاهو

● پسته

● میوه های خشک

● گریپ فروت

● پاپایا

ویتامین B5

این ویتامین که با نام اسید پانتوتنیک نیز شناخته میشود یکی از بهترین و موثر ترین ویتامین ها برای سلامت پوست و مو به شما میرود. ویتامین B5 باعث نرمی و مرطوب شدن پوست و مو میشود و از خارش و التهابات پوستی جلوگیری میکند و باعث تسریع روند بهبود زخم های پوستی نیز میگردد. مواد غذایی سرشار از ویتامین B5 عبارتند از:

● آواکادو

● سینه ی مرغ

● عدس

● قارچ

● تخم مرغ

● لوبیا

● نخود فرنگی

● ذرت

● بروکلی

● جگر

ویتامین B9

اسید فولیک یا ویتامین B9 از جمله ویتامین لازم برای پوست می باشد که نقشی مهم در سلامت پوست ایفا میکند چراکه خاصیت مرطوب کنندگی و کند کردن روند پیری پوست را دارد و سرشار از آنتی اکسیدان است. مواد غذایی سرشار از ویتامین B9 عبارتند از:

● حبوبات

● مارچوبه

● تخم مرغ

● اسفناج

● کاهو

● چغندر

● مرکبات

● جوانه گندم

● موز

● آواکادو

● ذرت شیرین

ویتامین B3

این یتامین نیز نقش مهمی در سلامت و زیبایی پوست ایفا میکند چراکه باعث قویتر شدن لایه های پوستی میشود. یعنی کمک میکند پوست مرطوب ، نرم و سالم بماند و آلودگی ، گرد و خاک و مواد شیمایی کمتری جذب منافذ پوستی شود. در نتیجه پوستی درخشان با جوش ها و التهابات کمتری را به ارمغان می آورد. مواد غذایی سرشار از ویتامین B3 عبارتند از :

● سینه مرغ

● بوقلمون

● بادام زمینی

● آواکادو

● برنج قهوه ای

● نخود سبز

● سیب زمینی

● گوشت قرمز

● نان

● شیر و فراورده های آن

● عدس

● کشمش

● شلیل

ویتامین K2

ویتامین K2 از جمله ویتامین های زیبا کننده پوست می باشد که  با نام مناکینون نیز شناخته میشود باعث حفظ خاصیت ارتجاعی و بهبود کلاژن سازی پوست شده و در نهایت موجب جوانی و شادابی پوست و همچنین باعث سلامت استخوان ها نیز میگردد. مواد غذایی سرشار از ویتامین K2 عبارتند از :

● گوشت

● مرغ

● حبوبات

● پنیر

● جگر

زینک

زینک به بهبود آسیب های پوستی و زخم ها کمک کرده ، همچنین از پوست در مقابل پروتو های فرابنفش مراقبت میکند و سلامت عمومی بدن را ارتقا میدهد. مواد غذایی سرشار از زینک عبارتند از:

● گوشت

● صدف

● حبوبات

● آجیل

● لبنیات

● تخم مرغ

● کاهو

● شکلات تلخ

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا