بیوگرافی

زندگی شخصی هنری شهرام ناظری

شهرام ناظری متولد 29 بهمن 1328 در کرمانشاه، خواننده است. دانش آموخته آزاد موسیقی در محضر اساتید مشهور ایرانی است، این موسیقیدان و آهنگساز به شوالیه معروف است و در آثار خود بیشتر از شعرهای مولانا بهره می برد.

خانواده هنری

ناظری در محله برزه دماغ و کوچه یخچالی شهر کرمانشاه از یک خانواده کرد زبان به دنیا آمد، او صدای دلنشین خود را از پدر و مادرش به ارث بود.

شروع یادگیری موسیقی

در کوکی توسط مادرش با شعر و آواز و توسط پدرش با ردیف های آوازی و نواختن سه تار آشنا شد و مدتی نیز از محضر بزرگ خانواده استاد پرویز خان نظری موسیقیدان استفاده کرد.

ورود به رادیو

ناظری در 7 سالگی اولین برنامه خود را در رادیو کرمانشاه اجرا کرد و چند سال بعد در 11 سالگی توانست به رادیو تلویزیون ملی راه پیدا کند.

زیر نظر شجریان و ذوالفنون 

شهرام ناظری در سال 1345 وقتی 17 ساله بود برای استفاده از محضر اساتید چون نورعلی خان برومند، عبدالعلی وزیری و محمدرضا شجریان به تهران رفت. سه تار را نز جلال ذوالفنون فرا گرفت و یکسال نیز در تبریز از شاگردان اقبال آذر بود.

از استخدام تلویزیون تا…

در سال 1354 با معرفی نورعلی خان به استخدام رادیو تلویزیون درآمد و مدتی در گروه شیدای محمدرضا لطفی و سپس گروه عارف پرویز مشکاتیان و حسین علیزاده کار کرد.

بعد از انقلاب 57 تا تدریس

بعد از انقلاب نیز در آلبوم های چاووش با گروه شیدا و عارف آواز خوانی با محتوای حماسی و انقلابی کرد و سپس بخاطر محدودیت هایی از سال 1360 تا 1364 شروع به تدریس کرد.

ازدواج و همسر شهرام ناظری

استاد شهرام ناظری سالهاست ازدواج کرده و تنها یک پسر بنام حافظ دارد، حافظ ناظری متولد 1358 در تهران است که حالا کنار پدر خواننده، نوازنده و آهنگسازی می کند.

شهرت

شهرت ناظری از سال 1360 با آلبوم بشنو ای نی و آلبوم گل صد برگ و با آهنگ اندک اندک از شعر مولانا شروع شد و در سال 67 با آلبوم آتشی در نیستان به اوج رسید.

شکایت از صدا و سیما

ناظری در سال 97 از صدا و سیما به علت اینکه 40 سال بدون اجازه از وی آثارش را پخش کرده بود شکایت کرد، او می گوید آنها حق کپی رایت آثار من را در نظر نگرفتند. آنها حتی از پرداخت حقوق عادی ثابت من هم خودداری کردند.

نشان فرهنگی فرانسه

بالاترین نشان فرهنگی فرانسه بنام لژیو دنوور درجه 1 (شوالیه ادب و هنر) را در سال 28 سپتامبر 2007 در تئاتر شهر پاریس به شهرام ناظری اهدا شد. او ده ها لوح، تقدیرنامه، نشان هنری و طلایی، جایزه ادبی و چندین دکترای افتخاری را در گنجینه ارزشمند افتخارات خود از سرار جهان دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا