تمامی مطالب

پخش فیلم سینمایی پایتخت در نوروز ۹۸

قصه از کجا شروع شد؟

نوروز سال ۹۰ بود که سریال پایتخت از شبکه یک پخش شد. قبل از شروع سریال هیچ‌کس باور نمی‌کرد که قصه زندگی خانواده نقی معمولی (محسن تنابنده) به همراه همسر (ریما رامین‌فر)، دوقلوهایش سارا و نیکا، علیرضا خمسه (باباپنجعلی) و احمد مهرانفر (ارسطو ـ پسرخاله نقی) و … تا این میزان بتواند مورد توجه مردم قرار بگیرد، اما سیروس مقدم نشان داد که می‌توان با یک قصه ساده، شیرین و طنازانه می‌توان اکثر مردم ایران را پای یک سریال تلویزیونی نشاند و از تماشای سریال لذت ببرند.

او در این فصل نشان داد که یک خانواده بعد از آن‌که خانه‌شان را از دست می‌دهند چطور می‌توانند به‌‌رغم مشکلات، اما با صفا و صمیمیت در کامیون شب سال نو را جشن بگیرند. در این فصل اتفاقات جالبی پیش آمد که بینندگان از تماشای آن لذت می‌بردند. موفقیت این فصل از سریال و اقبال گسترده مردمی باعث شد تا مدیران رسانه ملی به فکر ساخت فصل دوم سریال پایتخت بیفتند و برای نوروز ۹۲ شبکه یک این مجموعه محبوب را آماده کنند.

عوامل سریال این فصل از قصه را به استان مازندران و منطقه‌ای به نام شیرگاه بردند و نشان دادند نقی به همراه خانواده‌اش برای بردن گنبد و گلدسته‌ای که برای روستایی در قشم ساخته بود با چه مشکلاتی رو‌به‌رو می‌شوند، اما در نهایت با همت همدیگر موفق می‌شوند. سیروس مقدم، فصل سه این سریال را برای نوروز ۹۳ آماده کرد و قصه درباره خانه نیمه‌ساخته نقی معمولی بود که شب عروسی ارسطو فرو‌می‌ریزد و همین باعث افسردگی نقی و قهرش با ارسطو می‌شود.

فصل چهارم این سریال رمضان ۹۴ روانه آنتن شد و داستان درباره پیروزی هما در انتخابات شورای شهر بود که منجر به اتفاقات زیادی می‌شود. عوامل سازنده سریال فصل پنج این سریال را برای نوروز امسال آماده کردند که پخش شد. در این فصل، نقی برای تغییر روحیه خانواده‌اش را به یک سفر تفریحی می‌برد، اما به‌واسطه ماجراهای متعددی در نهایت سر از منطقه‌ای در می‌آورند که با داعش رو‌به‌رو می‌شوند و همین قصه باعث شد تا مخاطبان تلویزیون به‌شدت غافلگیر شوند. با توجه به اقبال عمومی مردم، شبکه یک درصدد است تا فصل جدید این سریال را برای بینندگان در قالب یک نسخه سینمایی آماده کند.

یک پایتخت جمع و جور

الهام غفوری، تهیه کننده مجموعه پایتخت در گفت‌وگو با جام‌جم اعلام کرد که مدیر شبکه یک توجه ویژه‌ای برای ساخت فصل جدید پایتخت دارد، اما از آنجا که بازیگران مشغول بازی در کارهای دیگر بودند، گروه نمی‌توانست برای ایام نوروز فصل دیگری از سریال را آماده کند. بنابراین قرار شد تا یک نسخه سینمایی از این اثر برای نوروز ۹۸ آماده شود.

این تهیه‌کننده تاکید کرد که نسخه سینمایی این اثر شب سال نو و قبل از سال تحویل از شبکه یک پخش می‌شود. گروه از چندی قبل، پیش تولید این سریال را آغاز کرده و هفته آینده کلید می‌خورد. در واقع گروه سازنده سریال پایتخت قصد دارند، لبخند را قبل از سال تحویل به لب مردم بیاورند و از تماشای سریال لذت ببرند. احتمال می‌رود که نسخه سینمایی این اثر برای پخش در سال تحویل بین صد تا ۱۲۰ دقیقه باشد.

لوکیشن‌هایی از سراسر ایران

ساخت یک اثر تلویزیونی در قالب تله‌فیلم یا سریال در شهری به غیر از تهران کار را سخت و دشوار می‌کند، زیرا عوامل سازنده به لحاظ وسایل و تجهیزات با مشکلاتی رو‌به‌رو می‌شوند، اما گروه سازنده سریال پایتخت همیشه این سختی را به جان خریده‌اند تا سریال پایتخت فقط در تهران تصویربرداری نشود و برای این‌که همه مردم بدانند این سریال مال همه ایران است، گاهی لوکیشن‌های این سریال را از تهران به شمال ایران و جنوب ایران برده‌اند تا از این طریق جذابیت‌ها و نقاط بکر دیگر بخش‌های ایران را در قالب این سریال به تصویر بکشند. البته بخش‌هایی از فصل پنجم این سریال در ترکیه ضبط شد که هنگام پخش با انتقادهایی از سوی منتقدان رو به رو شد، اما گروه سازنده پایتخت اعلام کردند که با توجه به اتفاقات قصه مجبور بودند آن را در کشوری دیگر به تصویر بکشند. ضمن این‌که نشان دادند هیچ جایی مثل ایران به لحاظ قدمت و تاریخ زیبا نیست. به گفته الهام غفوری، تهیه‌کننده پایتخت، نسخه سینمایی این فیلم در تهران و اطراف آن تصویربرداری می‌شود.

قصه شب سال نو

ممکن است مخاطبان این سؤال را داشته باشند که داستان نسخه سینمایی پایتخت چیست؟ و آیا قصه ادامه داستان فصل پنجم سریال پایتخت است که به داعش ختم شده بود یا نه؟ و این‌که ارتباطی دارد؟ غفوری در این باره به جام‌جم عنوان کرد که قصه نسخه سینمایی پایتخت هیچ ارتباطی به دیگر فصل‌های این سریال ندارد و داستان، مستقل و جداست و تلاش دارند تا از این طریق مخاطبان را غافلگیر کنند.

البته تهیه‌کننده ترجیح داد توضیح زیادی درباره داستان نسخه سینمایی پایتخت ندهد تا قصه برای مخاطبان لو نرود و از تماشای آن لذت ببرند. اما او به این مساله اشاره کرد که قصه شب سال نو مربوط به اتفاقات روز اجتماع است و خانواده نقی معمولی هم درگیر این اتفاقات هستند و قرار است با یک قصه شیرین مردم را سرگرم کنند. طرح نسخه سینمایی این فیلم را محسن تنابنده و خشایار الوند طراحی کرده‌اند، اما فیلمنامه را الوند به نگارش درآورده است. این تهیه‌کننده خبر داد که فصل ششم سریال پایتخت سال آینده تولید می‌شود. البته هنوز طرح این سریال به شبکه ارائه نشده است، اما ساخت آن در سال آینده جدی است و به جد این مساله پیگیری می‌شود.

جمع پایتختی‌ها جمع است

مسلما بازیگران یک اثر نمایشی، ویترین محسوب می‌شوند و زمانی که ویترین یک کار درست طراحی شود، بیشتر با اقبال مردم رو به رو می‌شود. در نسخه سینمایی پایتخت قرار است محسن تنابنده همچون فصل‌های قبلی نقش نقی معمولی را بازی کند. همچنین در کنار او ریما رامین‌فر نقش همسرش را به‌عهده دارد. سارا و نیکا هم مثل همیشه نقل مجلس قصه هستند. حضور احمد مهرانفر در نقش ارسطو، نسرین نصرتی در نقش فهیمه خواهر نقی، بهرام افشاری در نقش بهتاش و هومن حاجی عبداللهی در نقش رحمت در نسخه سینمایی تایید شده و همچنین قرار است تعدادی بازیگر دیگر هم اضافه شود که هنوز عوامل خبری از آنها نداده‌اند.

روح بابا پنجعلی هست یا نه؟

پس از اتمام پخش سری پنجم پایتخت، اردیبهشت ماه امسال؛ محسن تنابنده در گفت‌وگو با رضا رشیدپور از حذف شخصیت بابا پنجعلی با بازی علیرضا خمسه در قسمت‌های بعدی این مجموعه پرطرفدار خبر داد، اما بعد از این صحبت، سیروس مقدم کارگردان این مجموعه اعلام کرد که با حذف شخصیت پنجعلی از روح او در فصل‌های بعدی پایتخت استفاده خواهد شد. اما هنوز مشخص نشده روح بابا پنجعلی در نسخه سینمایی قصه وجود دارد یا نه؟

در‌واقع این مساله در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که آیا علیرضا خمسه در نقش روح بابا پنجعلی در این فیلم سهمی خواهد داشت یا نه؟ بنابراین باید منتظر بود تا هفته آینده فیلم کلید بخورد تا ببینیم آیا این بازیگر در نسخه سینمایی این اثر بازی می‌کند یا نه؟ همچنین مقدم اردیبهشت امسال در قالب گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده بود که موضوعات روز جامعه و اتفاقاتی که در کشور می‌افتند همگی متن پایتخت ۶ را شامل می‌شوند. او همچنین توضیح داد که محسن تنابنده و خشایار الوند مشغول ایده‌پردازی برای رسیدن به داستانی جذاب هستند تا با دست پر وارد میدان شوند.

منبع :جام جم دیلی

نوشته پخش فیلم سینمایی پایتخت در نوروز ۹۸ اولین بار در نقد فارسی. پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا