تمامی مطالب

علت ضعف و سستی بدن چیست؟

علت ضعف بدن و بی حالی توام با خستگی و سرگیجه به همراه حال تهوع ، سردرد چیست و آشنایی با ضرورت های پیگیری پزشکی را می خوانید.

علت ضعف بدن و سستی چیست؟

ضعف بدن با خستگی و احساس کسالت همراه است بطوری که فرد ممکن است حتی قادر به تکان دادن قسمت های خاصی از بدن خود نباشد. این ضعف دلایل متعددی دارد که بسیاری از مواقع موقتی می تواند بخاطر بیماری های خاص باشد اما در مواردی نیز دائمی است و نیاز به روش های درمانی خود دارد.

ضعف بدن به دو دسته تقسیم میشود ↓

1- ضعف قسمت های خاص بدن

در این مورد احساس ناتوانی و ضعف فقط در قسمت خاصی از بدن مثل دست ها و پاها مشاهده میشود و کل بدن را درگیر نمیکند در این حالت فرد ممکن است دچار حالات زیر بشود:

● گرفتگی عضلات

● انقباض عضلات

● لرزش های شدید و غیر قابل کنترل

2- ضعف کل بدن

این مورد شبیه احساس سرماخوردگی و آنفولانزا است و به نوعی فرد در تمامی قسمت های بدنش احساس خستگی و ضعف میکند که فرد ممکن است دچار حالات زیر نیز شود:

● تب

● درد در نقاط خاص

● علائمی مشابه سرماخوردگی

چه چیزی باعث ضعف بدن میشود ؟

بی تحرکی و ورزش نکردن

گاهی ممکن است فرد حس کند دیگر قادر به انجام کارهایی نیست که زمانی به راحتی میتوانست آنها را انجام بدهد که یکی از اصلی ترین دلیل آن کاهش تحرک و فعالیت های فیزیکی است. ماهیچه ها در اثر عدم استفاده رفته رفته ضعیف میشوند و در مقابل وزن و چربی های بدن افزایش میابد به این علت پیشنهاد میشود حتما ورزش و پیاده روی را برنامه ی کارهای روزمره خود بگنجانید.

بیماری های روانی

بعضی بیماری ها و یا فشار های روانی ممکن است باعث ضعف و ناتوانی بدن شود:

● افسردگی های فصلی

● استرس

● اضطراب شدید

● بیخوابی های روانی

● مشکلات روزمره

● اختلال دوقطبی

اگر ریشه ی ضعف و درد های عضلانی روانی باشد ممکن است فرد احساس بی ارزشی ، نا امیدی ، بی کسی و تنهایی نیز بکند. در این صورت بهتر است فرد در کنار دارو درمانی ، از مشاوره و جلسات روان درمانی نیز غافل نشود.

بیماری آدیسون

این مشکل زمانی رخ میدهد که غدد فوق کلیوی فرد به اندازه ی کافی هورمون های کورتیزول و آلدسترون تولید نمیکند. علاوه بر احساس ضعف و خستگی در بدن ممکن است فرد دچار شکم درد ، کاهش اشتها ، کاهش وزن و خستگی مزمن شود.

علت ضعف بدن بخاطر کم خونی

کم خونی زمانی رخ میدهد که سطح هموگلوبین فرد پایین باشد که اغلب به خاطر کمبود آهن بروز می کند. فرد کم خون ممکن است علاوه بر خستگی ، کسالت ، ضعف بدن دچار سردرد ، سردی دست و پا و ضربان نامنظم قلب شود.

بیماری های قلبی

درصورتی که فرد مبتلا به بیماری های قلبی باشد به علت اختلال در تپش های قلب اکسیژن لازم به عضلات و ماهیچه ها به درستی نمیرسد در نتیجه فرد احساس ناتوانی و خستگی شدید میکند.

بیماری های ریوی

مشکلات تنفسی و ریوی توانایی بدن برای جذب اکسیژن لازم را به شدت کاهش میدهند و از آنجایی که عضلات و ماهیچه ها به اکسیژن نیاز دارند در صورت عدم دریافت آن به شدت ضعیف و ناتوان میشوند.

سندرم خستگی مزمن

در این سندرم دلایل موجهی برای خستگی و ضعف بدن پیدا نمیشود و فرد از بی خوابی ، کسالت ، درد ، مشکل توجه و تمرکز ، ضعف عضلات و… رنج میبرد.

عدم تعادل الکترولیت ها در بدن

الکترولیت ها به عملکرد مغز ، قلب ، ماهیچه ها و سیستم عصبی کمک میکند. اگر مقدار الکترولیت هایی مثل کلسیم ، پتاسیم ، سدیم و … در بدن کم باشد ممکن است باعث ضعف بدن شود. عوامل زیر باعث تشدید این حالت در بدن میشود:

● از دادن آب بدن از طریق عرق ، اسهال ، استفراغ

● شیمی درمانی

● رژیم غذایی ناسالم

● مصرف آنتی بیوتیک

دیابت

دیابت زمانی رخ میدهد که بدن قادر به تولید انسولین کافی ، و یا استفاده مناسب از انسولین نباشد که ممکن است باعث آسیب به سیستم عصبی و ضعف بدن بشود. ضعف عضلات ، خستگی و کسالت نیز ممکن است در فرد مبتلا رخ بدهد.

فیبرومیالژیا

این بیماری نوعی بیماری مزمن است که باعث احساس ضعف و درد در ماهیچه ها شود که فرد مبتلا ممکن است از موارد ذکر شده در زیر نیز رنج ببرد:

● تغییرات حالات روانی

● خستگی مداوم

● ضعف حافظه

مشکلات خوابی

مشکلات خوابی ممکن است ناشی از بیماری هایی مثل نارکولپسی ، کار در شیفت های شبانه و یا عوارض جانبی دارو ها و… باشد. چون بدن به مقدار مورد نیاز استراحت نمیکند و یا برعکس بیشتر از مقدار نیاز میخوابد ، ناتوانی و ضعف در عضلات مختلف بدن مشاهده میشود.

آنفولانزا

ویروس آنفولانزا ممکن است باعث ایجاد ضعف موقتی در عضلات ، تب ، سرفه ، گلو درد و خستگی بشود.

بیماری MS (ام اس)

این بیماری با گذر زمان نه تنها بهتر نمیشود بلکه تشدید میگردد و رفته رفته کل بدن را درگیر میکند. اگر به موقع درمان نشود زندگی روزمره فرد را فلج میکند ، این بیماری عضلات و ماهیچه های بدن را درگیر میکند و سرعت واکنش را کاهش میدهد.

هاری

هاری در اثر تماس با بزاق حیوان آلوده حاصل میشود که می تواند از علت های خستگی ، ضعف ، سردرد ، احساس گیجی و منگی ، گرفتگی و درد عضلات بدن و حتی تشنج شود.

مننژیت

مننژیت باعث ایجاد عفونت در مغز و نخاع میشود که علاوه بر ایجاد ضعف در عضلات و ماهیچه ها باعث ایجاد تب ، تهوع و سفتی گردن نیز میگردد و باید سریعا درمان شود.

توکسوپلاسموز

این بیماری نوعی عفونت انگلی است که باعث خستگی ، تب ، خستگی و تشنج میشود.

سفلیس

سفلیس نوعی بیماری مقاربتی است که باعث کاهش وزن ، خستگی ، ضعف عضلات ، سردرد و گلو درد میشود.

لوپوس

بیماری لوپوس قسمت های خاصی از بدن مثل قلب ، مغز ، شش ها و مفاصل را درگیر میکند که خستگی و ضعف عضلات از اصلی ترین نشانه های این بیماری است. یکی از ده ها علت ضعف بدن و خستگی می تواند لوپوس باشد اما نیاز به بررسی کامل علائم و تست های پزشکی است.

علت ضعف بدن بخاطر تیروئید

در کمک کاری تیروئید فرد مبتلا ممکن است دچار درد و ضعف شدید عضلات ، خستگی و کسالت بشود که در صورت انجام فعالیت های فیزیکی و ورزش شدیدتر میگردد.

علائم دیگر کم کاری تیروئید عبارتند از :

● کاهش وزن

● پوست و مو های خشک

● کاهش ضربان قلب

● احساس سرما

● افسردگی

● تغییرات خلق و خو

درماتومیوزیت

این بیماری خود ایمنی نادر ماهیچه ها و عضلات را درگیر میکند و باعث تضعیف و زخم در عضلات میشود.

مشکلات تغذیه ای 

غذاهایی که ما میخوریم باید انرژی مورد نیاز بدنمان را تامین کنند اما گاهی عکس این قضیه رخ میدهد. بعضی غذاها می تواند باعث ایجاد حساسیت و آلرژی در بدن بشوند که در این صورت نه تنها انرژی بدن تامین نمیشود بلکه باعث ایجاد ضعف در عضلات نیز میگردد. بهتر است برای آگاهی از مواد غذایی که برای بدنتان مناسب نیستند ، به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

برای ارتقا سلامت بدن بهتر است:

● به اندازه ی کافی آب بخورید.

● در مصرف فست فود و غذاهای چرب زیاده روی نکنید.

● به اندازه ی کافی میوه و سبزیجات بخورید.

● اگر مبتلا به بیماری خاصی هستید ، درباره ی رژیم غذایی خود با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

حاملگی

در دوران حاملگی سطح استروئید در خون افزایش پیدا میکند که اگر با کمبود آهن نیز همراه شود منجر به کم خونی میشود که ضعف ماهیچه ها و خستگی را به دنبال دارد. بهتر است در این دوران زیر نظر متخصص و مربی مناسب حرکات کششی و ورزش های مناسب انجام شود تا کمر درد و بدن درد را کاهش دهد.

عوارض جانبی داروها

معمولا داروهایی که برای درمان و کنترل بیماری های قلبی ، ایدز ، تیروئید ، ام اس ، کلسترون و سرطان تجوز می شود باعث خستگی و ضعف عضلات بدن با درد می شود. برای این نوع علت های ضعف بدن و بی حالی که بخاطر مشکلات دارویی ایجاد می شود باید با پزشک خود مشورت کنید.

آیا ضعف بدن امری نگران کننده است 

ضعف بدن دلایل فراوانی دارد اما در حالت کلی امری نگران کننده نیست و قابل درمان است ولی با ظهور علائم زیر باید به پزشک متخصص مراجعه کنید:

● سردرد

● گیجی

● درد در قفسه سینه

● مشکل در تنفس

● مشکل در تکلم

● مشکل در دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا