تمامی مطالب

معرفی و دانلود انیمیشن کوتاه Negative Space

انیمیشن کوتاه این هفته، یکی از نامزدهای دریافت جایزه‌ی اسکار بهترین انیمیشن کوتاه از نودمین مراسم این آکادمیبوده است. با وجود اینکه این انیمیشن، که Negative Space نام دارد، نتوانست Dear Basketball را در این رقابت مغلوب کند، اما هیچ شبهه‌ای در قدرت و زیبایی آن وارد نیست؛ در حقیقت، Negative Space یکی از بهترین بازخوردها را نزد بینندگان و منتقدین در بین آثار نودمین مراسم اسکار دارد. این انیمیشن استاپ موشن فرانسوی در سال ۲۰۱۷ توسط رو کوواهاتا و مکس پورتر ساخته شده است.

Negative Space، همچون بسیاری از آثار کوتاه موفق، سعی می‌کند تعادل را در ارائه‌ی نقاط خوب مختلف و گسترده رعایت کند؛ این انیمیشن به خوبی از تمام طول مدت پنج دقیقه‌ای خود استفاده می‌کند، اما در عین حال روایتی متین و آرام دارد و شما هرگز احساس نخواهید کرد که حق مطلبی ادا نشده یا روایت عجولانه و بی دقت است. داستان این انیمیشن براساس شعری صد و پنجاه کلمه‌ای از رون کورتگ، نویسنده، شاعر و استاد دانشگاه آمریکایی، ساخته شده است؛ ارزش ادبی منبع الهام ساخت این انیمیشن باعث شده است که درنهایت با اثری روبه‌رو شویم که در روایت زیبا و ظریف و از نظر معنایی عمیق و تفکر برانگیز است. روایت شمرده و صبورانه‌ی داستان باعث می‌شود که کارگردانان اثر بتوانند به خوبی استعاره‌‌ی موجود در شهر را تصویر ببخشند و به‌لطف این اقدام، مخاطب به خوبی بتواند با احساسات عمیق شخصیت‌های داستان، با وجود اینکه هیچ یک از آنان مستقیما از آنچه دل دلشان می‌گذرد صحبت نمی‌کنند، ارتباط برقرار کنند.

در ساخت این انیمیشن از سبک طراحی استاپ موشن استفاده شده است. استاپ موشنی که در Negative Space شاهد آن هستیم، روان و پر جزئیات است. یکی از معضلاتی که بسیاری از آثار استاپ موشن را به دام خود انداخته، عدم وجود احساسات قابل لمس و انسانی در این دسته از آثار است. خوشبختانه Negative Space اثری به غایت انسانی است و احساسات جاری در چهره‌ی شخصیت‌ها نیز از این مسئله مستثنی نیستند، ازاین‌رو می‌توان سبک استاپ موشن استفاده شده در این اثر را از هر لحاظ مثال زدنی توصیف کرد. زیبایی بصری Negative Space تنها به طراحی خوب مدل‌های استاپ موشن، حرکات روان و انتقال احساسات خوب ختم نمی‌شود؛ رفتار حرفه‌ای کارگردانان در برخورد با تصاویر و دوربین نیز یکی از پررنگ‌ترین نقاط قوت این اثر است. تغییرات خیره کننده‌ی سکانس‌های مختلف، زوم‌های زیبا و روایت بصری هنری Negative Space همه و همه باعث می‌شوند که این اثر بتواند به‌عنوان انیمیشنی مستقل به جایگاهی که امروزه در این صنعت کسب کرده، برسد.

در Negative Space همه چیز به‌طور مستقیم در خدمت خط فکری رو کوواهاتا و مکس پورتر در پردازش داستان قرار می‌گیرد؛ هیچکدام از عناصر انیمیشن، از نوع مدل سازی گرفته، تا تغییرهای استادانه‌ی سکانس‌ها، صرفا انتخاب‌هایی سلیقه‌ای نبوده‌اند و تنها نقششان نشان دادن مهارت و ذوق تیم سازنده نیست. همه چیز در Negative Space ارتباط محکمی با داستان و مضامین اصلی نهفته در آن دارد.

به‌طور کلی، تبدیل کردن اشکال دیگر رسانه به فیلم‌ها و انیمیشن‌های کوتاه اقدامی نادر است، اما نادرتر از آن، ساخت اثری کوتاه از یک اثر اصلی در شکلی دیگر است که از منبع الهام بهتر و جذاب‌تر باشد. Negative Space به زیبایی زیر متن شعر کورتگ را تکمیل می‌کند، اما تغییری در آن انجام نمی‌دهد که بخواهد هویت اثر اصلی را خدشه دار کرده و دیگر به آن وفادار نباشد. رو کوواهاتا و مکس پورتر در شکل دهی داستان نهایی Negative Space شالوده‌ی داستان اصلی را با تجربیات و دورنمای ذهنی خود کامل کردند و معنای اثر کورتگ را با زبانی روان‌تر بیان کردند.

دانلود انیمیشن کوتاه Negative Space

رو کوواتاها و مکس پورتر هر دو انیمیشن سازانی از کشور آمریکا هستند که تحت عنوان Tiny Inventors به فعالیت مشغولند. اولین اثر این تیم دو نفره در سال ۲۰۱۰ منتشر شد؛ این اثر که Something Left, Something Taken نام داشت، توانست با جذب نظر برخی منتقدان و کسب عنوان نامزدی بهترین انیمیشن از اولین جشنواره‌ی Vimeo خود را به‌عنوان اثری ارزشمند مطرح کند. با وجود آنکه این انیمیشن نتوانست جوایز بزرگ را در جشنواره‌های بین‌المللی دریافت کند، اما دست آوردهای تکنیکی آن باعث شد که نام دو سازنده‌ی آمریکایی Something Left, Something Taken به‌عنوان دو انیمیشن ساز خوش آتیه و با استعداد در بین اهالی این صنعت منتشر شود. با این وجود اما این تیم حامیان مالی قدرتمندی در کشور خود پیدا نکردند و ازاین‌رو بعد از ساخت چند ویدیوی تبلیغاتی، برای ساخت فیلم دوم خود، انیمیشن کوتاه Between Times، به کشور هلند مهاجرت کردند.

داستان ساخت Negative Space نیز با Between Times مشابه است؛ این فیلم با وجود ملیت آمریکایی دو سازنده‌ی اصلی خود، به‌عنوان یک اثر فرانسوی شناخته می‌شود. Negative Space با کمک مرکز انیمیشن سازی CICLIC توانست تهیه کنندگانی را در جشنواره‌ی Clermont-Ferrand پید و سپس تولید و منتشر شود؛ بنا به مصاحبه‌ای منتشر شده از جنیفر وولف در پایگاه اطلاعاتی Animation World Network، تولید این اثر بدون کمک‌های شایان سازمان CICLIC بسیار دشوارتر از آنچه می‌شد که قرار بود باشد.

درنهایت اما ‌Negative Space ارزش تمامی چالش‌های پیشیش در طی پروسه‌ی ساخت را داشت. ناشری فرانسوی به اسم Miyu وظیفه‌ی پخش این فیلم را برعهده گرفت و کمی بعد از انتشار اولیه‌ی این فیلم کوتاه، شاهد عملکرد بسیار موفقیت آمیزش بودیم؛ این فیلم توانست بیش از ۱۶۰ جایزه‌ی بین‌المللی مختلف را به چنگ آورد و به یکی از کاندیداهای کسب جایزه‌ی بهترین انیمیشن کوتاه در مراسم اسکار ۲۰۱۸ بدل شود.

هم‌اکنون کوواهاتا و پورتر در حال کار کردن بروی اثر بعدیشان، انیمیشنی استاپ موشن با نام Dandelion Seed، هستند که قرار است با همکاری استودیوها و تیم‌های بزرگ دیگر ساخته شود؛ در میان این همکاران نام‌های کارگاه فیلم نامه نویسی Sundance، کارگاه داستان نویسی Torino، استودیو NEF، تیم تهیه کنندگی Rooftop و The Animation Workshop به چشم می‌خورد. از هر لحاظ انتظارات از اثر بعدی این تیم خوش ذوق بالاست و ما امیدواریم که شاهد حرکات و چالش‌های جدیدی در این اثر باشیم. منبع: زومجی/

نوشته معرفی و دانلود انیمیشن کوتاه Negative Space اولین بار در سه گوش. پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا