تمامی مطالب

توصیه های بهداشتی مراقبت از پوست و مو

مراقبت از پوست و مو دغدغه خیلی هاست ، به خصوص خانم ها که در این زمینه حساسیت بیشتری نشان می دهند. هر کسی برای حفظ سلامتی پوست و مو خود حاضر است ، اقدامات لازم مراقبتی را انجام دهد و هیچ فردی دوست ندارد ، افزایش سن سلامت پوست و مو را تهدید کند.

بنابراین همه ی ما سعی می کنیم با انجام نکات کلیدی مراقبت از پوست و مو جلو تاثیرات میانسالی را بر روی جوانی پوست بگیریم و جوان تر از سن واقعی به نظر برسیم.پس همانطور که سلامتی پوست و مو برای همه ما مهم است ، در این مقاله بررسی نکات کلیدی مراقبت از پوست و مو را مورد هدف قرار دادیم.در ادامه به ۱۰ نکته کلیدی مراقبت از پوست و مو می پردازیم.

استرس روزانه را کنترل کنید

استرس های روزانه به طور مستقیم بر روی سلامتی پوست و مو شما تاثیر می گذارد. همچنین سیستم دفاعی و عصبی را مختل می کند. بنابراین برای جلوگیری از برخی از بیماری های پوستی و ریزش مو استرس خود را کنترل کنید.

مصرف ویتامین

مصرف ویتامین ها مانند ویتامین C که در برخی غذاها یافت می شود ، به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند و در آخر برای از بین بردن رادیکال های زنده که موجب آسیب دیدگی سلول ها می شود ، کمک می کند. نیاز بدن به ویتامین C بخاطر تولید کلاژن می باشد و در نتیجه موجب حفظ سلامتی پوست و مو خواهد شد.

ویتامین E نیز نقش مهمی در سلامتی پوست دارد‌. و همانند ویتامین C در مبارزه با رادیکال ها نقش مهمی می تواند ایفا کند.

استفاده از کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید

همیشه استفاده از کرم ضدآفتاب توسط متخصصان پوست و مو توصیه شده است. در حقیقت اولین کاری که می توانید برای حفظ جوانی پوست تان انجام دهید ، استفاده از کرم ضدآفتاب قبل از بیرون رفتن از منزل می باشد.

بهتر است بدانید ، بیشتر چین و چروک های صورت بخاطر تابش نور خورشید اتفاق می افتد. برای درمان چروک صورت با آگاهی از این نکته ، استفاده از کرم ضد آفتاب را هرگز فراموش نکنید.همچنین این نکته را هم بدانید ، استفاده از کرم ضد آفتاب تنها برای فصل تابستان نیست ، بلکه در فصل های دیگر سال مانند زمستان نیز استفاده از این کرم را فراموش نکنید.

داشتن خواب کافی

شاید این نکته را شما هم بارها شنیده باشید. اما این مورد هم مانند استفاده از کرم ضدآفتاب از نکات اساسی مراقبت های پوست و مو می باشد. همیشه کم خوابی موجب برهم ریختگی شرایط پوست و مو می شود. به طوری که پوست صورت به حالت رنگ پریدگی درمی آید.

نداشتن خواب کافی در ساعات شب موجب می شود که سرعت گردش خون پایین بیاید. البته این فکر را نکنید که اگر در ساعات شب نمی خوابید ، با خوابیدن در طول می توانید آن را جبران کنید. چرا که بازسازی پوست همیشه در ساعات شب شکل می گیرد.

پاک کردن آرایش قبل از خواب

هرگز با آرایش نخوابید. این توصیه همیشه توسط متخصصین پوست بیان می شود. این کار نه تنها موجب خشک شدن پوست می شود ، بلکه اکثر مواد تشکیل دهنده لوازم آرایشی موجب رشد قارچ ها برای پوست در ساعت شب خواهد شد. هرگز فراموش نکنید که مواد آرایشی دور چشم خود را به خوبی پاک کنید. در صورت باقی ماندن این مواد در اطراف چشم باعث خارج و سوزش چشم ها شده و موجب ایجاد جوش های سرسفید خواهد شد.

آب زیاد بنوشید

مصرف زیاد آب و مواد مغذی میزان رطوبت لازم برای پوست و مو را فراهم می‌کند و باعث می‌شود که التهاب و قرمزی پوست را از بین ببرد. طبق گفته پزشکان مصرف زیاد آب میزان اسید هیالورونیک که عامل حفظ جوانی پوست می باشد را افزایش می دهد و از خشک شدن پوست و پیری زود رس جلوگیری می کند.

براساس گفته پزشکان روزانه باید ۸ لیوان آب مصرف شود. اگر در نواحی گرمسیر هستید و فعالیت بیش از اندازه دارید ، مقدار مصرف آب را زیادتر کنید.اگر عادت به مصرف با اندازه آب ندارید ، می توانید ابتدا از جوشانده های تسکین کننده و ضد التهاب مانند نعنا برای طعم دادن به آب استفاده کنید.

استفاده از روغن آرگان برای درخشندگی و درمان موهای آسیب دیده

روغن آرگان یکی از محبوب ترین محصولات زیبایی مو می باشد. این محصول برگرفته از درخت آرگان که باعث درخشندگی و شفاف تر شدن موهای شما خواهد شد. در صورتی که موهای شما دچار موخوره و آسیب دیده است می توانید از این روغن استفاده کنید.

 شستشوی موها با آب سرد

سعی کنید برای شستن موها از آب سرد استفاده کنید. چرا که استفاده از آب گرم یا داغ برای شستن موها آسیب بسیار جدی به آنها وارد می کند و موجب  خشک و شکننده شدن موها می شود.

همچنین استفاده از وسایل گرمایشی مانند اتو مو یا سشوار موجب سوختن موها شده و موهایتان را ضعیف می کند. بنابراین استفاده از چنین وسایلی را به حداقل برسانید.

داشتن برنامه غذایی سالم

خوردن مواد غذایی تاثیر مستقیم بر روی سلامتی پوست و مو دارد. بنابراین برای انتخاب برنامه غذایی لازم است سلامت این دو را در نظر بگیرید. برنامه غذایی که دارای سبزیجات میوه ها و مواد حاوی فیبر می باشد می تواند برای حفظ سلامتی پوست و مو مفید باشد. همچنین قرار دادن مواد غذایی دارای ویتامین ها و پروتئین ها برای سلامتی پوست و مو ضروری است.

با موهای خود خوش رفتاری کنید

زمانی که موهایتان خیس است ، بیشتر از هر موقع دیگر شکننده هستند. بنابراین در هنگام استحمام هرگز موهای خود را شانه نزنید. و برای خشک کردن آن ها صبر کنید تا آرام آرام خشک شود و هرگز با حوله به جان آنها نیافتید.

بهترین راه حل این است که قبل از حمام موهای خود را شانه بزنید تا احساس راحتی بهتری داشته باشید.اگر موهای نازکی دارید ، سعی کنید در هفته سه الی چهار بار با شامپوهای حجم دهنده آنها را بشورید. و اگر حجم موهای نازک تان کم است ، بهتر هر چند هفته یک بار حدود چند سانت آنها را کوتاه کنید.

کلام آخر

همانطور که در مقاله امروز ما این موضوع را فهمیدید ، با رعایت چند نکته ساده اما مهم می توانید از موها و پوست خود مراقبت کنید تا دچار آسیب های جدی نشوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا