تمامی مطالب

باکس آفیس؛ گیشه سینماها در حال رکود است

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

تعطیلات آخر هفته آمریکا مصادف با روز ریاست‌جمهوری بود. سال گذشته ۱۲ فیلم صدر باکس آفیس در این روزها مجموع فروش‌شان از مرز ۲۷۰ میلیون دلار گذشت که البته بیش از ۲۰۲ میلیون دلار آن مربوط به افتتاحیه فیلم «پلنگ سیاه» (بلک پنتر) بود. امسال اما در این روزها شاهد افتتاحیه شگفت‌انگیزی نبودیم. و در حالی که انتظارات دیگر کاهش پیدا کرده بودند دوازده فیلم صدر جدول در مجموع ۱۰۹.۱ میلیون دلار فروختند تا از سال ۲۰۰۴ تا به امروز شاهد کمترین فروش در چنین روزهایی باشیم. امسال فیلم آلیتا موفق شده صدرنشین شود.

در صدر جدول فیلم «آلیتا: فرشته جنگ» (Alita: Battle Angel) کمپانی فاکس قرار دارد. فیلم رابرت رودریگوئز در سه روز اول اکرانش ۲۷.۸ میلیون دلار فروخت. از فیلم «روز مرگت مبارک ۲» (Happy Death Day 2U) کسی هیچ انتظاری نداشت اما تا همین جا هم فیلم بیشتر از بودجه‌اش فروخته است. فیلم «آیا عاشقانه نیست؟» (Isn’t It Romantic) به لطف روز ولنتاین توانست جای خودش را در رده سوم جدول پیدا کند.

فیلم «آلیتا: فرشته جنگ» به راحتی توانست صدرنشین جدول شود. از حد انتظار فراتر فروخت و در چهار روز توانست فروش‌اش را به ۳۳ میلیون دلار هم برساند. در عرض پنج روز احتمالا فروش فیلم به ۴۱ میلیون دلار برسد در حالی که تحلیلگران برای آن فروش ۳۰ میلیون دلاری پیش‌بینی کرده بودند. البته علیرغم این فروش خوب نباید فراموش کنیم که این اثر با بودجه ۱۷۰ میلیون دلاری تولید شده و حداقل باید ۵۵۰ میلیون دلار بفروشد تا به سود برسد که حداقل در حال حاضر چنین رقمی تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد.

در بازارهای بین‌المللی فیلم «آلیتا» در ۱۱ کشور به نمایش درآمده است و این هفته قرار است تعداد بازارهای فیلم به عدد ۸۶ برسد. فیلم در بازارهای بین‌المللی ۵۶.۱ میلیون دلار فروش داشته است. بیشترین فروش فیلم هم در روسیه با ۶.۵۴ میلیون دلار بوده است.

کریستف والتز و جنیفر کانلی بازیگران فیلم رودریگوئز هستند. فیلم اقتباسی از یک اکشن سایبرپانکی است که از مانگاها (انیمه‌های اغراق‌آمیز ژاپنی) یوکیتو کیشیرو به شمار می‌رود. جیمز کامرون، کارگردان فیلم‌هایی مثل «آواتار» و «تایتانیک» در تیم فیلمنامه‌نویسان و تهیه‌کنندگان فیلم بوده است.

قصه فیلم در سال ۲۵۶۳ اتفاق می‌افتد. یک جنگ خانمان‌برانداز کل کره زمین را نابود کرده است. یک سایبورگ (روبات انسان‌نما) زن از این جنگ جان سالم به در برده اما گذشته‌اش را کاملا فراموش کرده است و حالا به دنبال این است که پیدا کند واقعا چه کسی بوده و از کجا آمده.

منتقدان فیلم را خیلی تحویل نگرفته‌اند و به آن امتیاز ۵۳ از ۱۰۰ داده‌اند. پیتر بردشاو، منتقد گاردین می‌گوید: «این فیلم جلوه‌های ویژه بزرگ و در آیمکس تماشایی است. اما با وجود ابعاد بزرگی که دارد انگار یک نوجوان سیزده ساله آن را ساخته. فیلم اصلا چالش‌های بزرگسالانه ندارد.»

فیلم «فیلم لگو ۲: قسمت دوم» (The Lego Movie 2: The Second Part) در هفته دوم اکرانش ۳۷ درصد افت فروش داشت و رقم فروش آن به ۲۱.۲ میلیون دلار رسید. کل فروش فیلم به ۶۲.۷ میلیون دلار رسیده است و احتمال می‌رود تا آخر امروز از ۷۰ میلیون دلار هم عبور کند. در بازار بین‌المللی هم ۱۲ میلیون دلار از اکران در ۶۹ کشور به فروش فیلم افزوده شده است. فیلم این هفته قرار است در ایتالیا، فرانسه و استرالیا اکران شود.

داستان انیمیشن از این قرار است که پنج سال از زمان آخرین اتفاقات در شهر لگوها گذشته و همه چیز در امن و امان است. تا اینکه شهروندان با یک تهدید بزرگ رو‌به‌رو می‌شوند. لگوهای مهاجمی که خارج از شهر هستند و به آنها حمله می‌کنند و همه چیز را سریع‌تر از آنکه لگوها بتوانند سرهم بشوند خراب می‌کنند.

این قسمت از فیلم «لگو» را مجددا مایک میچل کارگردانی کرده و امتیاز آن البته نسبت به قسمت قبلی پایین‌تر است. منتقدان امتیاز ۶۵ از ۱۰۰ را به فیلم داده‌اند. منتقدان معتقدند که لگوها همچنان سرگرم‌کننده‌اند و اگر فیلم اول را دوست داشته‌اید این یکی هم ناامیدتان نمی‌کند. بیشتر نکات مثبت فیلم اول را در خودش دارد. اما یک سری انتظارات را هم برآورده نمی‌کند. از جمله اینکه مثل قسمت اول لحظات و جملات به یادماندنی زیادی ندارد.

«آیا عاشقانه نیست؟» ساخته تاد اشتراوس شولسون با بازی ریبل ویلسون و لیام همسورث یک کمدی رومانتیک فانتزی است درباره زن جوانی که به طرز اسرارآمیزی در عشق بدشانس است و انگار طلسم شده تا اینکه خودش را وسط یک کمدی رومانتیک پیدا می‌کند. فیلم در عرض سه روز ۱۴.۲ میلیون دلار فروخت. فیلم در سینمااسکور امتیاز B را از تماشاگران دریافت کرده و ۸۰ درصد از تماشاگران آن ۲۵ سال به بالا دارند.

منتقدان به فیلم امتیاز ۶۰ از ۱۰۰ را داده‌اند و می‌گویند همه پیچش‌ها و حقه‌های ژانر برایمان آشناست اما فیلم همه چیز را در سطحی سبک و هوشمندانه نگه می‌دارد و البته در هیچ موضوعی هم عمیق نمی‌شود.

فیلم آنچه مردان می‌خواهند

یک کمدی رومانتیک فانتزی دیگر رده چهارم جدول را به خودش اختصاص داده است. «آنچه مردان می‌خواهند» (What Men Want) درباره زن ورزشکاری است که مدیر برنامه‌های مرد او را حذف می‌کنند اما شانس به او رو می‌آورد وقتی این توانایی را پیدا می‌کند که آنچه در ذهن مردان می‌گذرد را بشنود. سال‌ها قبل تهمینه میلانی در فیلم «دیگه چه خبر؟» از ایده مشابهی استفاده کرده بود. تاراجی.پی هنسون بازیگر فیلم است و آدام شنکمن کارگردانی‌اش کرده است. منتقدان اصلا فیلم را دوست نداشتند و به آن امتیاز ۴۹ از ۱۰۰ را داده‌اند. به نظر آنها افکاری که زن می‌شنود اصلا شگفتی‌آور نیستند و حتی بامزه هم از کار درنیامده‌اند.

فیلم در شش بازار جهانی اکران شده و در آنها ۲.۲ میلیون دلار فروخته است.

روز مرگت مبارک ۲

و در نهایت فیلم پنجم جدول فروش هم یک اثر جدید است. «روز مرگت مبارک ۲» تریلر ترسناک ساخته کریستوفر لاندون با بازی جسیکا روث است. در قسمت اول تری گلبمن در روز تولدش کشته می‌شود، اما او در همان روز دوباره از خواب بیدار می‌شود و باید این روز را هر بار سپری سازد و کشته شود تا کشف کند که چه کسی او را کشته و چرا. در قسمت دوم تری گیبلمن کشف می‌کند که مردن دوباره و دوباره ساده‌تر از خطرات پیش رویش است.

امتیاز منتقدان به فیلم ۵۶ از ۱۰۰ است. آنها می‌گویند قسمت دوم «روز مرگت مبارک» نسبت به قسمت اول پیچیده‌تر است اما اینجا پیچیده‌تر بودن به معنای سرگرمی کمتر است.

فیلم در ۴۱ بازار بین‌المللی هم اکران شده و درآمدش از آنها ۱۱.۸ میلیون دلار بوده است که بهترین عملکرد را در کره جنوبی داشته.

دربیاید.

نام فیلم هفته اکران فروش آخر هفته فروش کلی
آلیتا: فرشته جنگ ۱ ۲۷.۸ ۳۵.۶
فیلم لگو ۲: قسمت دوم ۲ ۲۱.۲ ۶۲.۷
آیا عاشقانه نیست؟ ۱ ۱۴.۲ ۲۰.۵
آنچه مردان می‌خواهند ۲ ۱۰.۹ ۳۶.۲
روز مرگت مبارک ۲ ۱ ۹.۸ ۱۳.۵
حرفه سرد (cold pursuit) 2 6 21.1
قسمت بالایی ۶ ۵.۶ ۹۴.۲
شیشه ۵ ۳.۹ ۱۰۴.۵
اعجوبه ۲ ۳.۲ ۱۱
کتاب سبز ۱۴ ۲.۸ ۶۵.۸

باکس آفیس هفته قبل: نامزد اسکار به جدول پرفروش‌ها راه پیدا کرد

The post باکس آفیس؛ گیشه سینماها در حال رکود است appeared first on دیجی‌کالا مگ.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا