تمامی مطالب

همه حاشیه های تلویزیون در سال ۹۷

تلویزیون با همه کاستی ها و نقاط قوتی که در برنامه سازی و سریال سازی دارد، روزهای پایانی سال ۹۷ را پشت سر می گذارد. آن هم در حالی که همچنان درگیر حواشی و اتفاقاتی از این دست است که مدام در فضای مجازی توسط کاربران دست به دست می شود. اتفاقاتی که نشان از عدم نظارت درست روی برخی شبکه ها دارد. از جمله حواشی که برای برخی برنامه ها و سریال ها و حتی شبکه ها در طول سال پیش آمد که در ادامه به آنها می پردازیم و یا به قول کاربران فضای مجازی گاف های تلویزیون که عده ای برای یکدیگر به اشتراک می گذارند.

جالب تر آنکه هنوز مشخص نیست که منبع اخبار زردی که با این سرعت در فضای مجاز دست به دست می شود، از کجا نشأت می گیرد! به عنوان نمونه اخبار فوت هنرمندان پیش از اینکه از این رسانه و به خصوص شبکه خبر به مردم منتقل شود، از طریق فضای مجازی دقایقی قبل از تلویزیون به مخاطبان منتقل شده بود. از این رو گرچه برخی از مدیران منکر سرعت انتقال خبر در فضای مجازی می شوند، با این حال مدتهاست که سرعت انتقال خبر فضای مجازی بیشتر از رسانه های دیگر است.

اما تلویزیون در طول این یک سال نیز حواشی بسیاری را پشت سر گذاشت که از فروردین استارت حواشی این رسانه زده شد. به تعبیری از ویژه برنامه های تحویل سال گرفته تا برنامه ها و اجراهایی که در طول سال روی انتن دیده شده است که در ادامه مطلب به تفکیک شبکه ها به آنها می پردازیم:

شبکه یک

معمولا ویژه برنامه های تحویل سال و چند سالی هم شب یلدا و انتخاب مجری و مهمان ها و اتفاقاتی که در طول این برنامه ها می افتد، همه ساله تلویزیون را درگیر حاشیه های بسیاری کرده است. از جمله ویژه برنامه شبکه یک با عنوان «یک یک» با اجرای علی ضیاء که می توان گفت چند سالی است فقط عنوان برنامه تغییر می کند و گویا شبکه یک گزینه بهتری جز این مجری ندارد! او در این برنامه میزبان هنرمندان و مهمانان بسیاری بود و اجرایش نیز مانند همیشه کلیشه ای و به دور از خلاقیت و تفکر خاصی شکل گرفت. به همان تناسب در شب های ماه رمضان و عید فطر و به تناسب آن شب یلدا نیز شبکه یک اتفاق ویژه ای را با حضور علی ضیاء رقم نزد. گرچه نیما کرمی و همسرش نیز جزو مجریان این شبکه در شب های ماه رمضان بودند، اما گویا شبکه یک برگ برنده ای جز علی ضیا ندارد که گویا ویژه برنامه تحویل سال ۹۸ هم با اجرای او روی آنتن خواهد رفت.

توهین او به پرویز مظلومی در جریان پخش دربی، یکی از حاشیه‌های دیگر این مجری بود که او به سختی توانست جبرانش کند. از طرفی توهین او به یکی از مهمان ها که در خلال برنامه مدام تلفنش زنگ می خورد هم حاشیه دیگر این مجری در شبکه یک بود. با این حال و دسته گل های پی در پی این مجری هنوز هم جای سوال دارد که دلیل انتخاب علی ضیا برای اجرای برنامه های زنده و ویژه چیست؟!

فارغ از ویژه برنامه و نقدهایی که به اجرای علی ضیا وارد است، «پایتخت۵» با تاخیر چند ساله روی آنتن رفت و مخاطب از همان قسمت های نخست و زمانی که داستان در ترکیه روایت می شد، با بازیگری روبرو شد که مخاطب او را پیش از این به عنوان منشی مدیر شبکه های gem می شناخت. خبری که این سریال را درگیر حاشیه کرد و همان ابتدای سال برای شبکه یک حواشی را رقم زد. از طرفی پرداختن به موضوع داعش در طول داستان و صحنه های خشن اعتراض عده ای از منتقدان و مخاطبان را در پی داشت. گرچه این مجموعه به قدری مخاطبان گسترده ای دارد که جزو برند های شبکه یک محسوب می شود و هر سال که در کنداکتور پخش نوروز قرار می گیرد، سریال های دیگر ناخودآگاه زیر سایه آن قرار می گیرند. از طرفی گویا ممیزی های سریال های نوروز از جمله «پایتخت ۵» اعتراض سازندگان و عوامل آن را نیز در پی داشت.

برنامه «دستپخت» و نحوه برخورد یکی از داوران با شرکت کنندگان مقابل دوربین به قدری زننده بود که اعتراض عده ای را برانگیخت و تهیه کننده را مجبور به عذرخواهی کرد. از این رو حاشیه ای دیگر گریبان این شبکه را گرفت. اما هنگام پخش سریال «مینو» نیز باز این شبکه درگیر حاشیه های بسیاری شد. از جمله سانسور های بیش از حد سکانس هایی از سریال که اعتراض کارگردان، نویسنده و بازیگران و عوامل دیگر را در پی داشت. به گونه ای که هم به سریال لطمه وارد کرد و هم مسائل مالی باعث شد تا فینال سریال هم مخاطب را راضی نگه ندارد. از این رو کارگردان قول اتفاقات بهتری را در فصل دوم داد که تا به امروز خبری از تولید فصل دوم «مینو» نیست!

در کنار حواشی که ذکر شد، شاید اتفاقات دیگری هم رخ داده باشد که همه چیز را تحت الشعاع خود قرار داده باشد.از جمله فوت ناگهانی زنده یاد خشایار الوند یکی از نویسندگان سریال موفق «پایتخت» که باعث شد تله فیلمی را که سازندگان و مدیران وعده پخش آن را برای شب عید داده بودند، منتفی شود. از طرفی با توجه به خلاقیت و طناز بودن این نویسنده عده ای بر این گمان هستند که ممکن است «پایتخت» در غیبت این نویسنده نتواند مثل همیشه مخاطبانش را راضی نگه دارد. از این رو می توان گفت یکی از تلخ ترین و مهمترین اتفاقاتی که در طول سال برای شبکه یک افتاد، فوت نابهنگام نویسنده این سریال بود.

شبکه دو

گویا معضل غیبت مجریان حرفه ای در همه شبکه ها وجود دارد. شبکه دو که نوروز ۹۷ اجرای برنامه اش را به محمد سلوکی سپرد که اصلا آدم کاریزماتیکی نیست و برای نوروز سال بعد هم احتمالا ژیلا صادقی قرار است سکاندار برنامه باشد که با این وجود می توان گفت شبکه دو بسیار در این زمینه هم مهجور مانده و نمی تواند از حضور مجریان توانمند و محبوب در ویژه برنامه هایش دعوت کند.

حاشیه دیگری که برای این شبکه رقم خورد، حذف بخش هایی از مصاحبه یکی از مهمان های برنامه «غیر محرمانه» بود که واکنش های بسیاری را در پی داشت.

«تعطیلات رویایی» عنوان سریال نوروزی این شبکه بود که به دلایل مختلف نتوانست مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.البته سریال «بیقرار» از جمله کارهای خوبی بود که از این شبکه پخش شد و مورد توجه مخاطبان بسیاری هم قرار گرفت. مدتی پیش هم سریال «تاریکی شب، روشنایی روز» روی آنتن رفت که کار فاخری بود اما به دلیل ممیزی های بسیاری که قرار گرفت، اعتراض عوامل این سریال را در پی داشت. از طرفی سریال های «بچه مهندس» و «پدر» عنوان سریال های پرمخاطب و پربیننده را از آن خود کردند که جزو توفیقات این شبکه بود. از این رو این شبکه کمتر درگیر حواشی شده تا به سوژه کاربران فضای مجازی تبدیل نشود.

شبکه سه

اما شبکه سه که مدام درگیر حاشیه های بسیاری است، از جمله شبکه هایی است که مدام به دلایل مختلف مورد توجه کاربران فضای مجازی و حتی رسانه ها و منتقدان قرار می گیرد. این شبکه مثل هر سال ویژه برنامه اش را با اجرای احسان علیخانی آغاز کرد. مجری که او را به واسطه برنامه «ماه عسل» می شناسند که در برنامه امسال خود به دلیل نا آگاهی و عدم شناخت کافی از مهمانان برنامه مدام «ماه عسل» را درگیر حواشی بسیاری کرد. اما با وجود اینکه سالهاست نام احسان علیخانی تنها مجری برنامه های مختلف این شبکه است، به تازگی مژده لواسانی هم به دلایل نامعلومی مدام اجرای برنامه های مختلف را برعهده می گیرد!

از جمله شب یلدا که در کنار رضا رشیدپور مجری برنامه بود و خودش هم یکی دو برنامه دیگر دارد. جالب تر اینکه با وجود اینکه در حد و اندازه و قواره برنامه «دورهمی» نبود، اما مهمان این برنامه شد و مقابل مهران مدیری نشست! اما برنامه «حالا خورشید» هم از جمله برنامه های این شبکه است که به دلیل برخی صحبت ها و اظهار نظرهایی که مجری در برنامه می کند و یا حضور برخی مهمان ها مدام درگیر حواشی شده و گاهی به همین دلایل روی آنتن نمی رفت. شایعه حذف برنامه «نود» و عادل فردوسی پور نیز جزو حواشی این شبکه در طول سال بود که اتفاقا در فضای مجازی هم سرو صدای بسیاری ایجاد کرد.

نکته دیگر واکنش یکی از گویندگان بخش خبری ۲۲ این شبکه بود که اعتراضش را بابت تاخیر در بخش خبری به وضوح روی آنتن بیان کرد و به سوژه کاربران در فضای مجازی تبدیل شد. یکی از مهمترین حواشی دیگر این شبکه فینال سریال «دلدادگان» بود که ترکش های آن در رسانه ها و فضای مجازی هم دیده شد. سریالی بدفرجام که کارگردان و تهیه کننده را مجاب به توضیحاتی کرد که البته باز هم مخاطب قانع نشد!

جواد خیابانی هم که امسال مثل همیشه سنگ تمام گذاشت و مدام مورد توجه کاربران قرار گرفت. از همه مهمتر مسابقه «برنده باش» و شایعه دستکاری آراء در جشنواره جام جم و کلیت مسابقه و در نهایت حضور محمدرضا گلزار در یک برنامه تلویزیونی توانست این شبکه را مدتها بر سر زبان ها قرار بدهد. گرچه این اواخر در کنار حاشیه های منفی که رقم زده، پخش سریال «لحظه گرگ و میش» جزو حواشی مثبت شبکه است که توانسته مورد توجه مخاطبان گسترده ای قرار بگیرد.

برنامه «تب تاب» هم که زمزمه های حضور بنیامین به عنوان مجری در ابتدا در این برنامه شنیده می شد و سپس اجرا به باربد بابایی رسید، به واسطه دکور عجیب برنامه نیز مدتها مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته بود. اما اجرای برنامه «هفت» هم که جزو اخبار پرحاشیه این شبکه محسوب می شود، مدتهاست که در رسانه ها و مورد توجه منتقدان و اهالی رسانه قرار گرفته است. از جمله حضور محمدحسین لطیفی به عنوان مجری ویژه برنامه «هفت» که در طول ایام جشنواره روی آنتن رفت و حضور مهمانان و صحبت هایی که درباره فیلم ها می شد، در این ۱۰ شب نقل محافل بود.

برنامه «عصر جدید» با اجرای احسان علیخانی نیز جزو برنامه هایی است که از همان ابتدا اتهام کپی کاری به آن داده شد و همه چیز را زیر سوال برد.

حاشیه دیگی این شبکه حضور یک بازیگر عرب در سریال «حوالی پاییز» بود. سریالی به شدت ضعیف و سفارشی که حضور این بازیگر با ظاهر محجبه و متعاقبا پخش تصاویر و فیلمهای همان بازیگر با پوشش نامناسب در فضای مجازی گریبان این سریال و شبکه را گرفت. در نهایت اینکه آنقدر حواشی این شبکه بسیار است که ممکن است از قلم بیفتد. یکی دیگر از حاشیه های این شبکه در طول سال اعتراض عوامل و بازیگران سریال «دیوار به دیوار» بود که از عدم تسویه حساب تهیه کننده و تلویزیون گله مند بودند. اتفاقی که سالهاست گریبان سریال «معمای شاه» را هم گرفته و تهیه کننده علی رغم فوت برخی از بازیگران این سریال هنوز به زنده ها و مرده ها بدهکار است!

شبکه چهار

شبکه چهار یا شبکه فرهیختگان به قدری به مانند نامش است که کمتر درگیر حاشیه شده است. فقط می توان گفت یکی از حاشیه های خوب این شبکه حضور محمد صالح علاء به عنوان مجری «چشم شب روشن» است که هم در ویژه برنامه تحویل سال و هم در طول سال مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار گرفت. از طرفی برنامه های این شبکه به قدری خاص و متفاوت است و همچنین مخاطبان آن جزو مخاطبان خاص محسوب می شوند که کمتر مورد توجه فضای مجازی قرار می گیرد. به دلیل اینکه اخبار و اتفاقات زرد بیشتر مورد توجه اهالی فضای مجازی است که این شبکه مبرا از این مسئله است.

شبکه پنج

کاظم احمدزاده را می توان تنها گزینه این شبکه دانست که مدام اجرای برنامه های مختلف را برعهده می گیرد. از ویژه برنامه «دوستت دارم مادر» و «دوستت دارم پدر» گرفته تا ویژه برنامه شب های ماه رمضان که با شیوه اجرایی که دارد، توانسته مورد توجه مخاطبان خاصی قرار بگیرد. اما شاید پخش سریال «سارق روح» را بتوان یکی از سریال های خوب این شبکه دانست که به دلیل کنداکتور بدی که داشت، نتوانست مورد توجه قرار بگیرد. اما همین که بازپخش آن روی آنتن شبکه سه رفت، توانست دیده شود و جزو کاندیداهای جشنواره جام جم هم قرار بگیرد.

بازپخش مجموعه «کبرا ۱۱» نیز از جمله اتفاقات خوب این شبکه بود که همواره مخاطبان گسترده ای هم دارد.شاید بتوان مهمترین حاشیه این شبکه را حضور و اجرای علی انصاریان در برنامه «ورزشگاه» دانست که توهین و بی اخلاقی این فوتبالیست بازنشسته اعتراض عده بسیاری را در پی داشت. از طرفی روابط عمومی شبکه را بر آن داشت تا از بیننده ها و مردم عذرخواهی کنند. در کنار این حاشیه انتقال سریال «بچه مهندس» که متعلق به این شبکه بود و پخش آن از شبکه دو حاشیه دیگر این شبکه در سال ۹۷ بود. مسابقه «پنج ستاره» عنوان مسابقه ای با اجرای حمید گودرزی است که حضور این بازیگر در قامت اجرا و نحوه اجرایش و کپی این مسابقه از «برنده باش» را شاید یکی دیگر از حواشی این شبکه دانست.

شبکه نسیم

برنامه «خندوانه» و اجرای رامبد جوان و ویدئوهایی که در فضای مجازی در پاسخ به حسین فرحبخش منتشر کرد، همچنین حواشی که برخی مهمان های این برنامه به وجود آوردند باعث شد تا حواشی این شبکه متعلق به این برنامه باشد. از شایعه حضور مهمان پزشکی که از قضا خواننده هم بود تا اتهام دریافت وجه از برخی مهمانان برنامه تا حدودی این برنامه را زیر سوال برد. «افسانه هزار پایان» و ماجرای نیمه کاره ماندن آن در فصل دوم و عدم تعهد تلویزیون و تهیه کننده به بازیگران و عوامل سریال هم در درجه دوم حاشیه های این شبکه قرار گرفت. حواشی که همچنان ادامه دار است و هنوز هم بازیگران در گفت و گوهای رسانه ای شان به آن اشاره می کنند. گرچه این مسئله چندان اتفاق تازه ای در تلویزیون نیست و مدام شاهد عدم تعهد به بازیگران و عوامل برخی برنامه ها و سریال ها بوده و هستیم.

شبکه شما

شبکه شما که به واسطه برنامه هایی چون «خوشا شیراز» و «زنده رود» تا حدودی توانسته مورد توجه قرار بگیرد و یا پخش مستقیم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره ها. از این رو به تازگی مورد توجه عده ای از کاربران فضای مجازی قرار گرفته است. از سانسورها در پخش زنده گرفته تا گاف های مجریان در برنامه های زنده تلویزیونی. با این حال شاید مهمترین حاشیه این شبکه را به برنامه «من و شما» وارد دانست که رفتار دور از ادب و غیر حرفه ای مجری این برنامه با یکی از مهمانها باعث به وجود آمدن حاشیه های بسیاری شد. گرچه عذرخواهی دست اندرکاران این برنامه و این شبکه را در پی داشت، اما باعث توقیف این برنامه شد.

از طرفی هنرمندان دیگر هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داده بودند. و در نهایت حاشیه شبکه کیش و جنجالی که با پخش یک فیلم در رسانه ها و فضای مجازی به پا کرد را شاید بتوان مهمترین حاشیه سال ۹۷ تلویزیون دانست. حاشیه ای که عذرخواهی و توبیخ مدیرانی را در پی داشت. گرچه همه اتفاقات خیلی زود از اذهان مردم پاک می شود، اما هنوز هم از این موضوع عده ای به عنوان شوخی استفاده می کنند. از این رو نظارت بر صداوسیما و شبکه ها و درجه پایین تر برنامه های تلویزیونی به قدری حائز اهمیت است که هیچ نکته ای از نگاه مخاطب پنهان نمی ماند. بنابراین بهتر است که با شروع سال جدید مدیران این رسانه دقت نظر و نظارت بیشتر و بهتری روی شبکه ها و برنامه های خود داشته باشند تا مبادا از این دست گاف ها و حاشیه ها در سال آینده نیز از این شبکه شاهد باشیم!

منبع :بانی فیلم

نوشته همه حاشیه های تلویزیون در سال ۹۷ اولین بار در نقد فارسی. پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا