تمامی مطالب

انواع سردرد ها و علت های درمانی

انواع سردرد ها و علت آن با عکس به همراه روش های مختلف درمان سردرد میگرنی ، پیشانی ، عصبی و پشت سر را بصورت علمی می خوانید.

انواع سردرد ها و علت آن

سردرد به عوامل مختلفی بستگی دارد و ناشی از سیستم عصبی مرکزی است. سردرد های طولانی مدت می تواند اثری منفی بر کیفیت زندگی بگذارد و باعث ایجاد اختلال در جنبه های مختلف زندگی فرد شود.

انواع سر درد ها (10 مورد)

سردردها با توجه به علائم و محل درگیری ، به چندین دسته تقسیم میشوند که قدم اول در درمان سردرد ، شناخت نوع آن است.

1- سردرد های تنشی

همانطور که از نامش پیداست این نوع سردرد ناشی از فشار های روانی و مشکلات زندگی میباشد. سردرد های تنشی ممکن است از پیشانی یا گردن شروع شوند و سپس کل سر را درگیر کنند که نوع سردرد پراکنده و نامنظم است و به نوعی باعث سنگینی سر میشود.

2- سردرد های میگرنی

انواع سردرد های میگرنی از ناحیه چشم و یا پیشانی شروع میشوند و با گذر زمان تشدید میابند. در طول سردرد های میگرنی بینایی دچار اختلال میشود و فرد به نور و صدا حساس میشود همچنین احساس حالت تهوع میکند که در نهایت منجر به استفراغ هم میگردد. دردهای میگرنی ممکن است چندین ساعت تا چندین روز به طول بینجامد.

3- سردرد های سینوسی

این سردرد ناشی از انسداد و یا التهاب سینوس ها میباشد که معمولا در ناحیه ی چشم ها ، بینی و پشت گونه ها حس میشود. واکنش های آلرژیک ، عفونت و یا سرماخوردگی های شدید علت این نوع سردرد است.

4- سردرد TMJ 

این نوع سردرد ، ناشی از مشکلات آرواره ای ، ورم آرواره و یا دررفتگی آن میباشد. به هم خوردن دندان ها هنگام شب و ساییده شدن آنها میتواند باعث تشدید آن گردد. این سردرد گیجگاه ، گوش و گونه ها و شانه ها را درگیر میکند.

5- سردرد بعد از سانحه 

این نوع سردرد حدود 2 یا 3 روز بعد از ضربه به سر ، طی سانحه و یا تصادف رخ میدهد که باعث ایجاد اختلال در تمرکز ، حساسیت به نور ، سرگیجه و کج خلقی میشود. سردرد بعد از سانحه معمولا تا یک ماه بهتر میشود اما باید توسط پزشک تحت نظر باشید.

6- سردرد های هورمونی

این نوع سردرد ها ناشی به هم خوردن دوره های ترشحی هورمون ها در دوران حاملگی ، یائسگی و عادت های ماهیانه بوجود می آید که معمولا با به حالت عادی برگشتن چرخه ی هورمون ها بهبود میابد.

7- سردرد های برگشتی

این نوع سردرد زمانی بوجود می آید که از یک نوع داروی مسکن بیش از 2 یا 3 بار در هفته ، یا بیش از 10 بار در طول یک ماه استفاده شود. زمانی که اثر مسکن کاهش میابد سردرد به شکلی شدید تر و دردناک تر بر میگردد. معمولا هنگام صبح این نوع سردرد شدیدتر میشود.

8- سردرد های خوشه ای

این نوع سردرد یکی از شدید ترین انواع سردرد ها به شمار میرود و بسیار تیز و دردناک است. سردرد خوشه ای با قرمزی چشم ها و آبریزش بینی ، عرق کردن صورت ، درد اطراف ناحیه ی چشم همراه است و معمولا تنها یک سمت از سر را درگیر میکند و به مدت 15 دقیقه تا 3 ساعت طول میکشد.

9- سردرد ناشی از کافئین 

زمانی که به صورت مداوم کافئین مصرف شود بدن و مغز به آن عادت میکند و در صورت عدم رسیدن کافئین به مغز ، باعث ایجاد سردرد میشود. البته لازم به ذکر است که همه افرادی که کافئین زیادی مصرف میکنند دچار اینگونه سردرد نمیشوند.

10- سردرد فعالیتی

ممکن است بعضی افراد بعد از تحرکات شدید بدنی مثل وزنه برداری ، دویدن ، رابطه ی جنسی و … دچار سردرد بشوند. بعد از تحرکات شدید بدنی ، میزان گردش و جریان خون در جمجمه به شدت افزایش میابد که در نتیجه باعث سردرد میشود. این نوع سردرد مدت زیادی فرد را درگیر نمیکند و تا چند دقیقه تا چند ساعت بعد بهبود میابد.

علت سردرد چیست ↓

درد ایجاد شده در ناحیه سر معمولا از ترکیب سیگنال های مغزی ، رگ های خونی و اعصاب ایجاد میشود. علت ایجاد پیام درد و در نتیجه سردرد ها میتوانید ناشی از عوامل زیر باشد.

بیماری

بیماری هایی از قبیل سرماخوردگی ، التهابات گلو ، التهابات گوش ، تب های شدید ، لوپوس ، بیماری های کلیوی و سینوزیت ممکن است باعث ایجاد سردرد شوند.

محیط زندگی

صداهای همسایگان و ماشین ها ، بوی غذا ها و عطر ها ، نور های اضافی ، تغییرات آب و هوایی ، کیفیت آب محل زندگی ، کیفیت هوای محل زندگی و … میتواند باعث ایجاد سردرد شود.

سبک زندگی

ایجاد اختلال در چرخه ی خواب ، استفاده ی بیش از حد از دارو و مسکن ، خوردن غذاهای ناسالم ، مصرف مواد مخدر و نوشیدنی های الکی ، نخوردن غذا ، افزایش و یا کاهش وزن شدید و … میتواند زمینه ساز ایجاد سردرد های شدید باشد.

وضعیت روانی

استرس ، اضطراب ، افسردگی ، طلاق ، مشکلات خانوادگی ، تغییر محل زندگی و یا مدرسه ، مرگ و یا بیماری ، مهاجرت و مسافرت و … میتواند باعث ایجاد فشار های روانی و در نتیجه سردرد های شدید شود.

ژنتیک

بعضی از سردرد ها مثل میگرن زمینه ی ارثی وراثتی دارد. تحقیقات نشان میدهد حدود 90 درصد جوانان و نوجوانان مبتلا به میگرن ، در خانواده خود معمولا افراد مبتلا به میگرن دیگری نیز دارند.

وضعیت جسمانی

افراد مبتلا به بیماری های مختلف و یا سرطان ، افراد تحت دوره های شیمی درمانی ، افرادی که اخیرا تحت عمل جراحی قرار گرفته اند ، خانم هایی که به تازگی زایمان کرده اند و کسانی که کم خونی دارند ممکن است به علت مصرف مداوم دارو ، وارد شدن مواد شیمیایی به بدن ، از دست دادن خون و تضعیف سلامت عمومی بدن دچار سردرد بشوند.

راه درمان سردرد ها چیست ؟

در اینجا مایلیم به معرفی راه های موثر و ساده در کاهش سردرد ها بپردازیم پس از برسی نوع سردرد و مطالعه ی علائم در قدم اول باید :

مراجعه به پزشک

لازم است که بعد از شناسایی نوع سردرد خود و مطالعه آن ، برای کسب اطلاعات بیشتر و درمان به پزشک خود مراجعه کنید تا دارو های مورد نیاز خود را تهیه کنید. هرگز با توجه به منابع اینترنتی برای خود و عزیزان تان نسخه پیچی نکنید.

نوشیدن آب

کاهش آب بدن نه تنها میتواند زمینه ساز بسیاری از انواع سردرد ها مثل میگرن و سردرد تنشی باشد ، بلکه وضع سردرد را شدیدتر و غیر قابل تحمل تر نیز میکند. تحقیقات حاکی از آن است که مصرف آب علائم ناشی از سردرد را در مدت 30 دقیقه الی 3 ساعت کاهش میدهد.

خوردن غذاهای غنی از منیزیم

منیزیم یکی از مواد مغذی به شدت لازم و ضروری برای بدن به شمار میرود که باعث کنترل قند خون و انتقالات بهتر پیام های عصبی میشود و در کاهش و درمان سردرد  ها نیز به شدت موثر است. تحقیقات نشان داده است کسانی که به طور مداوم دچار سردرد میشوند ، سطح منیزیم پایینی دارند. میتوانید منیزیم را به صورت قرص نیز تهیه کنید.

محدود کردن مصرف الکل 

معمولا مصرف الکل باعث ایجاد سردرد در بسیاری از افراد میشود ، تحقیقات نشان میدهد نوشیدن الکل باعث ایجاد سردرد های تنشی و خوشه ای میگردد. بعد از خوردن الکل بدن از طریق ادرار آب و الکترولیت های زیادی را دفع میکند که منجر به سردرد و یا تشدید آن میشود.

خواب کافی

محرومیت از خواب کافی باعث ایجاد اختلال در سلامت عمومی فرد و سردرد های دردناک میشود. تحقیقات حاکی از آن است که خواب کمتر از 7 ساعت در افراد باعث ایجاد سردرد میشود ؛ لازم به ذکر است مشاهده شده خواب بیش از حد نیز باعث ایجاد سردرد میشود پس باید از کم خوابی و یا خواب بیش از حد دوری کنید.

دوری از غذاهای دارای هیستامین

هیستامین نوعی ماده شیمایی است که نقش مهمی در سیستم عصبی ، دستگاه گوارشی و سیستم دفاعی بدن ایفا میکند. اما تحقیقات حاکی از آن است که ممکن است مواد غذایی دارای هیستامین مثل ماهی دودی ، آبجو ، شراب ، بعضی از گونه های پنیر مثل چدار و پارمسیان باعث ایجاد سردرد در بعضی افراد شود. بعضی از افراد به علت نوعی اختلال در آنزیم ها قادر به دفع هیستامین از بدن نیستند در نتیجه هیستامین دفع نشده منجر به سردرد های مکرر میشود.

استفاده از روغن های معطر

روغن های معطر معمولا از ترکیب مایع بدست آمده از گیاهان معطر و مفید ساخته میشوند. پیشنهاد میشود برای رفع سردرد های دردناک مثل میگرن و سردرد های تنشی از روغن نعنا و اسطوخودوس استفاده شود.

ویتامین بکمپلکس (B- complex)

ویتامین های گروه B نقش مهمی در سلامت عمومی بدن و درمان سردرد ها ایفا میکنند. تحقیقات نشان داده است که مکمل های ویتامین B مثل ریبوفلاوین B2 ، فولات B12 ، پیریدوکسین B6 به کاهش سردرد ها کمک فراوانی میکنند. بکمپلکس تمامی عضو های خانواده ی ویتامین B را در خود دارد و به طور طبیعی به کاهش سردرد کمک میکند.

استفاده از کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد یا یخ در ناحیه گردن یا سر ، رگ های خونی این ناحیه را تنگ تر و هدایت پیام های عصبی را کند تر میکند که به کاهش سردرد منجر میشود.

کاهش فشار وارد بر جمجمه

هنگام سردرد نباید به ناحیه سر و جمجمه هیچگونه فشاری وارد شود ؛ عینک ، کلاه ، هد بند ، هدفون و… باعث تشدید سردرد میشود.

قرص های کوآنزیم coQ10

کوآنزیم به طور طبیعی در بدن تولید میشود و به تبدیل غذا به انرژی و انجام واکنش های درون بدن کمک فراوانی میکند. آزمایش ها و مطالعات انجام شده بر روی 80 نفر نشان داده است که قرص های کوآنزیم به کاهش میگرن و علائم مختلف آن مثل حالت تهوع کمک فراوانی میکند.

ایجاد تغییر در رژیم غذایی

بدن حساسیت به مواد غذایی مختلف را معمولا از راه سردرد ، خارش ، تهوع و تنگی نفس نشان میدهد پس بهتر است بعد از مصرف غذایی مختلف به واکنش بدنتان به آن دقت کنید. معمولا قهوه ، مرکبات ، الکل و شکلات باعث واکنش و ایجاد حساسیت در بدن بسیاری از افراد میشود.

امتحان کردن طب سوزنی

طب سوزنی یک تکنیک قدیمی و سنتی چینی است که سوزن های نازکی در نقاط خاص بدن فرو برده میشود. مطالعه ی انجام شده بر روی 4400 نفر نشان داده است که طب سوزنی در کاهش سردرد به ویژه میگرن بسیار موثر عمل میکند.

درمان سردرد با یوگا

یوگا ورزشی بی نظیر برای کاهش استرس ، اضطراب ، درد و افزایش انعطاف پذیری بدن به شمار میرود و باعث افزایش کیفیت زندگی نیز میشود. یوگا باعث کاهش بسیاری از سردرد ها بویژه میگرن میشود.

اجتناب از بو های غلیظ 

بوی غلیظ بعضی از عطر ها و ادکلن ها ، بوی مواد شوینده و بهداشتی ، سیگار و دود ممکن است باعث ایجاد سردرد در بسیاری از افراد بشود. مطالعات نشان داده است بوهای غلیظ میتواند باعث ایجاد و تشدید میگرن و سردرد های تنشی بشوند.

اجتناب از نیترات و نیتریت

نیترات و نیتریت به منظور جلوگیری از رشد باکتری ها و تازه ماندن محصولاتی از قبیل هات داگ ، سوسیس و بیکن اضافه میشود. نیتریت باعث گشاد شدن رگ های خونی و ایجاد سردرد در بسیاری از افراد میگردد.

نوشیدن چای زنجبیل

زنجبیل با دارا بودن مواد مغذی فراوان از سردرد و حالت تهوع ، استفراغ و سایر علائمی که با سردرد همراه است پیشگیری میکند. زنجبیل در کاهش درد میگرن موثر تر از دارو ها عمل میکند.

نوشیدن چای ریحان

با اضافه کردن 3 یا 4 برگ ریحان به آب جوش و اضافه کردن کمی عسل چای ریحان آماده است ریحان همانند مسکنی قوی عمل میکند و سردرد را کاهش و حتی درمان می کند.

تمرین های تنفسی و ماساژ

هنگام سردرد ، سعی کنید نفس های عمیقی بکشید تا اکسیژن زیادی وارد بدنتان شود. میتوانید برای کاهش سردرد شانه ، گردن صورتتان را ماساژ دهید ، ماساژ باعث افزایش جریان گردش خون و کاهش گرفتگی های عضلانی میشود و سردرد را کاهش میدهد.

ورزش

یکی از موثرترین راه های کاهش سردرد ، افزایش فعالیت های فیزیکی است ، اگر زمان کافی برای ورزش و رفتن به باشگاه ندارید ، میزان پیاده روی خود را افزایش بدهید.

محدود کردن نور و روشنایی

منابع نورانی شدید مثل چراغ ها ، نور صفحه گوشی و یا کامپیوتر میتواند باعث ایجاد سردرد بشود پس سعی میزان استفاده از نور های مصنوعی را خانه تان کم کنید. چراغ های اضافه را خاموش کنید و کمتر به صفحه گوشی و کامپیوتر نگاه کنید و شب ها در تاریکی مطلق بخوابید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا