تمامی مطالب

کارتون نوستالژیک؛ میکی موس فرمول کوکاکولای دیزنی بود

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

کارتون میکی موس هم مربوط به بچه‌های دیروز و هم مربوط به بچه‌های امروز است؛ موش بامزه مشکی با گوش‌های بزرگ که به اصطلاح شانس‌بیار کمپانی والت دیزنی است.

تاریخ ساخت خالقان کشور سازنده
۱۹۲۸ میلادی والت دیزنی – اوب ایورکس آمریکا

«همه رویاهای ما می‌توانند به حقیقت بپیوندد، اگر شجاعت دنبال کردن آنها را داشته باشیم.»
«ما به پیشروی ادامه می‌دهیم، درهای جدیدی را باز می‌کنیم و کارهای جدیدی انجام می‌دهیم چون ما کنجکاویم و کنجکاوی راهنمای ما در مسیرهای جدید می‌شود.»

جمله‌های بالا را یکی از بزرگترین رویاسازان سینما گفته است: والت دیزنی. طراح، کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده‌ای که جرات رفتن سراغ رویاهایش را داشت و درهای جدیدی در دنیای انیمیشن باز کرد و به این ترتیب نسل‌های آینده را وارد رویای خودش کرد. اصلا برای همه مخاطبان سینما رویاهای جدیدی ساخت. والت دیزنی فقط اسم یکی از چهره‌های تاثیرگذار سینما یا خالق کاراکتر میکی موس یا حتی بنیان‌گذار کمپانی والت دیزنی که هنوز هم سالیانه میلیون‌ها دلار سود خالص دارد، نیست. والت دیزنی یک برند است و میکی موس نشان تجاری آن.

مشهورترین موش دنیا را اولین‌بار سال ۱۹۲۸ سوت‌زنان در یک انیمیشن دیدند. والت دیزنی جمله مشهوری دارد که می‌گوید: «من فقط امیدوارم که هیچ‌وقت بینش‌مان درباره یک نکته از بین نرود؛ این که همه چیز با یک موش شروع شد.»

ماجرا این بود که برادر بزرگتر والت دیزنی، روی، که در بانک محلی کار می‌کرد برایش کاری در استودیوی پسمن-رابین پیدا کرد تا آگهی‌های تبلیغاتی برای مجله‌ها و روزنامه‌ها و سالن‌های سینما طراحی کند. آنجا والت با اوب ایورکس، کارتونیست، آشنا شد. بعد از این که تاریخ قراردادشان در استودیو تمام شد، والت و ایورکس تصمیم گرفتند شرکت تبلیغاتی خودشان را به راه بیندازند. والت دیزنی روی اولین شخصیت اریجینال ساخته و پرداخته ذهن خودش یعنی «اسوالد خرگوشه» فکر می‌کرد و انیمیشن‌هایی با محوریت او ساخت. کمپانی وینکلر که متوجه استعداد دیزنی شده بود از طریق یونیورسال پخش انیمیشن‌های «اسوالد خرگوشه» را انجام داد و این‌بار کار دیزنی بیشتر از قبل دیده شد.

سال ۱۹۲۸ قرارداد دیزنی با وینکلر برای «اسوالد خرگوشه» تمام شد و دیزنی برای احیای شرکت انیمیشن‌اش تصمیم به خلق یک موجود جدید گرفت. ایده اصلی موشی به اسم مورتیمر بود که سوار قطار به کالیفرنیا می‌آید. نقاشی‌های این انیمیشن خیلی ساده بودند. همسر دیزنی از اسم مورتیمر موشه خوشش نیامد و این موش به میکی موس تغییر نام داد و به این ترتیب مهم‌ترین و سودآورترین موش جهان در کمپانی دیزنی خلق شد. ایورکس روی طرح‌های اولیه‌ای که دیزنی کشیده بود کار کرد و اولین انیمیشن ناطق کمپانی دیزنی با نام «کشتی بخار ویلی» با شرکت میکی موس تولید شد. موفقیت‌ انیمیشن ناگهانی و فوق‌العاده بود. دیزنی بلندپرواز سال ۱۹۳۲ قراردادی اختصاصی با تکنی‌کالر بست تا از این به بعد انیمیشن‌ها را به صورت رنگی تولید کند. بعد از میکی موس کارهای کمپانی دیزنی کاملا روی روال افتاده بود. موفقیت‌های این کاراکتر باعث شد والت بلندپروازانه‌تر هم فکر کند.

چیزهایی که درباره‌ کارتون میکی موس نمی‌دانید

  • بیست و هفتم آبان ماه ۱۳۹۷ مصادف با نودمین سالگرد پخش انیمیشن میکی موس است. مشهورترین موش دنیا.
  • میکی موس تا به حال در بیش از ۱۳۰ کارتون حضور داشته است. البته در طول زمان شمایل میکی موس تغییر پیدا کرد و کامل‌تر شد.
  • بازیگران فیلم‌های صامت مثل چارلی چاپلین نگران بودند که محبوبیت کارتون میکی موس از اقبال آنها میان مردم کم کند.
  • اولین کمیک‌استریپ‌ها با حضور میکی موس در اوایل دهه ۳۰ منتشر شدند.
  • میکی موس هنوز یکی از محبوب‌ترین کاراکترهای دیزنی‌لند است که مردم بیشترین عکس‌ها را با او می‌گیرند.
  • میکی موس اصولا در فیلم‌های کوتاه ظاهر می‌شد اما چند‌باری هم در فیلم‌های بلند جلوی دوربین رفت. مثلا بخشی از انیمیشن «فانتزیا» (محصول ۱۹۴۰) دیزنی به او اختصاص داشت.
  • سال ۱۹۷۸ میکی تبدیل به اولین کاراکتر کارتونی شد که ستاره‌ای در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود به او اختصاص دادند.
  • میکی یک دوست صمیمی به نام مینی موس دارد. سگ خانگی‌اش پلوتو هم اغلب همراهش است. دونالد داک (اردک) و گوفی (سگ) دوستان صمیمی او هستند.
  • اول کار قرار بود میکی یک تیپ گستاخ و پررو باشد اما کم‌کم تبدیل به کاراکتری دوست‌داشتنی، صادق و قهرمانی بدشانس شد. سال ۲۰۰۹ البته دیزنی دوباره برند میکی موس را تغییر داد و بیشتر از این که روی وجوه دوست‌داشتنی‌ او مانور بدهد کله‌شقی‌هایش را پررنگ کرد.
  • ده‌ها فیلم میکی موس برای جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه انیمیشن نامزد شدند و در سال ۱۹۴۲ فیلم Lend a Paw مفتخر به دریافت جایزه شد.
  • صداپیشه کاراکتر میکی موس اول کار خود والت دیزنی بود. بعدتر جیم مک‌دونالد این وظیفه را به دوش گرفت و امروزه وین آلوین صدای متمایز میکی موس است.

دانلود کارتون میکی موس

بیشتر بخوانید: کارتون نوستالژیک؛ دوقلوهای افسانه‌ای که خواهر و برادر نبودند!

The post کارتون نوستالژیک؛ میکی موس فرمول کوکاکولای دیزنی بود appeared first on دیجی‌کالا مگ.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا